آجیل چیست: راهنمای جامع انواع آجیل و مغزها + عکس

انواع آجیل و خشکبار در فرهنگ ما ایرانی‌ها پیشینۀ درازی دارند و همیشه رونق‌بخش شب‌نشینی‌ها، جشن‌ها و اعیاد و حتی آیین‌های مذهبی ایرانیان بوده‌اند، از آجیل عید و شب یلدا گرفته تا آجیل‌های نذری مانند آجیل مشکل‌گشا. مردم قدیم در دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌هایشان به‌خصوص در شب‌های سرد و طولانی زمستان خود را با تنقلاتی مثل انواع آجیل و میوه‌های خشک سرگرم می‌کردند و به آن شب‌چره می‌گفتند.

در این مطلب از وبلاگ حاجی بادومی قصد داریم برایتان از آجیل بگوییم؛ از اینکه آجیل چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد. در این مطلب سعی داریم به بیشتر پرسش‌هایی که ممکن است دربارۀ انواع آجیل و مغزها و خشکبار برایتان پیش بیاید در حد توان پاسخ بدهیم. پس ما با همراه باشید. یادتان باشد که در هر زمان می‌توانید برای خرید آجیل و خرید خشکبار تازه و اعلا به فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی بیایید.

آجیل چیست: تعریف آجیل + معرفی انواع دانه‌ها و مغزها

آجیل (Nuts یا Trail Mix) تنقلاتی است که از مخلوط کردن انواع خشکبار و مغزیجات تفت‌داده یا خام یا شور یا ترش ترتیب می‌دهند. اجزای آجیل بنا به سلیقه یا مناسبت عبارت است از پسته، بادام، فندق، توت خشک، بادام زمینی، بادام هندی، انواع تخمه، انواع برگه‌، نخودچی، کشمش و مویز، گردو و چند مورد دیگر.

فرهنگ معین در تعریف آجیل، این واژه را از ریشۀ «آجیدن» می‌داند، آجیدن یعنی «فروبردن چیزی به منظور بازکردن و شکستن». از آنجا که اکثر آجیل‌ها سربسته هستند و برای خوردنشان باید آن‌ها را شکست یا پوسته‌شان را باز کرد، چنین تعریفی معقول به نظر می‌رسد.

یکی از مزایای آجیل‌ سبکی و کم‌جایی آن‌هاست یعنی به‌سادگی می‌توانید آن را به عنوان میان‌وعده یا تنقلات انرژی‌زا و سالم با خود به هر جایی، مثلاً سفر، پیاده‌روی و کوهنوردی ببرید. دیگر اینکه می‌توانید ترکیب آجیل را خودتان بنا به سلیقه، بودجه یا نیازهای جسمی‌تان انتخاب کنید.

فواید آجیل برای بدن چیست؟ آجیل سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید، امگا 3، ویتامین‌ و آنتی‌اکسیدان‌ است و به رشد عضلات، ترمیم بافت‌ها، جلوگیری از دیابت، کاهش وزن، کاهش LDL خون، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و خیلی موارد دیگر کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشیم که چنین فوایدی بیشتر مربوط به آجیل خام است و باید در مصرف آجیل‌هایی که حاوی شکر، نمک و افزودنی‌های دیگر هستند حد اعتدال را رعایت کنیم. می‌دانید مقدار مجاز مصرف آجیل چقدر است؟ متخصصان مصرف 35 گرم از انواع آجیل در روز را کافی و متعادل می‌دانند.

آجیل‌ها جزو کدام گروه غذایی هستند؟ انواع آجیل به‌علت مقدار فراوان مواد معدنی و پروتئین‌هایی که دارند از نظر ارزش غذایی معادل گوشت و حبوبات تلقی می‌شوند و در هرم غذایی در دستۀ گوشت و حبوبات قرار می‌گیرند. این یعنی برای گیاهخواران یا افرادی که به علت بیماری گوشت مصرف نمی‌کنند انواع آجیل و مغزها می‌توانند جایگزین بسیار خوبی باشند. به گفتۀ کارشناسان ارزش غدایی یک‌سوم لیوان آجیل معادل 30 گرم گوشت است. در بلاگ حاجی بادومی دربارۀ خواص آجیل و انواع مغزها و خشکبار مفصل نوشته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم سری به آن‌ها بزنید.

در ادامه، اول با انواع مغزها و دانه‌ها آشنا می‌شویم و بعد به معرفی انواع آجیل می‌پردازیم.

آجیل چیست: معرفی انواع مغزها و دانه‌های خوراکی!

انواع مغزها و دانه‌های خوراکی:

در این قسمت شما را با انواع مختلف مغزها و دانه‌ها آشنا می‌کنیم تا هنگام خرید آجیل خشکبار با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنید. می‌توانید انواع آجیل مرغوب را از فروشگاه آنلاین حاجی بادومی تهیه کنید.

پسته

احتمالاً اگر بپرسیم که خوشمزه‌ترین عضو آجیل چیست، پاسخ بسیاری از شما پسته است. پسته از اعضای ثابت انواع مختلف آجیل است که در کنار طعم لذیذ و ظاهر زیبایش خواص فراوانی هم برای سلامتی دارد. پسته منبعی غنی از فیبر، مواد معدنی و چربی‌های غیراشباع است. این مغز پرخاصیت خون‌ساز است و می‌تواند در کنترل فشار خون، کاهش کلسترول و کنترل قند خون مقش مؤثری داشته باشد.

انواع پسته

پستۀ ایرانی (Pistachio) را بر اساس ظاهرش به دو دسته تقسیم می‌کنند: پستۀ فندقی و پستۀ بادامی.

پستۀ فندقی: این نوع پسته ظاهری گرد و فندق‌مانند دارد. چند استان ایران از جمله قزوین، یزد، خراسان و فارس پستۀ فندقی را تولید می‌کنند، اما قطب کشت پسته فندقی استان کرمان است.  پسته کله‌ قوچی و پستۀ اوحدی دو رقم از انواع پسته فندقی هستند.

