بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: خانم‌ها در دوره عادت ماهیانه این آجیل‌ها را مصرف کنند!

آنچه می‌خوانید مطلب تازۀ وبلاگ حاجی بادومی است که در آن به بهترین آجیل‌ برای دوران قاعدگی خانم‌ها پرداخته‌ایم. سعی کرده‌ایم خواص آجیل و خشکبار برای عادت ماهیانۀ زنان و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را برایتان توضیح دهیم. دربارۀ بهترین تغذیه برای پریودی صحبت کرده‌ایم و آجیل‌های مفید در دوران عادت ماهیانه را برشمرده‌ایم. همچنین برای خرید آجیل مناسب برای قاعدگی می‌توانید سری به آجیل‌فروشی آنلاین حاجی بادومی بزنید.

حالا ببینیم اصلاً قاعدگی چیست و تغذیه چطور می‌تواند به زنان در این دوره کمک کند؟

قاعدگی، پریود یا عادت ماهانه فرایندی زیستی است که طی آن بافت رحم زنان ریزش می‌کند و سبب خونریزی می‌شود. شدت و نوع علائم و عوارض این دوره در زنان مختلف متغیر است، اما عوارض شایع قاعدگی معمولاً درد و گرفتگی شکم و لگن، نفخ، دل‌درد، دل‌پیچه، سردرد و نوسانات خلقی و غیره است. با این همه، برای اینکه این دوره کمی راحت‌تر سپری شود، راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه‌ها رعایت باید و نبایدهای تغذیه‌ در دورۀ عادت ماهیانه است.

در روزهای پریودی چه بخوریم و چه نخوریم؟

داشتن رژیم غذایی مناسب در دوران قاعدگی و حتی پیش از آن در تنظیم هورمون‌ها، کاهش درد و تأمین انرژی لازم بدنتان نقش مؤثری دارد. در این دوره خوردن بعضی خورا‌کی‌ها بسیار پرخاصیت و مصرف بعضی دیگر مضر است.

در دوران پریود چه بخوریم؟ آب فراوان، میوه و سبزیجات، دانه‌ها و مغزها، ماهی، دانۀ چیا یا تخم کتان، حبوبات و تخم‌مرغ، نان و غلات کامل، لبنیات کم‌چرب.

در دوران پریود چه چیزهای نباید بخوریم؟ غذاهای پرچرب و سرخ‌شده؛ غذاهای تند یا شور، انواع شیرینی‌جات، غذاهای آب دار مثل آش و سوپ، و کافئین.

در روزهای پریودی چه بخوریم و چه نخوریم؟

 

خوراکی‌های مناسب قاعدگی چه خواصی دارند؟

شواهدی که تأثیر مواد غذایی بر قاعدگی را اثبات کنند مدام در حال افزایش هستند. برای کاستن از مشکلات جسمی و روحی پیش از قاعدگی یا ضعف و درد دوران قاعدگی خوب است از غذاها و خوراکی‌هایی کمک بگیرید که نیازها و کمبودهای بدنتان در این دوره را جبران کنند. بهترین غذاها برای عادت ماهانه باید سرشار از ویتامین E و D و B، فیبر، آهن، پروتئین، منیزیم، امگا 3 و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها باشند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم کارشناسان مصرف انواع آجیل و مغزها برای قاعدگی را مفید دانسته‌اند. در ادامه به‌طور ویژه به فواید آجیل برای قاعدگی زنان می‌پردازیم. اگر می‌خواهید دربارۀ انواع و خواص آجیل بیشتر بخوانید، در بلاگ حاجی بادومی مطلب مفصلی با عنوان آجیل چیست؟ برایتان تدارک دیده‌ایم.

