بهترین آجیل برای یبوست: 8 مغزی که برای درمان یبوست معجزه می‎‌کند!

دستگاه گوارش انسان تعدادی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اندام‌های بدن را در خود جای داده است. عملکرد صحیح این دستگاه نه‌تنها در جذب و هضم غذاها نقش دارد بلکه ثابت شده است که حتی بر سلامت روانی ما هم تأثیر می‌گذارد. پس برای اینکه احساس تندرستی کنیم این دستگاه باید خیلی خوب کار کند. تغذیه مهم‌ترین اصل برای سلامت دستگاه گوارشی  است. شاید خیلی‌ها از خواص آجیل برای گوارش بی‌خبر باشند یا اصلاً  آجیل را برای گوارش مضر بدانند. ما در مطلب تازۀ وبلاگ حاجی بادومی می‌خواهیم دربارۀ اهمیت مصرف مغزها و دانه‌های آجیلی برای دستگاه گوارش صحبت کنیم یا دقیق‌تر بگوییم قصد داریم دربارۀ بهترین آجیل‌ برای یبوست صحبت کنیم که یکی از رایج‌ترین و آزارنده‌ترین مشکلات گوارشی است. در جدیدترین مقاله حاجی بادومی به بررسی این پرداختیم که مصرف چه مغزها و دانه‌های خوراکی و به طور کلی مصرف چه آجیل‌هایی برای درمان یبوست مفید است؟ امیدواریم هرگز با این بیماری مواجه نباشید اما شاید بد نباشد بدانیم برای مبتلایان به یبوست در طب سنتی و طب مدرن مصرف چه آجیلی توصیه می‌شود؟

یبوست چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

یبوست یا خشکی مزاج وضعیتی است که فرد قادر نیست روده خود را به‌طور کامل یا منظم تخلیه کند. اگر رودۀ فردی کمتر از سه بار در هفته فعالیت کند، فرد دچار یبوست است. یبوست مشکل شایعی است و هر کسی گهگاهی آن را تجربه می‌کند. این مشکل سبب شکم‌درد، نفخ و کم‌اشتهایی می‌شود. این عارضه علل مختلفی دارد، از جمله بیماری‌های گوارشی یا عوارض جانبی داروها، اما در بیشتر افراد یبوست ناشی از رژیم غذایی کم‌فیبر و کم نوشیدن آب است. خبر خوش اینکه با چند تغییر کوچک در رژیم غذایی می‌توان برطرفش کرد. غیر از این، برای درمان خانگی یبوست راه‌های دیگری هم وجود دارد: ورزش‌ کنید، بدنتان را هیدراته نگه دارید، از مکمل‌ها و غذاهای حاوی پروبیوتیک غافل نشوید، و روده بزرگ را ماساژ دهید.

یبوست چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

کدام خوردنی‌ها یبوست می‌آورند؟

برای پیشگیری از یبوست باید از خوراکی‌های مثل موز، گلوتن، کافئین، الکل و آدامس پرهیز کنید. همین‌طور مصرف شیر و لبنیات، گوشت قرمز، غذاهای پرچرب ممکن است یبوست را تشدید کنند.

کدام خوردنی‌ها یبوست می‌آورند؟

کدام خوردنی‌ها مانع یبوست می‌شوند؟

مواد غذایی زیادی هستند که می‌توانند به رفع یبوست کمک کنند، چنین خوراکی‌هایی مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول دارند و حرکت مواد غذایی در روده‌ها را آسان می‌کنند. این خوراکی‌های فیبردار به درمان سریع یبوست کمک می‌کنند:

  • انواع لوبیا مثل لوبیا قرمز و لوبیا چشم‌بلبلی
  • انواع میوه‌ها و سبزی‌ها به‌ویژه آلو، سیب، توت‌فرنگی، کیوی، گلابی و کلم بروکلی
  • ذرت بوداده
  • مغزها و دانه‌ها، به‌ویژه بادام، گردو، پکان، تخم کتان و کنجد
  • غلات کامل
  • انواع میوه خشک مثل مویز، آلو خشک، برگه زردآلو و انجیر خشک
  • کفیر که خاصیت پروبیوتیک دارد.

کدام خوردنی‌ها مانع یبوست می‌شوند؟

خواص آجیل برای یبوست: بهترین آجیل برای یبوست کدامند؟

مصرف انواع آجیل برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. از فواید آجیل برای گوارش می‌توانیم به کمک به حرکات روده، افزایش باکتری‌های مفید روده، جلوگیری از زخم معده و ورم معده، و پیشگیری از سرطان‌های معده و روده اشاره کنیم.