  • پستۀ اوحدی از محبوب‌ترین و البته مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع پسته ایرانی است. ظاهرش فندقی‌شکل و گرد است و پوست استخوانیِ مایل به کرم دارد. این نوع پسته انتخاب خوبی برای آجیل عید نوروز، آجیل شب یلدا و آجیل‌های مناسبتی دیگر است. این نوع حدود 60 تا 70 درصد از محصول پستۀ ایران را تشکیل می‌دهد.
  • پستۀ کله‌قوچی یکی از محبوب‌ترین پسته‌های ایران به‌ویژه برای صادرات است. ظاهر درشت و شکل و شمایل گرد پسته کله‌ قوچی باعث شده علاوه بر محبوبیت بیشتر قیمت بیشتری هم داشته باشد. مغز پستۀ کله‌قوچی درشت‌تر است و رنگ آن سرخ و خاکستری است، رنگ پوست بیرونی آن هم سفید نسبتاً تیره است.

پستۀ بادامی: این نوع پسته‌ها ظاهری کشیده و بادامی‌شکل دارند. پستۀ بادامی زرند، پسته اکبری، پسته  احمد آقایی و پستۀ سفید نوق ارقام اصلی پستۀ بادامی هستند. این نوع پسته بیشتر در استان خراسان کشت می‌شود. کرمان و یزد هم مناطق دیگر کشت پستۀ بادامی هستند.

  • پسته احمدآقایی: پسته احمدآقایی را در دنیا با نام Long Pistachio می‌شناسند. پستۀ احمدآقایی به خندان‌بودن معروف است. قیمت این نوع پسته ارزان‌تر از پستۀ اکبری و کله‌قوچی و گران‌تر از پستۀ فندقی است. استان کرمان و شهرستان رفسنجان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ پسته احمدآقایی هستند. از این نوع پسته برای تولید خلال پسته هم استفاده می‌کنند.
  • پسته اکبری: این پسته یکی از مهم‌ترین ارقام پسته صادراتی ایران است. این پسته‌ها ظاهری کشیده و درشت با مغزی به بنفش و قهوه‌ای و پوسته‌ای به رنگ استخوانی و کرم تیره دارد. پسته اکبری معمولاً خندان است و نیازی به شیوه‌های مکانیکی ندارد. پسته اکبری یکی از مرغوب‌ترین ارقام پسته است و به دلیل کیفیت عالی‌ و طعم بی‌نظیرش هم گزینۀ خوبی برای صادرات است و هم لوکس‌ترین نوع پسته برای مجالس به شمار می‌رود.  در واقع پسته اکبری گران‌ترین نوع پسته در بازار است. شهرهای انار و رفسنجان در استان کرمان بهترین پسته اکبری را تولید می‌کنند.

پسته

راهنمای خرید پسته مرغوب

بهترین روش برای انتخاب پستۀ خوب توجه به ظاهر آن است. پسته مرغوب پوستی به رنگ استخوانی و بدون لک دارد و شکاف آن بیش‌ازحد باز یا بسته نیست. بسته‌بودن یا به‌اصطلاح کور بودنِ پسته نشانۀ نارس بودن آن است. پسته‌ای که مغز آن زیادی بیرون زده هم احتمالاً به‌ روش مکانیکی خندان شده یا اصطلاحاً آب‌خندان است. رنگ مغز پسته هم باید زرد یا سبز تیره باشد، هرچه مغز پسته سبزتر باشد خوشمزه‌تر است. دقت کنید که مغز پسته نباید چروکیده و رنگ‌پریده باشد و اثری از نرم‌شدگی و کپک روی آن دیده نشود. توصیۀ آخرمان این است که در حد امکان پسته را به صورت خام بخرید و در صورت دلخواه خودتان در خانه آن را برشته و طعم‌دار کنید. چون یکی از ترفندهای پنهان کردن طعم و بوی کهنگی پسته‌ها طعم‌دار کردن آن‌هاست.

راهنمای خرید پسته مرغوب

تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی

دو نوع عمدۀ پسته خارجی موجود در بازار ایران پسته‌ی آمریکایی و پسته‌ی ترکی است. حالا پسته ایرانی بهتر است یا پسته خارجی؟ پسته‌های آمریکایی ظاهر مجلسی و زیبایی دارند و مغزشان درشت و سبز است. بااین‌حال از بسیاری جهات به پای پسته ایرانی نمی‌رسند. در زیر چند دلیل عمده برای برتری پستۀ ایرانی را ذکر می‌کنیم:

  1. به دلیل شرایط آب و هوایی و نوع خاک کشور ایران، طعم و رنگ پسته ایرانی بی‌نظیری است و گوی رقابت را از انواع خارجی می‌رباید. پسته ایران طعمی شیرین و چرب دارد.
  2. یکی از تفاوت‌های مهم پسته ایرانی با پسته خارجی تنوع زیاد پسته ایرانی است.
  3. در پسته‌های ایرانی درصد پسته‌های پوک یا بی‌مغز کمتر از پسته‌های خارجی است.

برای خرید پسته درجه یک خام و شور می‌توانید از پسته‌های باکیفیت و متنوع فروشگاه حاجی بادومی دیدن کنید. همچنین در بلاگ حاجی بادومی مطلب مفصل‌تری دربارۀ انواع پسته و نیز بررسی تفاوت‌های پسته ایرانی با خارجی منتشر کرده‌ایم که اگر به این موضوعات علاقه‌مندید می‌توانید مطالعه کنید.

تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی

بادام

در ادامۀ معرفی انواع آجیل و مغزها از بادام درختی (Almond) و ارقام مختلف آن می‌گوییم تا خرید بادام درختی را برایتان آسان‌تر کنیم. بادام گیاهی از تیرۀ آلو و زردآلو است. آمریکا و اسپانیا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بادام در جهان هستند و ایران در رتبۀ پنجم قرار دارد. (در وبلاگ حاجی بادومی مطلب کامل‌تری درباره خواص بادام درختی و  خواص بادام درختی برای مردان نوشتیم که می‌توانید به آن مراجعه کنید.)