خوراکی‌های مناسب قاعدگی چه خواصی دارند؟

 

خواص آجیل برای دوران قاعدگی

آجیل‌ها منبع طبیعی انواع مواد مغذی و ریزمغذی‌هایی هستند که در کاهش عوارض قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی نقش مؤثری دارند. خشکبار و مغزها درد و گرفتگی شکم را تسکین می‌دهند، آهن ازدست‌رفتۀ بدن را جبران می‌کنند، با تنظیم هورمون استروژن و پروژسترون از پریود نامنظم جلوگیری می‌کنند، انرژی‌بخش هستند، به ترشح هورمون سروتونین کمک می‌کنند و سبب کاهش تغییرات خلقی و علائم اضطراب و افسردگی می‌شوند. برای بهره‌‌گیری از چنین فوایدی برای قاعدگی، مصرف یک مشت یا 30 گرم مغز و آجیل در روز برای بیشتر زنان کافی است. توجه کنید که بهتر است از خوردن آجیل‌های شور و بوداده پرهیز کنید و بیشتر آجیل خام تازه و باکیفیت میل کنید. حالا ببینیم بهترین مغزها و خشکبار برای قاعدگی کدام‌اند؟

خوراکی‌های مناسب قاعدگی چه خواصی دارند؟

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 1. پسته

این آجیل محبوب ایرانی‌ها فواید زیادی برای خانم‌ها دارد. شکی نیست که در میان انواع خشکبار و مغزها پسته بهترین آجیل برای دوران پریود است. خون‌سازی و مقابله با کم‌خونی از مهم‌ترین خواص پسته برای زنان است. (برای اطلاعات بیشتر مطلب بهترین آجیل برای کم خونی را مطالعه کنید)  یکی دیگر از خواص پسته برای پریودی تنظیم قاعدگی‌های نامنظم است. مغز پسته دارای ماده‌ای به نام فیتواستروژن است که می‌تواند میزان استروژن بدن زنان را افزایش دهد و چرخه عادت ماهانه را تنظیم کند. پسته میان‌وعدۀ عالی برای پیشگیری از سندرم پیش از قاعدگی است.

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 1. پسته

 

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 2. بادام زمینی

بادام زمینی و کره بادام زمینی از بهترین خوراکی‌‌های سرشار از ویتامین B6 و منیزیم هستند. یکی از خواص بادام زمینی برای قاعدگی این است که منیزیم موجود در آن سبب کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی می‌شود. فایدۀ دیگر بادام زمینی تنظیم ترشح هورمون سروتونین، بهبود خلق و خو و پیشگیری از نفخ شکم است. یادتان باشد بادام زمینی کالری زیادی دارد، پس در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و حتی‌الامکان از نوع ساده و بدون‌نمک آن استفاده کنید.

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 2. بادام زمینی

 

 

بهترین خشکبار برای قاعدگی: 3. خرما

خرما یکی از پرخاصیت‌ترین خشکبارها و از بهترین غذاهای طبع گرم برای عادت ماهانه است. مصرف خرما برای ضعف پریودی و تأمین انرژی بدن در این دوره بسیار مفید است چرا که حاوی قندهای طبیعی است. این میوۀ خشک حاوی فیتواستروژن است و سطح استروژن بدن زنان را بالا می‌برد. پس یکی از خواص خرما برای زنان تنظیم چرخۀ قاعدگی است. از دیگر فواید خرما برای عادت ماهانه می‌توانیم به داشتن آهن فراوان و کاهش نفخ و گرفتگی‌های شکمی و رفع یبوست زنان در این دوره هم اشاره کنیم. با این اوصاف می‌توانیم بگوییم که خرما یکی از بهترین درمان‌های طبیعی مشکلات پریودی است.

