از خواص چای چه می‌دانید: هر نوع چای چه فوایدی برای بدن دارد؟ + عکس

در مطلب تازۀ وبلاگ حاجی بادومی می‌خواهیم از چای، این نوشیدنی محبوب، صحبت کنیم. قرار است از خواص چای برایتان بگوییم. چای منبع طبیعی کافئین و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است. در این مطلب به‌طور ویژه با خواص چای سیاه و فواید چای سبز برای بدن آشنا می‌شویم. خواهیم دید که چای از بیماری قلبی و فشار خون پیشگیری می‌کند. به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می‌کند و برای لاغری و چربی‌سوزی عالی است. همچنین، چای برای تنظیم هورمون‌های زنانه و افزایش تعداد اسپرم مفید است. این نوشیدنی پرخاصیت از برخی سرطان‌ها هم پیشگیری می‌کند. نکتۀ دیگری که درباره‌اش می‌خوانیم فواید چای برای جلوگیری از استرس، افسردگی و آلزایمر است. دیگر اینکه چای دستکاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند، با عفونت‌ها مبارزه می‌کند و برای درمان و تسکین سرماخوردگی و آلرژی، سرفه و گلودرد مؤثر عمل می‌کند. همچنین خواهیم گفت که چای برای درمان عفونت‌های چشمی و سیاهی زیر چشم و سلامت کلیه و مجاری ادراری نیز مفید است. در این مطلب با مضرات چای و مقدار مجاز نوشیدن چای هم آشنا می‌شویم.

از وقتی کاشف‌السلطنه بذر چای را در عصای خودش پنهان کرد و با خود به ایران آورد تا کنون چای تقریباً به اصلی‌ترین نوشیدنی ایرانی‌ها بدل شده و انتخاب اول ایرانی‌ها برای صبحانه و عصرانه است. این چای به جز طعم گس و خوشایندش، و در کنار جایگاه ویژه‌ای که در فرهنگ ایرانی دارد، از خواص دارویی بی‌نظیری هم برخوردار است. ایرانیان از دوران صفویه با چای، و خصوصاً خواص درمانی چای، آشنا بودند اما مصرف آن بیشتر در میان طبقۀ اشراف رایج بود و در میان مردم عادی جایی نداشت.

لاهیجان مهم‌ترین مرکز کشت و تولید چای ایرانی است و واژۀ چای در ایران با نام این شهر گره خورده است. چای برحسب شکل فراوری‌اش انواع گوناگونی دارد که هر یک ویژگی‌های مختلفی از نظر عطر و طعم و زمان دم‌کشی دارند. فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی انواع چای درجه یک را برای سلایق مختلف مشتریانش فراهم کرده
است. برای خرید آنلاین و آسان انواع چای و اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید به وب‌سایت این فروشگاه سری بزنید.

چای چیست و چند نوع دارد؟

چای برحسب شیوۀ فراوری‌اش به چهار نوع تقسیم می‌شود: چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای اولانگ

چای از برگ‌های گیاهی به نام کاملیا سیننسیس به دست می‌آید که همیشه سبز و بومی آسیای شرقی است. چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای اولانگ چهار نوع اصلی چای هستند که آن‌ها را بر حسب درجه و دوره‌ی تخمیر شدن یا اکسیداسیون برگ‌ها دسته‌بندی می‌کنند. هر یک از این چهار نوع طعم و ویژگی‌ها و خواص منحصر به خودشان را دارند که در زیر مختصری درباره‌شان می‌گوییم:

چای سیاه: این نوع چای از جوانه‌ها و برگ‌ها و ساقه‌های ترد و جوان گیاه به دست می‌آید. چای سیاه فرایند اکسیداسیون را به طور کامل پشت سر می‌گذارد. چای سیاه به «چای سرخ یا چای قرمز» هم معروف است. این نوع چای بر اساس ویژگی‌ها و اندازۀ ذرات چای به 5 رقم تقسیم می‌شود: چای قلمی، چای شکسته، چای باروتی، چای خاکه یا خاکه چای و چای کله‌مورچه‌ایچای ارل گری و چای سیلان هم از انواع معروف چای سیاه هستند. دربارۀ خواص چای سیاه برای بدن در ادامۀ این مطلب صحبت خواهیم کرد.

چای سبز: این نوع چای، برخلاف چای سیاه، فرایند تخمیر یا اکسیداسیون را طی نمی‌کند و از برگ تازه چای تهیه می‌شود. چای سبز مرغوب نباید دارای برگ‌های قهوه‌ای باشد، قهوه‌ای بودن برگ‌ها نشانۀ این است که عمل‌آوری برگ‌ها یا کیفیت خوبی انجام نشده است. وقتی چای سبز دم‌ می‌کشد باید طیفی از رنگ سبز داشته باشد. چای مراکشی و چای ماچا با برگ چای سبز تهیه می‌شوند. خیلی‌ها این نوع چای را یک نوشیدنی‌ سالم می‌دانند. خواص چربی‌سوزی چای سبز یکی از معروف‌ترین خاصیت‌های درمانی این نوع چای است. در ادامۀ این مطلب به خواص بی‌نظیر چای سبز برای بدن بیشتر می‌پردازیم.

چای اولانگ: این نوع چای یکی از انواع چای چینی است و از برگ‌های نیمه‌اکسیدشده گیاه کاملیا تولید می‌شود. چای اولانگ فرایند اکسیداسیون را به شکل جزئی طی می‌کند. کافئین موجود در چای اولانگ تقریباً برابر کافئین چای سبز است.

چای سفید: برای تولید چای سفید برگ‌های گیاه کاملیا را زمانی که هنوز سفید و دارای پرزهای نقره‌ای است برداشت می‌کنند. چای سفید یکی از شش نوع اصلی چای چینی است. این نوع چای کم‌ترین میزان فراوری را دارد  و فقط با خشک‌کردن در آفتاب یا حرارت کم تهیه می‌شود؛ بنابراین آنتی‌اکسیدان‌های آن بیش از سایر انواع چای حفظ می‌شود. چای سفید مرحلۀ اکسیداسیون را نمی‌گذراند و به دلیل دشواربودنِ فرایند تولیدش بسیار گران‌قیمت است. رنگ چای سفید دم‌کشیده زرد مایل به طلایی و طعم آن بسیار ملایم‌تر از چای سبز است.