این آجیل مغذی به صورت خام، بوداده، نمکی یا با طعم‌های دیگر به فروش می‌رسد. بادام غنی از چربی‌های سالم، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و فواید بسیاری برای بدن ما دارد، مثلاً خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر را کاهش می‌دهد یا نقش آن در سلامت پوست و مو ثابت‌شده است.

بادام به‌طور کلی دو نوع شیرین و تلخ دارد. بادام شیرین برای استفادۀ خوراکی و بادام تلخ برای روغن‌گیری و مصارف درمانی کشت می‌شود. چطور فرق بادام تلخ و بادام شیرین را تشخیص دهیم؟ بادام تلخ ریزتر از بادام‌های شیرین است. توجه داشته باشید که بعضی فروشندگان با ترفندهایی بادام تلخ را شیرین می‌کنند. بنابراین بهتر است بادام را از آجیل‌فروشی‌های معتبری مثل فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی تهیه کنید.

بادام

انواع بادام

بادام یکی از پرخاصیت‌ترین مغزهای خوراکی و از اجزای همیشگی ظرف آجیل است. در ایران سه نوع بادام شیرین را بیشتر از انواع دیگر می‌کارند که عبارت‌اند از بادام سنگی، بادام مامایی، بادام منقا (پوست کاغذی). در ادامه به هر یک از این‌ها بیشتر می‌پردازیم:

بادام سنگی: این نوع بادام پوستۀ سفت و سختی دارد. همین پوستۀ سخت باعث می‌شود بادام سنگی ماندگاری زیادی داشته باشد. این نوع بادام در شکل و اندازه‌های متفاوتی یافت می‌شود؛ بعضی گونه‌های آن دراز و کشیده و بعضی دیگر گرد و کروی هستند. مغز بادام سنگی معمولاً خوش‌طعم‌تر از انواع دیگر است و از آن به‌صورت خام یا شور در انواع آجیل استفاده می‌کنند. بادام سنگی به‌شکل خلال یا آرد نیز در آشپزی و شیرینی‌پزی کاربرد دارد.

بادام منقا یا پوست کاغذی: این بادام پوستۀ نازکی دارند و به‌راحتی با فشار دست می‌شکند به همین دلیل بسیار مناسب ترکیب‌شدن با آجیل است. مغز بادام منقا روشن‌تر از مغز بادام سنگی است. بادام پوست‌کاغذی گران‌تر از بادام سنگی است.

بادام مامایی: بادام مامایی یکی دیگر از انواع بادام است که شاخصۀ مهمش جفت‌ یا دوقلو بودنِ مغز آن است. پوستۀ بادام مامایی نازک‌تر از بادام سنگی است. از این نوع بادام می‌توانید هم به صورت آرد و خلال و هم به‌صورت خام یا نمکی در انواع آجیل استفاده کنید. بادام مامایی به‌علت داشتن چربی فراوان در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی هم به کار می‌رود. این نوع بادام به دلیل داشتن مغزهایی طلایی رنگ از مرغوب‌ترین بادام‌های بازار است.

انواع بادام

راهنمای خرید بادام مرغوب

در خرید انواع آجیل و خشکبار نکاتی هست که باید به آن‌ها توجه شود. به‌طور کلی توصیه ما هنگام خرید انواع آجیل و مغزها این است که حتی‌الامکان آجیل با پوست را انتخاب کنید. آجیل با پوست ماندگاری بیشتری دارد و احتمال آلودگی‌اش کمتر است. دیگر اینکه آجیل و در این مورد بادام بهتر است به‌صورت خام خریداری شود. بادام و آجیل خام هم سالم‌تر هستند و هم می‌توانید به سلیقۀ خودتان مزه‌دارشان کنید.

به‌طور ویژه هنگام خرید انواع بادام باید در نظر داشته باشید که بادام درجه یک دارای این ویژگی‌ها است:

  1. دانه‌های بادام اندازۀ یکسانی دارند و یکدست‌ هستند.
  2. مغز بادام هرچه چرب‌تر و خوش‌طعم‌تر باشد، مرغوب‌تر است.
  3. مغز بادام ممتاز خشک و چروکیده نیست.
  4. رنگ مغزها هرچه روشن‌تر باشد بادام مرغوب‌تر است.
  5. تعداد بادام‌های تلخ در بادام اعلا کم است.

راهنمای خرید بادام مرغوب

تفاوت بادام ایرانی و بادام خارجی

  1. بادام خارجی طعم ملایم‌تر و کمی تلخ دارد اما انواع بادام‌های ایرانی طعمی دلچسب و شیرین دارند.
  2. بادام ایرانی ریزتر و گردتر است در حالی که بادام خارجی درشت‌تر و بیضی‌شکل است.
  3. بادام خارجی ظاهری یکدست‌تر و پوستی روشن و صاف‌تر دارد. در مقابل پوست بادام ایرانی تیره و کمی چروکیده است.
  4. کشاورزان ایرانی از کودهای طبیعی و روش‌های غیرشیمیایی در پرورش بادام استفاده می‌کنند. این موضوع باعث شده بادام‌های ایرانی سالم‌تر و مرغوب‌تر و در عین حال گران‌تر از بادام خارجی باشند.

فروشگاه آنلاین آجیل خشکبار حاجی بادومی بهترین بادام ایرانی و خارجی بازار را در انواع خام و شور برای شما گرد هم آورده است.

تفاوت بادام ایرانی و بادام خارجی

 

بادام هندی

بادام هندی (Cashew) در اصل دانۀ میوۀ درختی گرمسیری و همیشه سبز است. خاستگاه اصلی بادام هندی برزیل است اما امروزه در بسیاری از مناطق استوایی کشت می‌شود. هند بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکنندۀ بادام هندی است. بادام هندی گوآ هم به دلیل کیفیت، اندازه، طعم و ظاهر برترشان محبوبیت ویژه‌ای دارند.