تأثیر آجیل‌ها بر یبوست به علت مقدار زیاد فیبری است که دارند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که باید، بسته به سن و جنسیت خود، روزانه 22 تا 34 گرم فیبر مصرف کنید. البته باید به یاد داشته باشید که وقتی مصرف مواد غذایی فیبردار، از جمله آجیل و خشکبار، را افزایش می‌دهید باید بیشتر آب بنوشید. فیبر و آب در همکاری با هم به مدفوع حجم می‌دهند و خروج آن از مجاری گوارشی را آسان‌تر می‌کنند.

یک روش ساده و خوشمزه برای اینکه فیبر بیشتری به بدنتان برسانید این است که روزی یک مشت آجیل مصرف کنید. اما کدام آجیل‌ها برای رفع یبوست بهترند؟ با اینکه همۀ مغزها حاوی فیبر زیادی هستند، اما تأثیر بعضی مغزها در رفع یبوست بیشتر از بقیه است. در ادامه این مطلب، بهترین مغزها و دانه‌های آجیلی برای یبوست را معرفی می‌کنیم.

خواص آجیل برای یبوست: بهترین آجیل برای یبوست کدامند؟

بهترین آجیل‌ برای درمان یبوست: 1. بادام

کارشناسان تغذیه بادام را بهترین آجیل برای درمان یبوست می‌دانند و برای انتخاب خود چند دلیل مهم دارند. دربارۀ خواص بادام درختی برای سلامتی تحقیقات زیادی انجام شده. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که خوردن بادام بر عملکرد بهتر دستگاه گوارش و دفع بیشتر مؤثر است. هر 23 عدد بادام 77 میلی‌گرم منیزیم دارد، ماده‌ای که مسهل است و برای اجابت مزاج عالی است. علاوه‌براین، بادام فیبر زیادی دارد. فیبر مدفوع را نرم می‌کند و دفعات حرکت روده‌ای را افزایش می‌دهد و منجر به بهبود عوارض یبوست می‌شود.

فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و منیزیم بادام به هضم بهتر و سلامت میکروبیوم روده کمک می‌کنند، به‌این‌ترتیب با تولید باکتری‌های مفید بیشتر در روده به‌طور کلی گوارش را بهبود می‌دهند. این مسئله از بروز یبوست مزمن جلوگیری می‌کند. همین است که شواهد نشان می‌دهند مردم از حوالی قرن هشتم میلادی از منیزیم برای یبوست استفاده می‌کرده‌اند.

بهترین آجیل‌ برای درمان یبوست: 1. بادام

بهترین آجیل‌ برای مبتلایان به یبوست: 2. پسته

اگر بادام دوست ندارید، آجیل‌های دیگری هم هستند که کمک حالتان باشند. پسته یکی از همین مغزهای مفید برای یبوست است. خواص مصرف پسته برای یبوست هم مشابه بادام است. هر 32 گرم پسته حاوی 34 میلی‌گرم منیزیم، 3 گرم فیبر و 13 گرم چربی غیراشباع است. متخصصان می‌گویند پسته در ایجاد تعادل در باکتری‌های روده نقش دارد. (برای خرید پستۀ خوب مطلب تشخیص پسته مرغوب را بخوانید.)

بهترین آجیل‌ برای مبتلایان به یبوست: 2. پسته

بهترین آجیل برای یبوست: 3. گردو

مغز گردو برای دفع آسان‌تر مدفوع انتخاب فوق‌العاده‌ای است چون مانند انواع دیگر آجیل مقدار زیادی منیزیم (45 میلی‌گرم در هر 32 گرم) و چربی‌های غیراشباع (13 گرم) و فیبر (2گرم) است. آزمایشی نشان داده است که مصرف حدود 32 گرم گردو در روز تنوع باکتری‌های روده را زیاد می‌کند. این خشکبار پرخاصیت حاوی اسید چرب امگا 3 است. این ماده جدارۀ روده‌ها را روان می‌کند تا مدفوع راحت‌تر از بدن خارج شود.

بهترین آجیل برای یبوست: 3. گردو

بهترین آجیل برای یبوست: 4. فندق

به انتخاب متخصصان تغذیه، فندق هم یکی از مفیدترین آجیل‌ها برای یبوست است. هر 32 گرم فندق دارای 46 میلی‌گرم منیزیم، 3 گرم فیبر و 17 گرم چربی مفید دارد. این خواص فندق برای روان‌کردن شکم و رفع خشکی مزاج مناسب است.