حتماً نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های زیاد دیگری را هم با نام چای می‌شناسید، بعضی از آن‌ها مثل چای ترش و چای کوهی، اگرچه نام چای به خود گرفته‌اند، اما در اصل با گیاه چای تهیه نمی‌شوند و در واقع نوعی دمنوش گیاهی هستند. بعضی دیگر هم فقط بخش کمی از آن‌ها را چای تشکیل می‌دهد و  چای طعم‌دار هستند. در اینجا دربارۀ تعدادی از این نوشیدنی‌ها و خواصشان صحبت می‌کنیم.

چای ترش: سرشار از آنتی‌اکسیدان است. یکی از مؤثرترین و شناخته‌شده‌ترین فواید چای ترش کاهش فشار خون است. بااین‌حال در نظر داشته باشید که مصرف چای ترش ممکن است با داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. دیگر خواص چای ترش برای بدن عبارت‌اند از: کاهش چربی خون، کمک به سلامت کبد و قلب، کمک به کاهش وزن، پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی و جلوگیری از سرطان.

چای کوهی: این نوع نوشیدنی که به توکلیجه، کلکنه، چای پشمی یا چای چوپان هم معروف است خاصیت ضد التهابی دارد. خواص درمانی چای کوهی را از دیرباز می‌شناختند و از آن برای درمان انواع بیماری‌ها و التیام زخم‌ها استفاده می‌کردند. از مهم‌ترین خواص چای کوهی برای زنان کمک به تقویت عضلات رحم، تنظیم هورمون‌های زنانه، بهبود کیست تخمدان و مهار سرطان دهانه‌ی رحم است. فواید چای کوهی برای مردان هم افزایش تعداد و کیفیت اسپرم و تقویت قوای جنسی است. کاهش استرس، کاهش وزن، خلط‌آوری و بهبود بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی، کاهش التهابات روده و معده و کنترل فشار خون خواص دیگر چای کوهی برای بدن هستند.

چای ماسالا: نوشیدنی محبوب هند و جنوب آسیا از ترکیب چای سیاه، شیر و ادویه‌های تند و معطر تهیه می‌شود. چای ماسالا خاصیت ضد آنتی‌اکسیدانی دارد و برای کاهش التهاب، تقویت دستگاه ایمنی، هضم غذا، افزایش انرژی بدن مفید است.

چای کرک: این نوشیدنی تند هم از ترکیب چای سیاه، شیر و ادویه آماده می‌شود. خواص چای کرک یا کاراک برای بدن عبارت‌اند از بهبود گوارش و کاهش نفخ و سلامت روده، کمک به کاهش التهابات، بهبود گردش خون و اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها، انرژی‌زایی و کاهش چربی خون.

شیر چای: دربارۀ مفید یا مضربودنِ اضافه‌کردنِ شیر به چای شواهد متناقضی وجود دارد. بعضی پژوهش‌ها می‌گویند افزودن شیر به چای جذب پلی‌فنول‌های مفید چای را کاهش می‌دهد و جلوی خواص چای برای قلب و عروق را می‌گیرد. در مقابل، پژوهش‌های دیگری هم معتقدند که نوشیدن چای شیر ضرر چندانی ندارد.

چای دارچین: افزودن دارچین به چای علاوه بر طعم و عطر خوبی که به چای می‌دهد به فواید آن برای بدن هم می‌افزاید. کاهش درد و التهابات ناشی از ضربه، ورزش یا آرتروز، کمک به سلامت قلب، کمک به کاهش وزن، کمک به هضم غذا، بهبود گردش خون، کاهش استرس، تسکین دردهای قاعدگی و تسکین گلودرد از جمله خواص چای دارچین برای بدن هستند.

چای زنجبیل: اگر بخواهیم خواص چای زنجبیل را معرفی کنیم باید بگوییم که از این نوشیدنی می‌توان برای درمان اسهال و استفراغ، و علائم سرماخوردگی استفاده کرد. نوشیدن چای زنجبیل قند خون را تنظیم می‌کند. ضد درد است و برای افراد مبتلا به آرتروز مفید است.

چای عسل: این ترکیب دلنشین به هضم غذا کمک می‌کند و انرژی‌زا است. یکی دیگر از خواص چای عسل نقش آن در کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلونزا است. از دیگر خواص این نوشیدنی برای بدن می‌توانیم به کنترل قند خون و خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن اشاره کنیم.

چای با خرما: خرما جایگزینی خوشمزه و سالم برای قند است. پتاسیم موجود در خرما به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. این میوه‌ی مفید خواص آنتی‌اکسیدانی هم دارد و در جلوگیری از بیماری‌های مزمن مؤثر است. اگرچه قند موجود در خرما قند طبیعی است و بر قندهای مصنوعی اولویت دارد، باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد. (برای خرید خرما و اطلاع از خواص خرما به وب‌سایت و وبلاگ حاجی بادومی مراجعه کنید.)

چای چیست و چند نوع دارد؟

 

هر نوع چای چقدر کافئین دارد؟

تمام انواع چای به‌طور طبیعی حاوی کافئین هستند. مقدار این کافئین بسته به میزان فرآوری و زمان دم‌کشیدن و میزان داغی آب فرق می‌کند. چای سفید دم‌کشیده کمترین کافئین را در میان انواع چای دارد.

هر نوع چای چقدر کافئین دارد؟

 

چای بهتر است یا قهوه؟

حتماً می‌دانید که پیش از آمدن چای به ایران، نوشیدنی محبوب و رایج جامعه قهوه بود. چای در دورۀ قاجار و بیشتر در زمان ناصرالدین شاه میان عموم مردم رواج پیدا کرد و تا حد زیادی جای قهوه را گرفت. این روزها اما چای و قهوه تقریباً دوشادوش هم حرکت می‌کنند و هر کدام طرفداران خودشان را دارند اما شاید سؤالی ذهن بعضی‌ها را درگیر کرده باشد: چای بهتر است یا قهوه؟ کدام سالم‌تر است؟

قهوه و چای مزایای مشابهی برای سلامتی دارند، مثل کاهش وزن، پیشگیری از سرطان، و افزایش انرژی. اینکه کدام را انتخاب کنید بستگی به ذائقۀ خودتان و میزان حساسیت بدنتان به کافئین دارد. اگر خیلی به کافئین حساس هستید، چای ممکن است انتخاب بهتری برایتان باشد. کافئین چای کمتر از قهوه است. هر فنجان قهوۀ دمی به‌طور متوسط 92 میلی‌گرم کافئین دارد، در حالی که مقدار کافئین هر فنجان چای سیاه و چای سبز به ترتیب 47 و 29 میلی‌گرم است.