بهترین خشکبار برای قاعدگی: 3. خرما

 

بهترین آجیل در دوره عادت ماهیانه: 4. مویز

از خواص مویز برای زنان هر چه بگوییم کم گفتیم. مویز دارای آهن، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است که نقش مهمی در تخمک‌گذاری سالم دارند. درست به همین سبب، مویز در بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک و تنظیم چرخه قاعدگی و افزایش شانس باروری زنان مؤثر است. یکی دیگر از فواید مویز برای پریود این است که از لخته‌شدن خون قاعدگی جلوگیری می‌کند. مویز کم‌خونی ناشی از فقر آهن را که در خانم‌ها به دلیل قاعدگی شایع است جبران می‌کند. مویز از مفیدترین آجیل‌های خون‌ساز است.

بهترین آجیل در دوره عادت ماهیانه: 4. مویز

بهترین آجیل برای دوره عادت ماهیانه: 5. فندق

یکی از خواص فندق برای زنان تأثیر آن در کاهش دردهای قاعدگی است. فندق با داشتن منیزیم، کلسیم، ویتامین K و ویتامین E قادر است از درد و گرفتگی شکم و رحم بکاهد. فندق برای افزایش شانس باروری زنان و درمان تنبلی تخمدان نیز مفید است و به رفع اختلالات تخمک‌گذاری کمک می‌کند. این خاصیت‌ها فندق را به یکی از بهترین مغزها برای قاعدگی بدل می‌کند.

بهترین آجیل برای دوره عادت ماهیانه: 5. فندق

بهترین آجیل برای دوره عادت ماهیانه: 6. بادام

مصرف بادام درختی به‌خاطر داشتنِ منیزیم و ویتامین E فراوان قادر است شدت و مدت دردهای پریود را کاهش دهد. یکی از خواص بادام درختی برخورداری از ویتامین‌های گروه B مخصوصاً ریبوفلاوین است. این ویتامین می‌تواند از علائم پیش از قاعدگی پیشگیری کند. توصیه می‌شود هنگام عادت ماهانه از این آجیل مفید برای قاعدگی به‌صورت خیسانده مصرف کنید تا از فوایدش بیشتر بهره‌مند شوید.

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 6. بادام

 

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 7. تخمه کدو

اگر علائم سندرم پیش از قاعدگی عذابتان می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم از فواید تخمه کدو برای پریودی بهره بگیرید. تخمه کدو حاوی منگنز و مینزیم است، دو ماده‌ای که ثابت شده برای پیشگیری از علائم سندرم پیش از قاعدگی مفیدند. منیزیمِ آن خلق‌وخویتان را بهتر می‌کند و جلوی احتباس مایعات در بدنتان را می‌گیرد. منگنز موجود در این تخمه نیز از کج‌خلقی و عصبی‌بودن شما در این دوره می‌کاهد. تخمه کدو به بدن شما آهن، فیبر، روی و اسیدهای چرب امگا 3 هم می‌رساند. خواص تخمه کدو برای بدن بسیارند که می‌توانید در مطلب جداگانه‌ای که قبلاً منتشر کرده‌ایم درباره‌اش بخوانید.

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 7. تخمه کدو

 

بهترین آجیل برای عادت ماهانه: 8. تخمه آفتابگردان

باور بر این است که چون تخمه آفتابگردان منبع خوبی از مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، مس و روی است می‌تواند برای سلامت قاعدگی مفید باشد. از خواص تخمه آفتابگردان برای قاعدگی می‌توانیم به تنظیم هورمون‌های زنانه و جلوگیری از پریود نامنظم اشاره کنیم. اگر از پریود شدید و دردناک رنج می‌برید این دانۀ مغذی را از یاد نبرید.

بهترین آجیل برای عادت ماهانه: 8. تخمه آفتابگردان

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 9. تخم کتان

یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای قاعدگی تخم کتان (یا بذر کتان) است. دانه کتان قاعده‌آور است یعنی دارای ترکیباتی گیاهی با اثرات شبه‌استروژنی است که می‌توانند میزان استروژن را در بدن زنان تنظیم کرده و سبب شروع قاعدگی‌های منظم شوند. این ترکیبات مشکلاتی نظیر دردهای پریودی و گرگرفتگی را نیز تسکین می‌دهند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مکمل بذر کتان سطح هورمون آندروژن را در بیماران مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک کاهش می‌دهد. پس می‌توان این دانه را یکی از بهترین درمان‌های گیاهی مشکلات هورمونی است. برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از خواص تخم کتان برای پریود می‌توانید آن را روی سالاد، سوپ و ماست بپاشید، یا در وعدۀ صبحانه میل کنید یا از روغن بذر کتان استفاده کنید. تخم کتان از بهترین آجیل‌ها برای پوکی استخوان هم هست.