بهترین آجیل برای یبوست: 4. فندق

بهترین آجیل برای یبوست: 5. بادام زمینی

خواص بادام زمینی برای یبوست هم مانند فواید مغزهای دیگر است. بادام زمینی و کره بادام زمینی غنی از فیبر محلول و نامحلول هستند و هر دو می‌توانند به تسریع حرکات روده و بهبود یبوست کمک کنند.

بهترین آجیل برای یبوست: 5. بادام زمینی

بهترین آجیل برای یبوست: 6. پکان

پکان یا گردو آمریکایی هم یکی دیگر از خشکبار مفید برای درمان یبوست است. مانند گردو، پکان هم منبع خوبی از فیبر، مینزیم و چربی‌های غیراشباع است بنابراین همۀ ترکیبات لازم را برای دفع آسان‌تر مدفوع در خود دارد.

بهترین آجیل برای یبوست: 6. پکان

بهترین آجیل برای یبوست: 7. دانه چیا

دانه چیا یکی از مواد غذایی مفید برای درمان خانگی یبوست است. چیا حاوی آنتی‌اکسیدان، فیبر و امگا 3 است و بنا بر بعضی تحقیقات می‌تواند تعادل باکتری‌های روده را تنظیم کند. دانه‌های چیا روان‌کنندۀ شکم است؛ فیبر نامحلول چیا وقتی در روده با آب ترکیب می‌شود ژلی تشکیل می‌دهد که به نرم‌شدن و خروج مدفوع کمک می‌کند.

بهترین آجیل برای یبوست: 7. دانه چیا

بهترین آجیل برای یبوست: 8. تخم کتان

هر قاشق چای‌خوری تخم کتان حاوی 2.5 گرم فیبر محلول و نامحلول است. تخم کتان علاوه بر اینکه سبب کاهش قند و چربی خون می‌شود، می‌تواند به درمان یبوست یا پیشگیری از آن هم کمک کند. بااین‌حال، اگر باردار هستید یا به کودکتان شیر می‌دهید بهتر است قبل از مصرف تخم کتان با پزشک مشورت کنید.

بهترین آجیل برای یبوست: 8. تخم کتان

در مصرف فیبر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

نکتۀ مهمی که باید رعایت کنید این است که مصرف فیبر را به‌تدریج زیاد کنید. خوردن بیش‌ازحد غذاهای حاوی فیبر، مخصوصاً اگر به رژیم غذایی پر از فیبر عادت نداشته باشید، ممکن است سبب گاز معده، نفخ یا شکم‌درد شود. کارشناسان تغذیه بر نوشیدن مایعات، سوپ رقیق، میوه و سبزی برای کمک به حرکات منظم روده و پیشگیری از یبوست تأکید می‌کنند.

در مصرف فیبر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

جمع‌بندی: مغزهای آجیلی منبع خوب فیبر برای درمان یبوست هستند!

حالا با رژیم غذایی مناسب درمان یبوست آشنا شدیم و راهکارهای خانگی برای درمان سریع یبوست را یاد گرفتیم. دیدیم که مغزها و دانه‌ها با مقادیر فراوان فیبر، منیزیم و اسیدهای چرب مفیدی که دارند کمک بزرگی برای رفع یبوست و آسان‌شدن اجابت مزاج هستند. بادام، فندق، گردو، دانه‌چیا و مغزهای دیگری را که معرفی کردیم مغزیجات برتر برای رفع یبوست هستند که می‌توانید بنا به سلیقه خودتان به شیوه‌های مختلف در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از خطر یبوست در امان بمانید. آجیل و خشکباری که مصرف می‌کنید باید تازه و مرغوب باشد پس برای خرید آجیل حتماً به یکی از آجیل‌فروشی‌های معتبر مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین آجیل خشکبار حاجی بادومی برای راحتی مشتریان خود بهترین آجیل و خشکبار درجه یک را به‌صورت آنلاین عرضه می‌کند. پس برای بهره بردن از خواص بی‌نظیر انواع آجیل و میوه خشک برای سلامتی خود حتماً سری به حاجی بادومی بزنید.

جمع‌بندی: مغزهای آجیلی منبع خوب فیبر برای درمان یبوست هستند!

منابع: 

EatingWell
MedicineNet

مقالات مرتبط

نظرات