چای و قهوه هر دو انرژی‌زا هستند اما هر کدام به طریقی این کار را انجام می‌دهند. اثر قهوه بر سطح انرژی بدن سریع و بلافاصله است. درحالی‌که چای حاوی ال-تیانین است که، بر عکس کافئین، خاصیت ضداضطراب دارد و آرامش‌بخش است. به‌این‌ترتیب، چای انرژی بدن را آهسته و با تأثیری آرامش‌بخش بالا می‌برد. در مطلبی با عنوان خواص قهوه در بلاگ حاجی بادومی ویژگی‌های بی‌نظیر قهوه برای بدن را برشمرده‌ایم که شاید خواندنش برایتان جالب باشد.

چای بهتر است یا قهوه؟

 

 

خوراکی‌های کنار چای: چای را با چی بخوریم؟

چای با طعم گس خوشایندش همنشین لحظات تنهایی و دورهمی ماست. همیشه وقتی چای را دم می‌گذاریم اول از همه به فکر خوراکی و تنقلاتی هستیم که کنارش بگذاریم. انتخاب یک همنشین مناسب برای چای می‌تواند لذت نوشیدن آن را دوچندان کند. بعضی‌ها چای شیرین دوست دارند و بعضی‌ها چای تلخ. خوردن چای با قند، یا همان چای قندپهلو، از قدیم در میان ما ایرانی‌ها رواج داشته اما غیر از قند خوراکی‌های دیگری هم می‌شود با چای خورد که هم خوشمزه‌تر باشد و هم خاصیتی داشته باشد. میوه‌های خشک مثل توت خشک، خرما و انجیر خشک (برای خرید میوه خشک کلیک کنید)، انواع شیرینی و شکلات (برای خرید شکلات کلیک کنید)، عسل (برای خرید عسل کلیک کنید) و نبات مکمل خوبی برای چای هستند.

خوراکی‌های کنار چای: چای را با چی بخوریم؟

چقدر و چه وقت چای بنوشیم؟

روزی 3 تا 4 فنجان، یک ساعت پس از غذا، بهترین مقدار و بهترین زمان نوشیدن چای است

روزی چقدر چای بخوریم؟ مقدار مجاز مصرف چای در روز برای هر فرد متفاوت است و بستگی به نوع چای دارد. اگر به کافئین حساس نیستید، می‌توانید روزی 3 تا 4 فنجان چای سیاه بنوشید. اگر هم به چای سبز علاقه‌مندید محدودیت چندانی برای مصرفش ندارید. مراقب باشید چای بیش‌ازحد نجوشد. چای جوشیده خواصش را از دست می‌دهد.

بهترین زمان مصرف چای چه موقعی است؟ از آنجایی که کافئین چای انرژی‌زاست و به دستگاه گوارش کمک می‌کند، پس برای بیشتر آدم‌ها بهترین زمان نوشیدن چای پس از صرف غذا است. اما برای آنکه پروتئین و آهن غذا به خوبی در بدن جذب شود بهتر است چای را یک ساعت پس از غذا بنوشید. نوشیدن چای اول صبح به‌صورت ناشتا عادتی است که نسل به نسل به ما منتقل شده. بااین‌حال، بهترین موقع برای چای خوردن یک ساعت پس از صبحانه یا ناهار، یا عصرها همراه با کمی تنقلات است. کارشناسان تغذیه نوشیدن چای ناشتا و با شکم خالی را مضر می‌دانند و توصیه می‌کنند دمنوش‌های گیاهی یا آب گرم ساده را جایگزین چای اول صبح کنیم.

چقدر و چه وقت چای بنوشیم؟

 

 

خواص چای: ارزش غذایی چای چیست؟

چای سیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را پاکسازی کنند و از تخریب سلول‌های بدن بکاهند. این مسئله در نهایت خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کم می‌کند. پلی‌فنول‌ها نوعی آنتی‌اکسیدان هستند که در برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها از جمله چای سیاه به وفور وجود دارند و برای سلامت عمومی بدن مفیدند. آنتی‌اکسیدان‌های چای از خطر ابتلا به دیابت، چاقی و افزایش کلسترول خون جلوگیری می‌کنند.

هر فنجان چای سیاه دارای 8 کیلوکالری انرژی، 40 میلی‌گرم پتاسیم و 13 میلی‌گرم کلسیم است. همچنین حاوی 0.4 گرم پروتئین، 0.4 گرم چربی، 0.5 گرم کربوهیدارت و 0.5 گرم قند است.

بخش زیادی از خواص چای خوردن به ترکیبات گیاهی آن یعنی پلی فنول‌ها بازمی‌گردد. نوع چای، میزان داغی آب و مدت زمان دم‌کشیدن چای همگی بر میزان این ترکیبات مفید اثر می‌گذارند. اگر شما هم مثل خیلی‌ها می‌پرسید که «چای برای چی خوبه؟» با حاجی بادومی همراه باشید تا با هم با تعدادی از خواص چای آشنا شویم.

خواص چای: ارزش غذایی چای چیست؟

 

 

خواص انواع چای: 1. خواص چای سیاه

نوشیدن چای در اول صبح کم‌آبی بدن در طول شب را جبران می‌کند و از غلظت خون می‌کاهد. از خواص چای اول صبح این است که بدن را آب‌رسانی می‌کند، فشار خون را کاهش می‌دهد و خون را رقیق می‌کند. البته از آنجا که چای خوردن با معده خالی برای معده مضر است، بهتر است چای را بعد از صبحانه بنوشید.

خواص چای سیاه ناشتا

 

خواص چای سیاه برای سلامت قلب

چای سیاه از ازدیاد چربی خون، فشار خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند

چای سیاه آنتی‌اکسیدان دیگری به نام فلاونوئید هم دارد که مسئول خواص چای برای قلب است. نوشیدن چای سیاه می‌تواند جلوی خطر بیماری‌های قلبی مانند فشار خون، کلسترول بالا، و تری‌گلیسرید بالا را بگیرد. مصرف هر فنجان چای در روز خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را 4% و خطر حملۀ قلبی و گرفتگی عروق را 2% کاهش می‌دهد. با گنجاندن چای سیاه در رژیم روزانه از خواص مؤثر چای برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی بهره‌مند می‌شوید. در زیر کمی بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم:

خواص چای برای چربی خون

خوشبختانه بعضی پژوهش‌ها از فواید چای برای کاهش کلسترول خون حکایت می‌کنند. نوشیدن چای سیاه می‌تواند LDL خون را، به‌ویژه در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی، کاهش دهد.

خواص چای برای چربی خون

خواص چای برای فشار خون

فشار خون بالا باعث نارسایی قلبی و کلیوی، سکته، ضعف بینایی و حمله قلبی می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که در کنارِ اصلاح سبک زندگی مانند کنترل اضطراب، مصرف منظم چای سیاه می‌تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در بیماران مبتلا به پرفشاری خون را کاهش دهد.

(غیر از چای، مصرف مغزها و خشکبار هم تأثیر به‌سزایی در سلامت قلب دارند، برای آشنایی با بهترین آجیل‌ها برای قلب کلیک کنید.)

خواص چای سیاه برای سلامت قلب

 

خواص چای سیاه برای قند خون

نوشیدن چای سیاه پس از خوردن غذایی که قند زیادی داشته است می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش قند خون کمک کند

پزوهش‌هایی که به بررسی فواید چای سیاه برای دیابت می‌پردازند حاکی از این هستند که نوشیدن چای سیاه پس از صرف غذا یا میان‌وعده‌ها میزان قند خون را پایین می‌آورد. همچنین چای سیاه مصرف انسولین در بدن را افزایش می‌دهد، یعنی چای برای کاهش مقاومت به انسولین مفید است. به‌این‌ترتیب نوشیدن چای سیاه پس از خوردن غذایی که قند زیادی داشته است می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش قند خون کمک کند. همۀ این‌ها از خواص چای برای پیشگیری از دیابت خبر می‌دهد. (برای آشنایی با بهترین آجیل برای دیابتی‌ها مطلبی را در بلاگ حاجی بادومی برایتان تدارک دیده‌ایم.)

خواص چای سیاه برای قند خون

 

خواص چای سیاه برای گوارش

جلوی ازدیاد باکتری‌های مضر را می‌گیرد. این مسئله چای را به نوشیدنی مفید برای معده بدل می‌کند چون خطر عفونت هلیکوباکتر پیلوری را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از خواص چای برای معده، بهبود گاستریت یا ورم معده است.

آشناترین درمان خانگی مادرها برای دل‌درد و دل‌پیچه چیست؟ بله! چای نبات. ولی آیا خواص چای برای اسهال پایۀ علمی هم دارد؟ چای سیاه حاوی 8 تا 12 درصد تانن است که برای درمان اسهال مفید است. مصرف چای کمرنگ به افرادی که دچار اسهال و دل‌پیچه هستند توصیه می‌شود. چای سیاه برای رفع یبوست هم مفید است. افزودن عسل به چای خاصیت مسهل آن را افزایش می‌دهد.

چای خاصیت پروبیوتیک دارد؛ پلی‌فنول موجود در چای رشد باکتری‌های خوب را در دستگاه گوارش زیاد می‌کند و جلوی ازدیاد باکتری‌های مضر را می‌گیرد. این مسئله چای را به نوشیدنی مفید برای معده بدل می‌کند چون خطر عفونت هلیکوباکتر پیلوری را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از خواص چای برای معده، بهبود گاستریت یا ورم معده است. با وجود خاصیت چای برای معده، باید توجه کنید که خوردن چای زیاد برای افرادی که دچار مشکلات معده و رفلاکس معده هستند خوب نیست. خواص چای برای روده هم یکی دیگر از فواید چای برای بهبود گوارش است؛ مصرف به‌اندازۀ چای حرکات روده را بهبود می‌بخشد.

همین جا خوب است به فواید چای سیاه برای کبد هم اشاره کنیم. چای سیاه با کاهش سنتز کلسترول در بدن، تحریک چربی‌سوزی، و جلوگیری از جذب کلسترول و اسیدهای چرب در بدن از ابتلا به کبد چرب و بیمارهای مزمن کبدی جلوگیری می‌کند. 

خواص چای سیاه برای گوارش

 

 

خواص چای سیاه برای لاغری

بااینکه بیشتر افراد چای سبز را به‌عنوان نوشیدنی لاغرکننده می‌شناسند، اما خواص چای سیاه برای کاهش وزن را هم نباید نادیده گرفت. یافته‌های جدید نشان داده‌اند که چای سیاه با سازوکار ویژه‌ای از طریق میکروبیوم روده می‌تواند در کاهش وزن انسان ایفای نقش کند. در واقع چای سیاه رشد باکتری‌های خوب در روده را افزایش می‌دهد و  سوخت‌وساز انرژی در کبد را کنترل می‌کند. این مسئله بر نقش مؤثر چای در رژیم لاغری مهر تأیید می‌زند. نکته مهم دیگر اینکه چای هیج کربوهیدارتی ندارد و به‌راحتی می‌توانیم آن را در رژیم کتوژنیک نیز بگنجانیم. (با فواید مصرف آجیل برای لاغری آشنا شوید.)

خواص چای سیاه برای لاغری

 

خواص چای سیاه برای مغز

دربارۀ خواص چای سیاه برای مغز می‌توانیم به سه مورد اشاره کنیم. مورد اول خاصیت چای برای پیشگیری از سکته مغزی است. این عارضه دومین علت اصلی فوت در جهان است و مطالعات نشان داده‌اند که چای سیاه می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

مورد دوم خواص چای برای افزایش تمرکز و حافظه است. وجود کافئین و آمینواسیدی به نام ال-تیانین در چای سیاه میزان هشیاری و تمرکز افراد را بالا می‌برد. در پژوهشی که دربارۀ تأثیر چای بر عملکرد شناختی انجام شد، مشخص شد افرادی که چای نوشیده‌اند در فعالیت‌های شناختی عملکرد سریع‌تری دارند، حافظه‌شان قوی‌تر است و کمتر خطا می‌کنند. (با بهترین آجیل برای تقویت حافظه آشنا شوید.)

سوم، خواص چای برای اعصاب است. آمینواسید ال-تیانین بر فعالیت آلفای مغز تأثیر می‌گذارد و سبب آرامش و کاهش اضطراب و خواب آسوده می‌شود. فایده مهم دیگر چای سیاه پیشگیری از افسردگی، به‌ویژه در زنان، است. بد نیست به خاصیت دیگر چای سیاه برای اعصاب هم اشاره کنیم. افرادی که نوشیدنی کافئین‌دار، مانند چای سیاه، مصرف می‌کنند به احتمال کمتری به پارکینسون مبتلا می‌شوند.

خواص چای سیاه برای مغز

 

خواص چای سیاه برای سرطان

پلی‌فنول موجود در چای پیشرفت برخی انواع سرطان را کند می‌کند و به نابودی سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. بنا به تحقیقات علمی، نوشیدن چای در کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان، سرطان‌های معده و دستگاه گوارش، سرطان پستان، سرطان ریه و سرطان تیروئید مؤثر است. خواص چای برای پیشگیری از سرطان یکی از مهم‌ترین فواید این نوشیدنی برای سلامتی است. چای به درمان سرطان کمکی نمی‌کند اما برای کاهش ازدیاد سلول‌های سرطانی و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مفید است.

خواص چای سیاه برای سرطان

 

خواص چای سیاه برای زنان

زنانی که به‌طور منظم چای سیاه یا سبز می‌نوشند، کمتر از دیگران به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند. بنابراین از فواید چای برای تخمدان نباید غافل شد. علاوه‌براین، چای حاوی ترکیباتی است که برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان (PCOS) مفید است. در واقع، چای سیاه عوارض ناشی از تنبلی تخمدان را در زنان تسکین می‌دهد.

خواص چای سیاه برای زنان

 

خواص چای سیاه برای مردان

از خواص چای برای اسپرم مردان اطلاع داشتید؟ تقویت قوای جنسی و کیفیت اسپرم از فواید مهم چای برای مردان است. تحقیقات نشان داده مصرف درازمدت چای تعداد و کیفیت اسپرم مردان را به میزان زیادی افزایش می‌دهد و سبب ترشح تستوسترون بیشتر می‌شود. همچنین آقایان می‌توانند برای تقویت قوای جنسی و افزایش باروری از فواید انواع آجیل و مغزها هم بهره ببرند. در یکی از مطالب بلاگ حاجی بادومی بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی را معرفی کرده‌ایم.

خواص چای سیاه برای مردان

 

خواص چای سیاه برای پوست و مو

چای سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به طرق مختلف به موها نفع می‌رسانند. درخشندگی موها، کمک به رشد موها، کاهش ریزش مو و رفع شورۀ سر از خواص چای سیاه برای مو هستند. شستن موها با چای سیاه می‌تواند چنین مزایایی را نصیب موهایتان کند.

این نوشیدنی محبوب فواید زیادی هم برای پوست شما دارد. جلوگیری از پیری زودرس، محافظت در برابر آفتاب، مبارزه با عفونت‌های پوستی، کاهش پف زیر چشم، از بین بردن لک‌های پوستی و جوان‌سازی پوست را می‌توانیم خواص چای سیاه برای پوست به شمار آوریم. (از خواص انواع مغزها و دانه‌ها برای پوست و مو هم غافل نشوید، می‌توانید در بلاگ حاجی بادومی دربارۀ بهترین آجیل برای پوست و مو بخوانید.)

خواص چای سیاه برای پوست و مو

 

خواص چای سیاه برای استخوان

در گذشته باور بر این بود که کافئین چای جلوی جذب کلسیم را در بدن می‌گیرد و موجب پوکی استخوان می‌شود. ولی شواهد فزاینده‌‌ی اخیر نشان می‌دهند که مصرف چای نقشی در کمبود کلسیم و کاهش تراکم استخوان ندارد. مطالعات متعددی بر فواید چای سیاه برای استخوان و پییشگیری از پوکی استخوان تأکید کرده‌اند چراکه چای دارای آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که با خنثی‌کردن رادیکا‎ل‌های آزاد و جلوگیری از تخریب سلول‌ها از بافت استخوانی محافظت می‌کند. بااین‌حال برای اطمینان از این نتایج هنوز به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. (در همین راستا، خواندن مطلب بهترین آجیل برای پوکی استخوان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

خواص چای سیاه برای استخوان

 

خواص چای سیاه برای دندان

چای سیاه حاوی فلوراید است. فلوراید مسئول فواید چای سیاه برای دندان‌ها است. این ماده می‌تواند با باکتری‌های مرتبط با پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه مبارزه کند و از ایجاد جرم در دندان و لثه جلوگیری کند. بنا به توصیۀ دندان‌پزشکان بهتر است حتماً پس از نوشیدن چای و قهوه دهان خود را بشویید تا دندان‌هایتان زرد و بدرنگ نشود.

خواص چای سیاه برای دندان

 

خواص چای سیاه برای چشم

شاید خودتان با این خاصیت چای سیاه برای چشم آشنا باشید. استفاده از چای کیسه‌ایِ ولرم می‌تواند خشکی چشم و هرگونه خارش و سوزش را رفع کند. استفاده از کمپرس چای کیسه‌ای سرد نیز برای رفع پف و کبودی زیر چشم نیز مفید است. کافئین موجود در چای سیاه و سبز بر ورم چشم‌ها تأثیر مثبت دارد و می‌تواند ورم و التهاب را کاهش دهد. از چای برای شستشوی چشم‌ و درمان گل‌مژه و سایر عفونت‌های چشمی هم استفاده می‌کنند.

خواص چای سیاه برای چشم

 

خواص چای سیاه برای تقویت سیستم ایمنی

چای سیاه برای درمان عفونت، تب و سرماخوردگی و تسکین سرفه مفید است

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی چای به تقویت دستگاه ایمنی و محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند. خاصیت آنتی‌باکتریال چای سیاه برای عفونت مفید است. از همین جا می‌توانیم به خواص چای برای سرماخوردگی هم پی ببریم. نوشیدن منظم چای سیاه برای تب و سرماخوردگی مفید است. فواید چای سیاه برای گلودرد نیز به علت داشتن تانن است که به کاهش التهاب و تسکین گلودرد کمک می‌کند. خواص ضد التهاب و خواص ضد سرفه چای آن را به یک درمان خانگی مفید برای سرماخوردگی بدل کرده است. (بهترین آجیل برای تقویت سیستم ایمنی را بشناسید.)

خواص چای سیاه برای تقویت سیستم ایمنی

 

خواص انواع چای: 2- خواص چای سبز

چای سبز را از برگ تازۀ گیاه کاملیا تهیه می‌کنند و برگ‌های آن اکسید نمی‌شوند، بنابراین بعضی خواص و ویژگی‌های چای سبز تفاوت‌هایی با انواع دیگر چای دارد. در زیر به بعضی فواید چای سبز برای بدن اشاره می‌کنیم.

خواص چای سبز برای قلب

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که نوشیدن 1 تا 3 فنجان چای سبز در روز خطر حملۀ قلبی را حدود 20 درصد و خطر سکتۀ مغزی را حدود 35 درصد کاهش می‌دهد. همچنین مصرف چای سبز برای چربی خون نیز مفید است و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. بگذارید به فواید چای سبز برای غلظت خون هم اشاره کنیم. این نوشیدنی سبز انعطاف‌پذیری دیوارۀ رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد. با این کار خون با سهولت بیشتری در رگ‌ها جریان می‌یابد و موجب کاهش غلظت خون می‌شود.

خواص چای سبز برای قلب

 

خواص چای سبز برای دیابت

چای سبز را می‌توان چای مخصوص دیابتی‌ها برشمرد که نوشیدنی خوبی برای کاهش قند خون است. این نوشیدنی حاوی مقدار زیادی اپی‌گالوکاتچین (EGCG) است؛ آنتی‌اکسیدانی قوی که خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند از بدن در برابر التهابات مزمن، از جمله دیابت نوع 2، محافظت کند.

خواص چای سبز برای دیابت

 

خواص چای سبز برای گوارش

چای سبز برای سلامت دستگاه گوارش هم مفید است. خیلی‌ها از خواص چای سبز برای درمان تهوع، اسهال و یبوست استفاده می‌کنند. مصرف چای سبز بعد از غذا به هضم غذاهای سنگین و کاهش نفخ کمک می‌کند. نکتل مهم دیگر، خواص چای سبز برای صفرا است.  نوشیدن چای سبز به علت داشتنِ آنتی‌اکسیدان فراوان خطر ابتلا به سنگ صفرا و سرطان کیسه صفرا را کاهش می‌دهد، دقت کنید که کافئین برای این بیماران مضر است، پس در صورت تمایل به نوشیدن چای سبز باید از چای سبز بدون کافئین استفاده کنید.

خواص چای سبز برای کبد نیز ثابت شده است؛ در واقع چای سبز می‌تواند درمان مؤثری برای کاهش عوارض کبد چرب غیرالکلی باشد. همچنین می‌تواند به پاکسازی کبد و سلامت کبد کمک کند.

حالا از فواید چای سبز برای معده بگوییم. چای سبز همراه با عسل برای درمان ورم معده (گاستریت) مفید است. باید یادآوری کنیم که مصرف بیش‌ازحد چای برای معده مضر است و رفلاکس معده را تشدید می‌کند. چای سبز برای روده هم مفید است و با افزایش تکثیر باکتری‌های مفید روده به سلامت روده کمک می‌کند. نوشیدن چای سبز در حد اعتدال برای تسریع حرکات روده مفید است اما اگر در مصرفش زیاده‌روی کنید ممکن است به یبوست منجر شود.

خواص چای سبز برای گوارش

 

فواید چای سبز برای سلامت جنسی

چای سبز به درمان ناباروری زنان و مردان کمک می‌کند و برای بلوغ تخمک و افزایش اسپرم مفید است

اگر بخواهیم از خواص چای سبز برای زنان بگوییم باید به فایدۀ چای سبز برای تخمدان و خاصیت چای سبز برای عادت ماهانه اشاره کنیم. چای سبز در بلوغ تخمک‌ در بدن زنان، کمک به درمان کیست و تنبلی تخمدان و درمان ناباروری مؤثر است. این نوشیدنی دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد و هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند و برای سلامت رحم مفید است. در خصوص خواص چای سبز برای مردان هم می‌توانیم به افزایش تعداد و تحرک اسپرم در بدن مردان اشاره کنیم. مصرف چای سبز سبب بهبود اختلال نعوظ در مردان می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های مهم این نوع چای، خواص چای سبز برای زگیل تناسلی است. عصارۀ چای سبز (سینکاتچین) درمانی گیاهی برای زگیل تناسلی به شمار می‌رود.

فواید چای سبز برای سلامت جنسی

 

خواص چای سبز برای تقویت دستگاه ایمنی

این نوشیدنی پرفایده از بدن در برابر اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. فواید چای سبز برای سرماخوردگی و برای حساسیت هم از همین جا می‌آیند. این نوع چای، انرژی شما را هنگام مبارزه با سرماخوردگی زیاد می‌کند و علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهد. این نوع چای خاصیت ضدسرفه دارد و برای گلودرد خوب است. خواص ضد حساسیت چای سبز علائم آلرژی را کاهش می‌دهد. چای سبز حاوی ماده‌ای است که از پاسخ ایمنی بدن به آلرژن‌ها ممانعت می‌کند.

خواص چای سبز برای پیشگیری از سرطان‌ نیز معروف است. می‌گویند مصرف چای سبز برای ریه مفید است و خطر سرطان ریه را کاهش می‌دهد. این نوع چای همچنین از بروز سرطان‌های روده، کبد، پستان و پروستات هم پیشگیری می‌کند یا از سرعت پیشرفتشان می‌کاهد.

خواص چای سیاه برای تقویت سیستم ایمنی

 

خواص چای سبز برای لاغری

تحقیقات نشان می‌دهند که کافئین و کاتچین چای سبز سرعت متابولیسم در بدن را افزایش می‌دهند. کاتچین چای سبز برای چربی‌سوزی خاصیت دارد و چربی اضافی بدن را تجزیه می‌کند. به همین دلیل معروف است که چای سبز برای لاغری شکم و پهلو مفید است، ولی باید دانست که کاهش موضعی چربی مبنای علمی ندارد. فواید چای سبز برای کاهش وزن آن را به نوشیدنی مناسبی برای رژیم لاغری بدل کرده است چرا که چای سبز برای کاهش اشتها مفید است.

خواص چای سبز برای لاغری

 

فواید چای سبز برای بدنسازی

چای سبز مقدار زیادی کاتچین دارد، بنابراین بهترین چای برای عضله‌سازی به شمار می‌رود. کاتچین آنتی‌اکسیدانی است که به رشد و تکثیر سلول‌های ماهیچه‌ای کمک می‌کند و درد و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد. خواص چای سبز قبل از ورزش را هم نباید از یاد برد. نوشیدن چای سبز حدود 90 دقیقه قبل از ورزش به چربی‌سوزی و کاهش وزن بسیار مؤثر است. (ورزشکاران می‌توانند از انواع آجیل هم برای تأمین انرژی مورد نیاز خود بهره ببرند. برای اطلاع بیشتر مطلب بهترین آجیل برای بدنسازی را بخوانید.)

فواید چای سبز برای بدنسازی

 

خواص چای سبز برای سلامت اعصاب

چای سبز خاصیت ضداسترس و آرامش‌بخش دارد. این نوشیدنی ضداسترس با رفع گرفتگی عضلات و کاهش فشار خون از احساس خستگی و اضطراب افراد می‌کاهد. آمینو اسید ال-تیانین مسئول خواص چای سبز برای سلامت روان است. این آمینواسید در بهبود خلق‌وخو، عملکرد شناختی و کاهش استرس و تشویش نقش مؤثری دارد.

حالا که صحبت از مزایای ضداضطراب چای سبز است، بد نیست دربارۀ خواص چای سبز قبل از خواب هم بگوییم. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز کم‌کافئین کیفیت خواب را بهبود می‌دهد. اگر میل دارید چای سبز را قبل از خواب بنوشید از چای سبز بدون کافئین یا کم‌کافئین استفاده کنید.

دربارۀ اثرات چای سبز برای سردرد باید یادآوری کنیم که هنگام سردرد باید در خوردن چای سبز احتیاط کنید. چای سبز در مقدار کم ممکن است به رفع سردرد کمک کند. اما مقدار زیاد آن در بعضی افراد ممکن است شدت سردرد را بیشتر کند. (برای آشنایی بیشتر با خوراکی‌های مناسب برای سردرد این مطلب را مطالعه کنید: بهترین خوراکی‌ها برای میگرن.)

خواص چای سبز برای سلامت اعصاب

 

خواص چای سبز برای پوست و مو

جوان‌سازی و ترمیم سلول‌های پوستی و افزایش کلاژن پوست و استحکام‌بخشی به پوست و رفع چروک‌های سطحی از خواص چای سبز برای پوست هستند. به‌علت خواص ضد التهابی چای سبز، مالیدن آن روی پوست به کاهش سوزش و قرمزی پوست کمک می‌کند و برای درمان اگزما مفید است.  خواص چای سبز برای پوست چرب یکی از فواید پرطرفدار این نوع چای است.  چای سبز برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است چون خصایص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. در پیشگیری از سرطان پوست هم چای سبز نقش مؤثری دارد.

یکی از مهم‌ترین فواید چای سبز برای مو رفع موخوره است. شستن موها با چای سبز کوتیکول مو را ترمیم می‌کند و به موها نرمی می‌بخشد. ویتامین B موجود در چای سبز به مو رطوبت می‌رساند و از شکنندگی و موخوره موها جلوگیری می‌کند.

خواص چای سبز برای پوست و مو

 

خواص چای سبز برای استخوان و دندان

تحقیقات حاکی از فواید چای سبز برای استخوان‌ها هستند. چای سبز برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید است و به استخوان‌ها استحکام می‌بخشد. بااین‌حال، بنیاد ملی پوکی استخوان معتقد است که مصرف زیاد چای سبز ممکن است از جذب کلسیم در بدن ممانعت کند و خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش دهد. همچنین نوشیدن چای سبز ممکن است به پوکی استخوان در افراد مسن بینجامد.

چای سبز خالص و بدون شکر و افزودنی محافظ خوبی برای سلامت دهان و دندان است. آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز از بدن در برابر باکتری‌های مخرب دندان‌ها دفاع می‌کند و از دندان‌درد و عفونت‌های دندان و لثه جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین، چای سبز با دفع باکتری‌ها بوی بد دهان را از بین می‌برد.

خواص چای سبز برای استخوان و دندان

 

خواص چای سبز برای زنان بادار و مادران شیرده

چای سبز سرشار از موادی مغذی است که به بدن انرژی می‌رسانند، اما این نوشیدنی حاوی کافئین هم هست و نباید بیش از اندازه مصرف شود. نوشیدن چای سبز برای مادران باردار و شیرده بلامانع است. فکر می‌کنید چه مقدار چای سبز برای مادران بادار و شیرده مجاز است؟ دو فنجان چای سبز در روز برای زنان شیرده مجاز تلقی می‌شود. مادران باردار هم باید مصرفشان را به کمتر از سه فنجان در روز برسانند.

خواص چای سبز برای زنان بادار و مادران شیرده

 

فواید چای سبز برای مجاری ادراری

پزشکان چای سبز را برای بیماران کلیوی انتخابی کاملاً بی‌ضرر می‌دانند. از خواص چای سبز برای کلیه می‌توان به جلوگیری از نارسایی کلیوی و کاهش خطر سنگ کلیه اشاره کرد. این نوشیدنی حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدمیکروبی‌شان برای مبارزه با عفونت مجاری ادرار ثابت شده است. چای سبز برای مثانه هم مفید است و آن را پاکسازی می‌کند. مصرف چای سبز برای درمان بواسیر هم توصیه می‌شود.

فواید چای سبز برای مجاری ادراری

 

خواص انواع چای: 3. خواص چای سفید

چای سفید به کاهش وزن و لاغرشدن کمک می‌کند. این نوشیدنی گران‌قیمت برای کاهش فشار خون مفید است. تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان، سلامت پوست و دندان‌ها، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی از دیگر فواید چای سفید برای سلامتی هستند.

خواص انواع چای: 3. خواص چای سفید

 

خواص انواع چای: 4. خواص چای اولانگ

چای اولانگ چربی‌سوز است و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. چینی‌ها این چای را قبل از ناهار می‌نوشند، چرا که به هضم غذا کمک می‌کند. اولانگ برای لاغری مفید است؛ اگر قصد کاهش وزن دارید بهتر است آن را 30 تا 40 دقیقه پیش از ناهار بنوشید. پیشگیری از سرطان، جلوگیری از دیابت، کاهش خطر سکتۀ مغزی، جلوگیری از پیری پوست و درمان اگزما تنها چند مورد از خواص اولانگ برای سلامتی هستند.

خواص انواع چای: 4. خواص چای اولانگ

چه کسانی باید در مصرف چای احتیاط کنند؟

چای برای چه افرادی مضر است؟ کسانی که به کافئین حساسیت دارند، خانم‌های باردار و کسانی که دچار کم‌خونی و کمبود آهن هستند.

نوشیدن چای در دوران بارداری نباید بیشتر از روزی 3 فنجان باشد. مصرف زیاده‌ازحد چای برای زنان باردار خطرناک است و احتمال سقط جنین و کم‌وزنی نوزاد را افزایش می‌دهد. مصرف به‌اندازۀ چای سیاه برای زنان شیرده هم اشکالی ندارد اما نباید از 3 فنجان بیشتر شود.

چه کسانی باید در مصرف چای احتیاط کنند؟

 

مضرات چای پررنگ

کافئین چای ماده‌ای ادرارآور است، بنابراین نوشیدن چای پررنگ یا چای غلیظ باعث از دست رفتن آب بدن و یبوست می‌شود. مصرف چای غلیظ باعث سوزش در ناحیه سینه و معده می‌شود. هرجه چای پررنگ‌‌تر باشد، بیشتر مانع جذب آهن در بدن می‌شود. کارشناسان تغدیه نوشیدن چای غلیظ را برای زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی، رفلاکس معده و زخم معده مضر می‌دانند. نکته بعدی اینکه هنگامی که سردرد دارید بهتر است از مصرف چای غلیظ خودداری کنید.

مضرات چای پررنگ

چای برای کودکان

چای برای بزرگسالان فواید بسیاری دارد، اما آیا برای بچه‌ها هم مناسب است؟ می‌دانید که چای سیاه و سبز کافئین دارند و بدن کودکان در مقابل کافئین مقاومت کمتری دارد. مصرف چای ممکن است با بی‌قراری، دل‌درد، اشکال در تمرکز، بدخوابی و تپش قلب برای کودکان همراه باشد. بنابراین متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که به کودکان بالای 2 سال چای و دمنوش گیاهی، مثل چای نعنا، چای بابونه و چای‌های میوه‌ای بدهید. البته در مصرف این دمنوش‌ها هم باید احتیاط کرده و محتویات آن را حتماً با دستور متخصص انتخاب کنید. (چطور است از خواص مغزها و خشکبار برای کودکان استفاده کنید، بد نیست مطلب بهترین آجیل برای کودکان را بخوانید.)

چای برای کودکان

 

چای و کم‌خونی

تانن و اکسالات موجود در چای از جذب آهن، به‌خصوص آهن غیر هِمِ موجود در مواد غذایی گیاهی، جلوگیری می‌کند. اپی‌گالوکاتچین موجود در چای هم می‌تواند باعث فقر آهن شود. بدین ترتیب نوشیدن بیش‌ازحد چای ممکن است منجر به کم‌خونی شود. پس چای خوردن بعد از غذا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. (بهترین آجیل برای کم‌خونی را در این مطلب بشناسید.)

چای برای کودکان

چای در طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی، طبع چای گرم و خشک است. طب سنتی برای تقویت معده‌ی افرادی که طبیعت سرد و مرطوب دارند چای را تجویز می‌کند. علاوه‌براین، طب سنتی چای را برای درخشندگی صورت و تصفیه خون مناسب می‌داند. چای از منظر طب سنتی مدر، رفع‌کننده عطش و از بین‌برنده بوی بد دهان و بوی سیر و پیاز است. بنا بر آموزه‌های طب سنتی، شیرینی‌جات مصلح چای هستند و نوشیدن چای ناشتا کار مضری است. نوشیدن چای داغ در هوای گرم، به‌ویژه برای افراد گرم‌مزاج، هم مضر است.

چای در طب سنتی

 

آنچه از فواید چای آموختیم

اگر دنبال یک نوشیدنی کم‌کالری و کم‌کافئین می‌گردید، چای برایتان ایدئال است. این نوشیدنی تلخ و گسِ دوست‌داشتنی طعمی قوی و منحصربه‌فرد دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های چای این است که به‌راحتی در دسترس است و درست‌کردن آن بسیار آسان است. مزیت مهم دیگرش که در این مطلب با آن اشنا شدیم خواص بسیاری است که برای سلامتی و تندرستی دارد. دیدیم که انواع چای، یعنی چاه سیاه، سفید، سبز و اولانگ، همگی  برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها فواید بی‌نظیری دارند و حتی در درمان بعضی بیماری‌ها نیز مؤثر عمل می‌کنند. جای خوشحالی است که چای با این همه خواصی که دارد در رژیم روزانه‌ی اکثرِ ما جایگاه ثابتی دارد و مداوم مصرف می‌شود. چای انواع و اقسام دارد، در کیفیت‌ها و طعم‌های مختلف. فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی تنوع فراوانی از چای‌های مختلف را گرد هم آورده تا دست شما برای خرید چای باز باشد. شما می‌توانید انواع چای، از انواع چای ایرانی و چای لاهیجان گرفته تا چای خارجی و چای سیلان، از چای سیاه و سبز، و چای سفید و اولانگ گرفته تا انواع چای کیسه‌ای طعم‌دار را با خیال راحت از این فروشگاه تهیه کنید.

آنچه از فواید چای آموختیم

 

منابع:

Healthline
Webmd

مقالات مرتبط

نظرات