بادام هندی علاوه بر اینکه با انواع آجیل‌های مختلف مخلوط می‌شود، در بسیاری خوراک‌ها، به‌خصوص خوراک‌های آسیایی، نیز کاربرد دارد. اگر دنبال آجیلی هستید که علاوه بر طعم خوب، خواص فراوانی هم برایتان داشته باشد، ما در فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی بادام هندی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای اطلاع بیشتر دربارۀ فواید این مغز برای بدن به مطلب خواص بادام هندی در بلاگ ما مراجعه کنید. ما در حاجی بادومی بادام هندی را در دو سایز 240 و 320 و در انواع خام، برشته و شور و شکسته عرضه می‌کنیم. بادام هندی سایز 240 در واقع نوع مرغوب و درجه یک بادام هندی است و نسبتاً درشت است. به همین دلیل یک آجیل مجلسی محسوب می‌شود و در انواع آجیل‌های مناسبتی مخصوصاً آجیل عید و آجیل شب یلدا طرفداران زیادی دارد.

بادام هندی

انواع بادام هندی

بادام هندی مانند سایر آجیل‌های دیگر در طعم‌ها و شکل‌های مختلفی در آجیل‌فروشی‌ها عرضه می‌شود که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بادام هندی خام: اگر می‌خواهید از خواص این آجیل بیشترین نفع را ببرید بهتر است بادام هندی خام را انتخاب کنید. آجیل‌های خام هیچ‌گونه افزودنی ندارند و با مضرات نمک و شکر اضافه همراه نیستند.

بادام هندی با پوست: یکی از انواع پرطرفدار بادام هندی نوع با پوست آن است. در صورتی که ماندگاری طولانی‌تر بادام هندی برایتان مهم است بهتر است آن را با پوست خریداری کنید.

بادام هندی بوداده: نوع دیگر بادام هندی نوع برشته و بودادۀ آن است که ظاهری به رنگ قهوه‌ای روشن دارند. این نوع بادام هندی از لحاظ خواص و ارزش غذایی شبیه بادام هندی خام است.

بادام هندی شکسته: دانه‌های این نوع بادام هندی یکدست و کامل نیستند و شکلی خرد‌شده دارند. اگر قصد دارید از بادام هندی در شیرینی‌ها و غذاها استفاده یا حتی آن را پودر کنید، نیازی به بادام هندی درسته ندارید و بادام هندی شکسته بهترین گزینه برایتان است. این مدل بادام هندی بسیار ارزان‌تر از انواع دیگر آن است.

بادام هندی طعم‌دار: این آجیل ترد و خوشمزه را در طعم‌های متفاوتی عرضه می‌کنند تا باب طبع هر سلیقه‌ای باشد. بادام هندی شور یا نمکی، بادام هندی زعفرانی، بادام هندی باربیکیو، بادام هندی سرکه نمکی تعدادی از طعم‌های مختلف بادام هندی در بازار هستند.

انواع بادام هندی

راهنمای خرید بادام هندی مرغوب

بادام هندی روغنی‌تر از مغزهای دیگر است بنابراین خیلی سریع‌تر از باقی مغزها هم فاسد و کهنه می‌شود. پس مهم است که برای خرید بادام هندی اعلا به آجیل‌فروشی‌های معتبر مراجعه کنید. نکاتی هست که هنگام خرید این آجیل مفید باید به آن‌ها توجه کنید:

  • سطح بادام هندی نباید چروکیده باشد.
  • بادام هندی مرغوب ظاهری سالم و بدون لک دارد.
  • رنگ بادام هندی درجه یک باید یکدست و سفید یا زرد روشن باشد. زرد یا قهوه‌ای بودن مغزهای بادام هندی نشانۀ بی‌کیفیت یا کهنگی آن‌هاست.
  • بادام هندی تازه بافت نرم و تردی دارد و طعم تندی یا تلخی و بوی کهنگی نمی‌دهد.

راهنمای خرید بادام هندی مرغوب

بادام زمینی

بادام زمینی (Peanut) از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین انواع آجیل است که خیلی‌ها از آن به‌عنوان تنقلات و میان‌وعده یا تهیه‌ی انواع خوراک و شیرینی‌ها استفاده می‌کنند. جالب است که بدانید بادام زمینی در اصل در زمرۀ حبوبات قرار می‌گیرد ولی از آنجا که ویژگی‌هایش بسیار به ویژگی‌های انواع دیگر آجیل شبیه است از دید خیلی‌ها نوعی آجیل محسوب می‌شود. مغز بادام زمینی سرشار از بیوتین، نیاسین، فولات و ویتامین E است. همچنین منبعی غنی از پروتئین‌ها و چربی‌های غیراشباع است و فواید فراوانی برای سلامتی دارد. بادام زمینی در حفظ سلامت قلب، تأمین انرژی بدن و کنترل قند خون مؤثر است. در بلاگ حاجی بادومی مطلب مفصلی دربارۀ خواص بادام زمینی نوشته‌ایم که شاید برایتان مفید باشد. باید این نکته را گوشزد کنیم که مصرف بادام زمینی در بعضی افراد ممکن است آلرژی شدیدی ایجاد کند برای اطلاع بیشتر در این زمینه به مطلب حساسیت به بادام زمینی: چه کسانی به بادام زمینی حساسیت دارند؟ مراجعه کنید. کرۀ بادام زمینی هم از فرآورده‌های بسیار مقوی و پرطرفدار بادام زمینی است. خوب است با خواص کرۀ بادام زمینی در این مطلب آشنا شوید.

بادام زمینی

انواع بادام زمینی

این آجیل ترد و خوش‌طعم در انواع بادام زمینی با پوست، بادام زمینی خام یا برشته، بادام زمینی مخصوص کره‌گیری، و بادام زمینی‌های روکش‌دار و در طعم‌های مختلف مثل بادام زمینی شور و نمکی، فلفلی و تند، سرکه‌ نمکی، زعفرانی، لیمویی، گلپری، کچاپ، باربیکیو و غیره در فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی آجیل و خشکبار به فروش می‌رسد.