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 9. تخم کتان

 

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 10. دانه چیا

دانۀ چیا علی‌رغم ظاهر ریزش خواص زیادی برای سلامتی دارد. خواص چیا برای زنان آن را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای قاعدگی بدل کرده است. این دانه‌ی مفید دارای امگا 3 است و می‌تواند به تنظیم‌ هورمون‌های زنانه، تخمک‌گذاری و سلامت رحم کمک کند. چیا حاوی منیزیم است، ماده‌ای معدنی که در تولید هورمون‌های جنسی مثل استروژن و پروژسترون نقش اساسی دارد. دانۀ چیا شما را از قاعدگی دردناک و خونریزی شدید نجات می‌دهد.

بهترین آجیل برای دوران قاعدگی: 10. دانه چیا

بهترین آجیل برای قاعدگی: 11. چلغوز

چلغوز یا دانه‌ی کاج نیز یکی دیگر از آجیل‌های مفید برای پریود است. دانۀ مغذی چلغوز برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی مفید است چرا که حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 و منیزیم است. از خواص چلغوز برای بدن پیش‌تر نوشته‌ایم که شاید خواندنش برایتان جالب باشد.

بهترین آجیل برای قاعدگی: 11. چلغوز

بهترین آجیل برای عادت ماهانه: 12. گردو

گردو علاوه بر ویتامین E، دارای امگا 3 هم هست. این ویژگی خاصیت ضددرد گردو را مضاعف می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های فراوان گردو خواص ضدالتهابی دارند و به تسکین دردهای قاعدگی کمک می‌کنند. گردو از بهترین آجیل‌ها برای کاهش فشار خون هم هست.

بهترین آجیل برای عادت ماهانه: 12. گردو

حرف آخر: از خواص آجیل و خشکبار برای قاعدگی غافل نشوید

در مطلب تازه‌مان دربارۀ بهترین مواد غذایی برای دوران پریود و بهترین آجیل برای قاعدگی حرف زدیم. آجیل‌ها اعم از مغزها، دانه‌ها و خشکبار مواد مغذی و خواصی دارند که به زنان در این دوره کمک بزرگی می‌کنند، چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کنند و باعث شروع قاعدگی می‌شوند. خوردن آجیل‌ها در تسکین دردهای پریودی تأثیر زیادی دارد و انرژی و خون از دست رفتۀ بدن را جبران می‌کند. خانم‌ها با مصرف آجیل برای قاعدگی از مزایای دیگر مغزیجات و خشکبار برای کم‌خونی، سلامت پوست و مو، قلب، و غیره هم بهره‌مند می‌شوند. اگر از قاعدگی دردناک یا بی‌نظمی عادت ماهانه ناراحت هستید فواید آجیل برای قاعدگی را جدی بگیرید، می‌توانید با خرید آجیل مخلوط درجه یک از حاجی بادومی از خواص چند مغز یک‌جا بهره‌مند شوید.

فروشگاه آجیل خشکبار حاجی بادومی انواع مغز، خشکبار، شکلات و تنقلات باکیفیت را برای سلایق مختلف مشتریانش فراهم آورده است. می‌توانید با نگاهی به ویترین این فروشگاه اینترنتی بهترین آجیل‌ها را برای گذراندن دورۀ پریود خریداری کنید.

حرف آخر: از خواص آجیل و خشکبار برای قاعدگی غافل نشوید

 

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات