خواص مویز برای زنان: 6 خاصیت شگفت انگیز مویز برای بانوان + عکس

مویز یا همان انگور سیاه خشک‌شده یکی از خشکبار سرشار از ویتامین‌ و املاح معدنی است که خواص درمانی بسیاری برای زنان و مردان دارد. اگر بخواهیم خواص مویز را (که قبل‌تر در مقاله‌ی مفصل‌تری به آن پرداختیم) صرفا به خواص مویز برای زنان و فواید مصرف مویز برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های زنانه خلاصه کنیم باید به این مقدمه اشاره کنیم. اگر بخواهیم بصورت تیتروار موضوعاتی که در این مطلب میخوانیم را مرور کنیم باید بگوییم: به فواید مصرف مویز برای حفظ تناسب اندام و لاغری اشاره کرده‌ایم – فواید مصرف مویز در دوران بارداری و شیردهی مادران را توضیح داده‌ایم – به خواص مویز برای زنان از دیدگاه طب سنتی پرداختیم – به تاثیر خواص مویز در رفع کم خونی در زنان و آهن موجود در این ماده مغزی اشاره داشتیم – خواص مویز برای تنظیم هورمون‌های زنانه، بهبود بیماری‌ تنبلی تخمدان و کاهش علائم قبل و بعد از قاعدگی را توضیح می‌دهیم و تا انتها به بررسی خواص مویز در درمان مشکلات جنسی در زنان، تقویت قلب، پیشگیری از بیماری‌های استخوانی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مبتلابه در بانوان می‌پردازیم.

فواید مصرف مویز در بانوان: پیشگیری از دیابت تا سرطان!

مویز برای تنظیم هورمون‌ها و کاهش علائم پیش از قاعدگی، و بهبود تنبلی تخمدان نیز مفید است.

مویز با داشتن کالری فراوان انرژی روزمره زنان را تأمین می‌کند. این خشکبار شیرین و سیرکننده به تصفیۀ خون کمک می‌کند. آهن موجود در مویز در رفع کم‌خونی، به‌ویژه در خانم‌ها، مؤثر است. مویز دارای فیبر طبیعی هم هست پس خاصیت ملین دارد و برای رفع یبوست مفید است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مویز از عوارض پوستی و سرطان جلوگیری می‌کند. این خکشبار خوش‌طعم به‌ویژه برای خانم‌ها خاصیت‌های فراوانی دارد. از جمله خواص باورنکردنی مویز برای زنان می‌توان به فوایدش در دوران بارداری و شیردهی خانم‌ها اشاره کرد. دیگر اینکه مویز برای تنظیم هورمون‌ها و کاهش علائم پیش از قاعدگی، و بهبود تنبلی تخمدان نیز مفید است.

در ادامۀ این مطلب سعی می‌کنیم به تفصیل به خواص بی‌نظیر مویز برای خانم‌ها بپردازیم. ولی پیش از اینکه به سراغ ادامۀ متن بروید بد نیست سری هم به فروشگاه آنلاین آجیل و خشکبار حاجی بادومی بزنید تا از تنوع و قیمت آجیل و خشکبار باکیفیت این فروشگاه اینترنتی مطلع شوید.

فواید مصرف مویز در بانوان: پیشگیری از دیابت تا سرطان!

طب سنتی دربارۀ فواید مصرف مویز برای بانوان چه می‌گوید؟

بنا به آموزه‌های طب سنتی مویز طبعی گرم و تر دارد و مصرف آن به افراد گرم‌مزاج توصیه نمی‌شود. در طب سنتی عناب، سکنجبین و آب میوه‌های ترش مصلح مویز به شمار می‌روند. طب سنتی این خشکبار پرخاصیت را برای افزایش شیر مادران و خو‌ن‌سازی مفید می‌داند. مویز همچنین برای بهبود سردردهای ناشی از سردی بدن و گرمابخشی به بدن زنان نیز مؤثر شمرده می‌شود.

طب سنتی دربارۀ فواید مصرف مویز برای بانوان چه می‌گوید؟

خانم‌ها باید چطور و چقدر مویز مصرف کنند؟

درست است که مویز بسیار مفید است، اما مصرف آن باید متعادل باشد. به‌طور معمول، مصرف 8 تا 10 عدد مویز خیسانده در روز را برای خانم‌ها توصیه می‌کنند. خانم‌ها با رعایت این مقدار دیگر نگرانی بابت مصرف بیش‌ازحد قند نخواهند داشت. برای خرید و اطلاع از قیمت مویز به این صفحه مراجعه کنید.

خانم‌ها باید چطور و چقدر مویز مصرف کنند؟

فواید مصرف مویز برای بانوان: هر 100 گرم مویز حاوی چه مواد مغذی است؟

هر 100گرم مویز حاوی موادی مغذی است که تعدادی از آن‌ها را همراه با مقدار هر یک در جدول زیر می‌بینید. با نگاهی به این جدول حتماً متوجه خواهید شد که مویز چه خواصی دارد و چرا مصرف مویز به خانم‌ها توصیه می‌شود؟

انرژی 299 کیلوکالری
کربوهیدرات 3/79 گرم
قند 2/65 گرم
پروتئین 3/3 گرم
چربی 25/0 گرم
فیبر 5/4 گرم
کلسیم 62 میلی‌گرم
آهن 79/1 گرم
فسفر 98 میلی‌گرم
پتاسیم 744 میلی‌گرم
منیزیم 36 میلی‌گرم
روی 36/0 میلی‌گرم
سدیم 26 میلی‌گرم

تا اینجا با ارزش غذایی فراوان مویز برای سلامتی آشنا شدیم، همۀ این‌ها این میوۀ خشک خوشمزه را به انتخابی عالی برای زنانی تبدیل می‌کند که به تندرستی و خود حساس‌اند. در زیر به بعضی از خواص این خشکبار مغذی برای خانم‌ها اشاره می‌کنیم.

فواید مصرف مویز برای بانوان: هر 100 گرم مویز حاوی چه مواد مغذی است؟

1. خواص مویز در دوران بارداری و شیردهی: مصرف مویز هم برای مادر و کودک مفید است!

شاید بپرسید مصرف مویز برای زنان باردار و شیرده مجاز است یا خیر. پزشکان و متخصصان مصرف مویز را به سبب فواید بی‌نظیرش حین بارداری و شیردهی کاملاًٌ بی‌خطر و مفید می‌دانند. یکی از خواص مهم مویز برای زنان باردار کمک به رفع یبوست است. خانم‌های باردار به دلیل فشار و تغییرات هورمونی ممکن است دچار یبوست شوند. مویز با فیبر فراوانش عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و به رفع این مشکل شایع بارداری کمک می‌کند. مصرف منظم مویز در دوران بارداری جریان خون در بدن مادر باردار را بهبود بخشیده و اکسیژن‌رسانی به اندام‌های حیاتی مانند ریه و کلیه را تضمین می‌‍کند. کلسیم موجود مویز نه فقط برای سلامتی مادر بلکه برای رشد جنین هم خاصیت دارد. کلسیم به حفظ سلامتی استخوان و دندان مادر کمک می‌کند. از سوی دیگر، کلسیم مویز برای شکل‌گیری استخوان‌ها و حفظ تراکم استخوانی مفید است. دیگر خاصیت مهم مویز این است که از حالت تهوع و بدحالی صبحگاهی مادران باردار نیز جلوگیری می‌کند. با توجه به این نکات، به خانم‌های باردار توصیه می‌کنیم که از خواص مویز اصلاً غافل نشوند.

پزشکان و متخصصان مصرف مویز را به سبب فواید بی‌نظیرش حین بارداری و شیردهی کاملاًٌ بی‌خطر و مفید می‌دانند

مادران در دوران شیردهی در مقایسه با دوران بارداری به انرژی بیشتری نیاز دارند. مصرف مغزها و  میوه‌های خشک مانند بادام، گردو، خرما و البته مویز می‌توانند کالری موردنیاز مادران شیرده را تأمین کنند. با  بهترین آجیل برای وزن‌گیری جنین در بلاگ حاجی بادومی آشنا شوید.

مصرف یک مشت کوچک مویز در دوران بارداری برای زنان بسیار توصیه شده است.

1. خواص مویز در دوران بارداری و شیردهی: مصرف مویز هم برای مادر و کودک مفید است!

2. خواص مویز برای کم‌خونی زنان: مویز جذب آهن را در بدن خانم‌ها افزایش می‌دهد

مویز منبعی غنی از آهن است بنابراین یکی از خواص مهم آن کمک به بهبود کم‌خونیِ ناشی از فقر آهن است. خانم‌ها خصوصاً در دورۀ قاعدگی، بارداری و شیردهی بیشتر در معرض ابتلا به کم‌خونی هستند، پس برای غلبه بر این عارضه و ضعف و خستگی ناشی از آن خوب است با مصرف روزانۀ مویز از خاصیت خون‌سازی آن بهره‌مند شوند. برای آنکه خواص مویز برای کم‌خونی را دوچندان کنید می‌توانید آن را با مغزها و  آجیل‌ دیگری ترکیب کنید. پیش از این مطلبی دربارۀ  بهترین آجیل برای کم‌خونی نوشته‌ایم که می‌تواند برای این کار راهنمایی‌تان کند.

2. خواص مویز برای کم‌خونی زنان: مویز جذب آهن را در بدن خانم‌ها افزایش می‌دهد

3.  خواص مویز برای درمان مشکلات جنسی زنان: از رفع بی‌میلی جنسی تا تنظیم عادت ماهانه

مویز به بهبود علائم سندرم تخمدان کیستیک (PCOS) هم کمک می‌کند.

یکی دیگر از خواص مویز افزایش شانس باروری زنان است. آهن، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مویز نقش مهمی در تخمک‌گذاری سالم دارند که بخش مهمی از فرایند تولیدمثل است. درست به همین سبب مویز به بهبود علائم سندرم تخمدان کیستیک (PCOS) هم کمک می‌کند. مویز میل جنسی زنان را نیز افزایش می‌دهد.  این میوۀ خشک لذیذ خون را هم تصفیه کرده و از لخته‌شدن خون در دوران عادت ماهانه جلوگیری می‌کند.

پس خانم‌هایی که از نازایی و مشکلات جنسی رنج می‌برند یا قاعدگی سخت یا نامنظم دارند بد نیست خواص مویز را امتحان کنند.

3.  خواص مویز برای درمان مشکلات جنسی زنان: از رفع بی‌میلی جنسی تا تنظیم عادت ماهانه

4. خواص مویز برای پوست و موی زنان: مویز از ریزش مو و پیری پوست خانم‌ها جلوگیری می‌کند

فواید مویز برای زنان شامل سلامتی پوست و موی آن‌ها هم می‌شود. مویز به دلیل برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌های فراوان با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند، بنابراین جلوی پیری زودرس پوست را می‌گیرد و به پوست شفافیت و استحکام می‌بخشد. همچنین ویتامین C موجود در مویز خواص زیادی برای رشد و سلامتی موی زنان دارد و جلوی ریزش مو را می‌گیرد. (به مطلبی که درباره خواص مصرف آجیل برای سلامت پوست و مو نوشته‌ایم مراجعه کنید.)

4. خواص مویز برای پوست و موی زنان: مویز از ریزش مو و پیری پوست خانم‌ها جلوگیری می‌کند

5. خواص مویز برای سلامت استخوان‌های زنان: مویز از پوکی استخوان خانم‌ها پیشگیری می‌کند

در جدول ارزش غذایی مویز دیدیم که هر 100گرم مویز دارای 62 میلی‌گرم کلسیم است. این مسئله مویز سبب می‌شود مویز خوراکیِ پرخاصیتی برای جلوگیری از پوکی استخوان و داشتن دندان‌های سالم در زنان باشد. کلسیم و بور موجود در مویز به حفظ سلامت مفاصل هم کمک می‌کند. (به مطلبی که درباره بهترین آجیل‌ برای پوکی استخوان  نوشته‌ایم مراجعه کنید.)

5. خواص مویز برای سلامت استخوان‌های زنان: مویز از پوکی استخوان خانم‌ها پیشگیری می‌کند

6. دیگر خواص مویز برای سلامتی زنان: از کمک به تناسب اندام تا پیشگیری از سرطان و دیابت!

خوب است به‌ اختصار به برخی خواص دیگر مویز برای زنان نیز اشاره کنیم:

خواص مویز در کنترل وزن و تناسب اندام خانم‌ها:

قند طبیعی موجود در مویز میل شدید زنان به شیرینی‌جات و قندهای مصنوعی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود زنان مدت بیشتری احساس سیری کنند. این مسئله مویز را به میان‌وعده‌ای ایدئال برای زنانی تبدیل می‌‎کند که به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند.

خواص مویز در کنترل وزن و تناسب اندام خانم‌ها:

خواص مویز برای سلامت قلب خانم‌ها:

فشار خون بالا عارضۀ شایعی در زنان است. یکی از فواید مویز این است که با داشتن پتاسیم از به بهبود سلامت قلبی و عروقی زنان کمک می‌کند و خطر فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. (به مطلبی که درباره خواص آجیل برای سلامت قلب نوشتیم مراجعه کنید.)

خواص مویز برای سلامت قلب خانم‌ها:

خواص مویز برای زنان مبتلا به دیابت:

یکی از باورهای غلط دربارۀ دیابت این است که مبتلایان به این بیماری باید هرگونه خوراکی حاوی قند- از جمله میوه‌ها- را کاملاً کنار بگذارند. ولی حقیقت این است افراد دیابتی می‌توانند از مویز و خیلی از میوه‌ها و خشکبار دیگر استفاده کنند و از خواصشان بهره بگیرند. تنها شرطش این است که رژیم متعادل را از یاد نبرند. مویز هم از این قاعده مستثنی نیست و همواره از خواص مویز برای زنان مبتلا به دیابت مطالب متعددی از قول پزشکان منتشر و دست به دست می‌شود. (اگر مایلید می‌توانید در بلاگ حاجی بادومی با بهترین آجیل برای دیابت آشنا شوید.)

خواص مویز برای زنان مبتلا به دیابت:

خواص مویز در پیشگیری از سرطان در زنان:

یکی از مهم‌ترین فواید مویز پیشگیری از ابتلا به سرطان در زنان است؛ چراکه مویز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، به‌ویژه پلی‌فنول‌ها، است. این مواد می‌توانند از تخریب سلولی جلوگیری کنند و التهاب را کاهش دهند. بنابراین مویز می‌تواند از خطر بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان بکاهد. به دلیل همین خاصیت مویز برای پیشگیری از ابتلا به سرطان در زنان است که پزشکان مصرف روزانه و مستمر آنرا در دراز مدت تجویز می‌کنند.

خواص مویز در پیشگیری از سرطان در زنان:

خواص مویز برای تقویت حافظه و عملکرد مغز زنان:

مویز خشکباری مغذی برای تقویت حافظه است. مویز غنی از آهن، پتاسیم، منیزیم و آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد. از همین رو، اکسیژن‌رسانی به مغز را تضمین می‌کند. این مسئله به نوبۀ خود، باعث می‌شود که مویز خاصیت فراوانی برای عملکرد شناختی مغز و بازیابی خاطرات داشته باشد. به همین دلیل مصرف مویز برای زنان توصیه می‌شود و درباره خواص مصرف مویز در تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر در بانوان در انجمن‌های پزشکی و سلامت دنیا مقالات متعدد نوشته شده است. (می‌توانید در اینباره مقاله‌ای که در باب بهترین آجیل‌ها برای پیشگیری از آلزایمر معرفی کردیم را بخوانید!)

خواص مویز برای تقویت حافظه و عملکرد مغز زنان:

مصرف مویز در درازمدت فواید شگفت‌انگیزی برای سلامت زنان دارد!

در این مطلب با خواص مویز برای زنان آشنا شدیم. خواندیم که مویز مواد مغذی و املاح معدنی فراوانی دارد که آن را به موهبتی برای سلامتی زنان بدل کرده‌اند. طبیعی است که هیچ یک از این خواص خود را در کوتاه‌مدت نشان نمی‌دهند و برای بهره‌مند شدن از خواص مویز باید آن را درازمدت مصرف کرد. دیگر اینکه مویز به جز زنان برای مردان و کودکان هم خواص زیادی دارد. برای آشنایی با بهترین آجیل برای کودکان خوب است این مطلب را در بلاگ آجیل‌فروشی اینترنتی حاجی بادومی مطالعه کنید.

مصرف مویز در درازمدت فواید شگفت‌انگیزی برای سلامت زنان دارد!

منابع: EATANYTIME
خرید مویز

مقالات مرتبط

نظرات