 

راهنمای خرید بادام زمینی مرغوب

بادام زمینی در شرایط نگهداری نامطلوب خیلی زود کهنه و فاسد می‌شود. بادام زمینی نامرغوب یا کهنه هم مزه‌ی خوبی ندارد و هم ممکن است برایتان ضرر داشته باشد. پس هنگام خرید بادام زمینی باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بادام زمینی مرغوب را از نامرغوب تشخیص دهید. برای این کار باید اندازه، ظاهر و طعم و بوی محصول را بررسی کنید. مرغوب‌ترین انواع بادام زمینی در آجیل‌فروشی‌ها ظاهر یکدستی دارند یعنی تمام دانه‌های بادام زمینی ظاهر مشابه و سالم دارند. رنگ بادام زمینی نباید تغییر کرده باشد و نباید بیش‌ازحد خشک باشد.

حتماً شنیده‌اید که بهترین بادام زمینی ایران محصول آستانه اشرفیه در استان گیلان است. بادام زمینی درجه یک آستانه طعم و عطر دلپذیری دارد و بوی ماندگی و ترشیدگی نمی‌دهد.

راهنمای خرید بادام زمینی مرغوب

تفاوت بادام زمینی ایرانی با بادام زمینی خارجی

تفاوت بادام زمینی خارجی و ایرانی خیلی‌ها را هنگام خرید آجیل سردرگم می‌کند. یکی از تفاوت‌های این دو در قیمت آن‌هاست. بادام زمینی خارجی معمولاً ارزان‌تر و بادام زمینی ایرانی گران‌تر است. تفاوت دیگر میزان روغنی‌بودن این مغزهاست. بادام زمینی خارجی روغنی‌تر است و از آن برای تهیۀ کرۀ بادام زمینی و خوراک و شیرینی‌ استفاده می‌شود، در مقابل بادام زمینی ایرانی طعم و عطر خوشایندتری دارد. در مقابل، به دلیل تفاوت در فناوری درجه‌بندی محصول، بادام زمینی‌های خارجی ظاهر زیباتر و اندازه‌های یکدست‌تری دارند. بادام زمینی‌های وارداتی موجود در بازار اکثراً چینی و هندی هستند.

فروشگاه آجیل خشکبار حاجی بادومی برای پاسخ به سلایق مختلف مشتریانش بهترین بادام زمینی بازار را در طعم‌ها و شکل‌های مختلفی عرضه می‌کند که از آجیل‌های طعم‌دار پرطرفدار این فروشگاه است. شما می‌توانید برای خرید اینترنتی انواع بادام زمینی خام، شور، باپوست، بادام زمینی مخصوص کره‌گیری، بادام زمینی روکش‌دار با طعم‌ کچاپ، بادام زمینی روکش‌دار فلفلی، بادام زمینی روکش‌دار با طعم پنیری، بادام زمینی روکش‌دار با طعم پیاز جعفری، بادام زمینی روکش‌دار سرکه‌ای، بادام زمینی روکش‌دار دودی، بادام زمینی روکش‌دار با طعم باربیکیو و پیتزا سری به حاجی بادومی بزنید.

در اینجا بد نیست یادی هم از آجیل کمتر شناخته‌شده‌ای به نام بادام برزیلی کنیم. برای آشنایی با این مغز پرخاصیت می‌توانید مطلب خواص بادام برزیلی را در بلاگ حاجی بادومی بخوانید.

تفاوت بادام زمینی ایرانی با بادام زمینی خارجی

فندق

فندق (hazelnut) یکی از انواع آجیل محبوب و پرمصرف است. مغز فندق هم پای ثابت انواع آجیل است و هم در تهیۀ شکلات و شیرینی کاربرد زیادی دارد. محبوبیت فندق باعث شده شکلات فندقی یکی از پرفروش‌ترین شکلات‌ها باشد. این مغز ترد و خوشمزه پرخاصیت و مغذی هم هست. خواص فندق برای بدن همواره مورد توجه بوده است. فندق برای سلامت پوست و مو، برای دیابت و لاغری، کاهش کلسترول خون و غیره مفید است.

ترکیه، ایتالیا و آمریکا سه کشور اصلی تولیدکننده و صادرکنندۀ فندق هستند. ییلاق اشکورات از توابع رودسر در استان گیلان نیز به‌نوعی پایتخت فندق ایران به حساب می‌آید. فندق هم به صورت خام و هم به صورت شور و بوداده در آجیل‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

راهنمای خرید فندق مرغوب

در میان انواع فندق موجود در بازار کیفیت‌های متفاوتی دارند و خرید فندق تازه و درجه یک نیاز به مهارت دارد. بد نیست این نکات را موقع خرید مدنظر قرار بدهید:

  1. فندق با پوست بخرید. قیمت فندق با پوست کمی گران‌تر از فندق بدون پوست تمام می‌شود ولی در عوض سالم‌تر است و ارزش غذایی و طعم اصلی خود را حفظ کرده است.
  2. فندق مرغوب سنگین‌تر است. هرچه دانۀ فندق سنگین‌تر باشد مغذی‌تر و خوش‌طعم‌تر است.
  3. مغز فندق درجه یک نباید سوراخ و کرم‌خوردگی داشته باشد.
  4. مغز فندق باید چرب و تازه و براق باشد و بوی ماندگی ندهد.

تفاوت فندق ایرانی و فندق خارجی

انواع فندق خارجی بازار از آمریکا، ترکیه، ایتالیا و اسپانیا وارد می‌شوند. فندق ایرانی مرغوب هم از گیلان، قزوین، زنجان و قم می‌آید.  یکی از پرسش‌های رایج مشتریان هنگام خرید فندق این است که فندق ایرانی بهتر است یا فندق خارجی؟ در اینجا برخی مشخصات ظاهری انواع فندق وارداتی را برایتان می‌گوییم تا خودتان انتخاب کنید:

فندق ترکیه‌ای معروف به فندق انیس از انواع بازارپسند فندق است. درشت و بیضی‌شکل است و کمی نوک‌تیز به نظر می‌رسد. پوست این نوع فندق روشن و نازک و مغز آن سفید و کره‌ای است.

فندق آمریکایی کمی ریزتر از فندق اروپایی است. فندق آمریکایی که به سیوۀ سنتی کشت شده باشد شیرین‌تر است.

فندق ایتالیایی ظاهری کاملاً گرد دارد و مغز آن سفیدرنگ است. پوست این نوع فندق قهوه‌ای براق یا مات است و رگه‌های متعددی روی آن به چشم می‌خورد.

فندق اسپانیایی و به‌طور کلی فندق‌های اروپایی درشت‌تر از نوع آمریکایی هستند.

برای خرید فندق درجه یک و اطلاع از قیمت فندق به فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین حاجی بادومی خرید را برایتان آسان کرده و انواع فندق خارجی و ایرانی، فندق با پوست و بدون پوست یا مغز فندق، فندق خام و بوداده، و فندق شور به‌صورت آنلاین برای شما فراهم می‌کند. با مراجعه به وبسایت حاجی بادومی می‌توانید قیمت فندق‌ها را با هم مقایسه کنید و برحسب سلیقه و بودجه‌تان خرید کنید.

فندق

ماکادمیا

ماکادمیا یا فندق استرالیایی برای ایرانی‌ها آجیل چندان شناخته‌شده‌ای نیست. این مغز طعم شیرین و بافتی نرم و کره‌ای و ظاهری شبیه به فندق دارد. ماکادمیا به دلیل شرایط کشت و برداشت وقت‌گیری که دارد گران‌ترین آجیل جهان به شمار می‌رود. ماکادمیا درشت‌تر از فندق است و پوست صاف‌تری دارد.

ماکادمیا، به‌علت داشتن چربی تک غیراشباع، یکی از انواع آجیل مناسب برای رژیم کتوژنیک و همین‌طور کاهش کلسترول خون است. اما باید اشاره کنیم که فندق از نظر میزان مواد معدنی و ویتامین‌ها غنی‌تر از ماکادمیا است. برای اطلاع از فواید ماکادمیا برای بدن مطلب خواص ماکادمیا را بخوانید. فروشگاه‌های معتبر آجیل و خشکبار مانند حاجی بادومی فندق استرالیایی را با بهترین کیفیت در اختیارتان می‌گذارند. برای خرید ماکادمیا و اطلاع از قیمت ماکادمیا درجه یک می‌توانید به آجیل‌فروشی آنلاین حاجی بادومی سر بزنید.

ماکادمیا

گردو

یکی دیگر از انواع آجیل و مغزهای بسیار پرطرفدار و پرخاصیت گردو (Walnut) است. مغز گردو همیشه به شکلی سر سفره و میز ما ایرانی‌ها بوده و هست. گردو با نان و پنیر، گردو و کشمش، گردوی فسنجان و انواع خوراک‌های ایرانی برای همۀ ما خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی است.

گردو مکمل خوبی برای انواع آجیل شیرین مانند آجیل شب یلدا است. ترکیب مزه‌ی گردو با کشمش، مویز و توت خشک بسیار دلنشین است. گردو، که در اصل در دستۀ خشکبار قرار دارد، یکی از آجیل‌های نسبتاً گران به شمار می‌رود بنابراین انتخاب و خرید آن نیازمند دقت و تبحر است. در مراکز فروش آجیل و خشکبار گردو به دو صورت با پوست و بدون پوست یافت می‌شود. مزیت گردوی با پوست این است که ماندگاری طولانی‌تری دارد و خواصش را بیشتر حفظ می‌کند. در مقابل، مزیت گردوی بدون پوست این است که می‌توانید به راحتی از طعم و تازگی آن مطمئن شوید.

انواع گردو

گردوها از نظر جنس پوستشان به دو نوع گردو کاغذی و گردو سوزنی تقسیم می‌شوند:

  1. گردو کاغذی: پوست این نوع گردو نازک است و به راحتی از مغز جدا می‌شود. مغز این گردو کاغذی سفید و شیرین است. گردو کاغذی 70 درصد چربی دارد.
  2. گردو سوزنی: این نوع گردو مغز روشن و چربی دارد ولی پوست آن چندان آسان جدا نمی‌شود و مغز آن خرد می‌شود و به شکل چهارپر یا دوپر خارج نمی‌شود.

گردو را براساس محل کشت آن هم نامگذاری می‌کنند، مثلاً:

  1. گردو تویسرکان: تعریف گردوی تویسرکان را حتماً شنیده‌اید. این رقم از مرغوب‌ترین و پرفروش‌ترین انواع گردوی ایرانی است. گردوی تویسرکان پوست نازکی دارد. مغز آن پرچرب و خوش‌طعم آن است. تویسرکان 15درصد از کل گردوی کشور را تأمین می‌کند و با داشتن 6هزار هکتار باغ گردو پایتخت گردو ایران محسوب می‌شود.
  2. گردو ضیاآبادی قزوین: این دسته از گردوهای بومی ایران است. گردوی ضیاآبادی در برابر سرما مقاومت بالایی دارد و بسیار پربار است. مغز گردوی ضیاآبادی پوست شکننده و مغز درشتی دارد.
  3. گردو دماوند: محصول دماوند بیضی و کشیده است و مغز آن به رنگ قهوه‌ای روشن است. گردو دماوند پوست چوبی سختی دارد ولی مغز آن به سادگی جداشدنی است.
  4. گردو شهمیرزاد: گردویی که در شهمیرزاد کشت می‌شود بسیار مرغوب است. شکل این گردو بیضی و درشت، و مغز آن چرب است. پوست گردوی شهمیرزادی به راحتی جدا می‌شود.

انواع گردوی خارجی بازار هم از این قرارند: گردوی آمریکایی، گردو شیلی، گردو افغانی، گردو چینی.

تفاوت گردوی ایرانی با گردوی خارجی:

  1. گردو خارجی پوست نازک‌تری دارد و راحت‌تر می‌شکند. مغز گردوی خارجی روشن‌تر است اما گردو ایرانی مغزی به رنگ قهوه‌ای روشن دارد.
  2. دیگر تفاوت مهم گردوی ایرانی و خارجی در میزان چربی و طعم آن‌هاست. گردو ایرانی مزۀ بسیار بهتری دارد و چربی آن بیشتر است.
  3. فرق دیگر گردوی خارجی و گردوی ایرانی قیمت آن‌ها است. گردوی خارجی ارزان‌تر است و ممکن است خریدش برای افراد بیشتری مقدور باشد.

شاید بین خرید گردو ایرانی و خارجی مردد شوید: به‌طور کلی باید بگوییم که گردوی ایرانی از هر لحاظ مرغوب‌تر از گردو خارجی است. تنها مزیت گردو خارجی قیمت ارزان‌تر آن است که اگر می‌خواهید از گردو در آشپزی و شیرینی‌پزی استاده کنید برایتان مقرون‌به‌صرفه‌تر است. ولی اگر طعم و خواص گردو برایتان مهم است ما به شما گردوی ایرانی را توصیه می‌کنیم. برای خرید گردوی اعلا می‌توانید با مراجعه به وبسایت آجیل‌فروشی حاجی بادومی انواع گردو و مغز گردو درجه یک و مغز گردوی خورشتی را تهیه کنید.

گردو

پکان

پکان (pecan) هم یکی از دیگر از مغزهایی است که برای ما چندان آشنا نیست. این پکان بومی مکزیک و آمریکای جنوبی و از خانوادۀ گردوییان (Juglandacease) است. درخت پکان و میوۀ آن از نظر ظاهری بسیار شبیه به گردو است. اما گردو و پکان از لحاظ شکل و طعم با هم فرق دارند. رنگ پکان تیره‌تر است و ظاهر صاف‌تری و کشیده‌تری از گردو دارد. مزۀ پکان هم شیرین‌تر از گردو است، ولی از طرفی مغز گردو چرب‌تر است. قبلاً در مطلب دیگری به بررسی تفاوت‌های پکان و گردو پرداخته‌ایم. برای خرید پکان می‌توانید روی فروشگاه حاجی بادومی حساب کنید.

پکان

چلغوز

چلغوز یا چلغوزه (Chilgoza) با تمام خواص بی‌نظیرش برای سلامتی جای چندانی در رژیم غذایی ما ندارد. چلغوز که به آن دانۀ صنوبر هم می‌گویند در اصل میوۀ نوعی درخت کاج است که در افغانستان، پاکستان، هند و جنگل‌های غرب هیمالیا می‌روید. چلغوز از مغذی‌ترین آجیل‌هاست و برای عوارضی نظیر دیابت، سرطان، علائم پیش از قاعدگی و کلسترول خون و خیلی موارد دیگر مفید است. با خرید چلغوز درجه یک و مصرف آن می‌توانید از همۀ این خواص ارزشمند و منبعی سرشار از مواد مغذی بهره‌مند شوید.

در میان انواع آجیل و خشکبار، چلغوز دانه‌ای گران محسوب می‌شود چون هم رشد و بالغ‌شدن دانه‌ها حدود 3 سال طول می‌کشد و هم برداشت و جمع‌آوری‌شان دشوارتر از مغزها و دانه‌های دیگر است.

چلغوز موجود در بازار ایران وارداتی و محصول افغانستان است و بیش از همه در فروشگاه‌های خشکبار مشهد عرضه می‌شود. چلغوز با طعم بسیار خوب و قیمت گرانی که دارد یک آجیل لوکس و مجلسی محسوب می‌شود.

چلغوز مرغوب رنگ روشنی دارد. این دانۀ خوراکی به‌صورت با پوست و بدون پوست، خام و بوداده و طعم‌دار در مراکز فروش آجیل خشکبار عرضه می‌شود. برای اطلاع از قیمت چلغوز کلیک کنید.

معرفی انواع آجیل و مغزها: 1. پسته جادوی سبز رنگ

انواع آجیل را بشناسیم

آجیل‌ها را بر اساس عوامل مختلفی نام‌گذاری می‌کنند؛ مثلاً بر اساس تعداد مغزهایی که در آن‌ها به کار رفته، یا براساس کاربرد و مناسبت مصرفشان، یا براساس خواصی که برای سلامتی انسان دارند. در ادامۀ این مطلب از بلاگ حاجی بادومی می‌خواهیم ببنیم انواع آجیل چیست. با انواع آجیل مخلوط، انواع آجیل‌های مناسبتی و انواع و اقسام آجیل‌هایی که برای سلامتی مفیدند آشنا می‌شویم.

 آجیل مخلوط چیست؟

معمولاً در مهمانی‌ها و مراسم مختلف از مهمان‌ها با آجیل مخلوط پذیرایی می‌کنیم که ترکیبی از انواع مغزها، دانه‌ها، خشکبار و میوه خشک است. آجیل‌ها وقتی با هم مخلوط می‌شوند طعم ترکیبی تازه‌ای پیدا می‌کنند. در فروشگاه‌های آجیل و خشکبار به دوصورت آجیل مخلوط را عرضه می‌کنند: آجیل مخلوط خام و آجیل مخلوط شور یا نمکی. شما با خرید آجیل مخلوط در حقیقت با یک تیر چند نشان زده‌اید، هم همۀ مغزها و میوه‌های خشک خوشمزه را کنار هم دارید و هم از خواص همۀ آن‌ها کنار یکدیگر بهره‌مند می‌شوید. آجیل مخلوط را از سه نظر تقسیم‎‎‌بندی و نام‌گذاری می‌کنیم: یکی برحسب ترکیب آجیل‌ها، دیگری براساس مناسبت مصرف آجیل‌ها، و دستۀ سوم آجیل‌های معروفی هستند که به‌خاطر طعم یا خاستگاه خود نام خاصی گرفته‌اند.

انواع آجیل مخلوط چند مغز:

آجیل مخلوط بر حسب تعداد مغزهایی که در آن وجود دارد به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

آجیل سه‌ مغز

آجیل سه مغز را معمولاً با بادام، پسته و بادام هندی تهیه می‌کنند. در اغلب آجیل‌فروشی‌ها آجیل سه مغز شور، آجیل سه مغز خام، آجیل سه مغز بوداده را می‌توانید پیدا کنید.

آجیل چهار مغز

آجیل چهار مغز شامل مغز بادام درختی، پسته، فندق و بادام هندی است و در نوع خام و شور به فروش می‌رسد. این نوع آجیل خواص بی‌نظیر هر چهار مغز را یک‌جا با هم دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، امگا 3، کلسیم، منیزیم و فسفر است. آجیل چهار مغز خام یا شور لوکس را از فروشگاه حاجی بادومی تهیه کنید.

آجیل پنج‌ مغز

آجیل پنج مغز غیر از مغز بادام و بادام هندی، پسته و فندق، بادام زمینی یا گردو هم دارد که هر کدام به نسبت مساوی با هم مخلوط می‌شوند. یکی از گزینه‌های ایدئال برای مهمانی‌ همین آجیل پنج مغز است.

آجیل شش‌ مغز

آجیل شش مغز مخلوطی از بادام منقا یا مغز بادام، پسته اکبری، فندق، بادام هندی، تخمۀ کدو، تخمۀ جابانی است. در بعضی آجیل‌فروشی‌ها آجیل شش مغرِ بدون تخمه هم عرضه می‌شود که دارای پسته، بادام هندی، مغز بادام درختی، فندق، بادام منقا، و مغز بادام زمینی است. شاید آشناترین شکل آجیل برای ما باشد. آجیلی که همیشه در عیددیدنی‌ها خودنمایی می‌کرد.

آجیل هفت‌ مغز

آجیل هفت مغز مخلوطی از مغزهای تازه و بوداده و نمکی شامل پسته، بادام درختی، بادام زمینی، بادام هندی، فندق، گردو  و کشمش است. به سبب وجود مقدار زیادی مواد مغذی و کالری کمِ آجیل هفت مغزف این نوع آجیل نوعی اَبَرغذا محسوب می‌شود و میان‌وعده‌ای عالی برای سلامتی است. همچنین بهترین آجیل مجلسی برای پذیرایی در مهمانی‌ها است.

فروشگاه آجیل خشکبار حاجی بادومی با تنوع محصولات باکیفیت خود دست شما را برای خرید آجیل مخلوط ممتاز باز گذاشته است.

به چه ترکیبی آجیل مخلوط می‌گویند؟

انواع آجیل مناسبتی: از آجیل چهارشنبه سوری تا آجیل شب یلدا!

انواع آجیل مخلوط را گاهی بر حسب کاربرد و مناسبت مصرفشان هم دسته‌بندی می‌کنند. در زیر به چند نوع آجیل مخلوط محبوب و پرخاطره اشاره می‌کنیم که شادترین لحظات سال را با آن‌ها سر می‌کنیم.

آجیل شب عید یا آجیل سفره هفت‌سین

یکی از کارهای مهم شب عید خرید آجیل برای پذیرایی از مهمانان است. تصویر آجیل‌خوری و کاسه‌های کوچک آجیل در اتاق پذیرایی هنوز در خاطر خیلی‌هایمان هست. ترکیب آجیل شب عید چیست؟ جواب این سؤال اول از همه به سلیقه و بودجه‌ی خودتان بستگی دارد. اما آجیل شب عید معمولاً  آجیل شور است و معمولاً چیزی شبیه به آجیل چهار مغز یا شش مغز است، یعنی ترکیبی از پسته، بادام، فندق، بادام هندی، تخمۀ کدو و تحمۀ جابانی است. بعضی‌ها به‌دلخواه میوه‌های خشک هم به آجیل نوروز اضافه می‌کنند. موقع خرید آجیل شب عید حاجی بادومی را فراموش نکنید.

آجیل چهارشنبه‌سوری

آجیل چهارشنبه‌ سوری شیرین یا بی‌نمک است و معمولاٌ آن را از هفت مغز تهیه می‌کنند. خشکباری مانند انجیر خشک، کشمش، توت خشک، فندق، پسته، بادام و برخی میوه‌ خشک‌های دیگر از ترکیبات آجیل چهارشنبه‌سوری هستند. مردم قدیم باور داشتند که آجیل چهارشنبه‌سوری شگون دارد و خوش‌یمن است.

آجیل شب یلدا

خوردنی‌های شب چله در واقع میوه و میوه خشک و تخمه و انواع آجیل است و کسی به غذا توجه ندارد. ترکیب آجیل شب یلدا یا شب چلّه در هر شهر و منطقه‌ای متناسب با میوه‌ها و مغزیجات به‌دست‌آمده در همان منطقه فراهم می‌شد. امروزه اما آجیل شور و آجیل شیرین هر دو به یک اندازه در شب یلدا طرفدار دارند. فروشگاه آنلاین حاجی بادومی خرید آجیل شب یلدا را برایتان راحت کرده است.

آجیل مشکل‌ گشا

آجیل فقط در جشن‌ها و مهمانی‌های ایرانی کاربرد ندارد، بلکه به بخشی از اعتقادات مذهبی مردم نیز راه یافته است. آجیل‌های نذری را معمولاً زنانی که حاجتی دارند به نیت برآورده شدن خواسته و گشایش کارشان آماده و خیرات می‌کنند. به این نوع آجیل‌ها در اصطلاح عامه آجیل مشکل‌گشا می‌گویند. نخودچی، کشمش،توت خشک، نقل، پسته و بادام از ترکیبات اصلی و همیشگی اجیل مشکل‌گشا هستند.

معرفی انواع آجیل مناسبتی: از آجیل چهارشنبه سوری تا آجیل شب یلدا!

انواع آجیل‌های معروف:

آجیل خام

یکی از انواع آجیل که بیش از همه خواهان دارد آجیل خام است. آجیل خام آجیلی است که تفت داده نشده و هیچ‌گونه چاشنی و افزودنی ندارد. خیلی‌ها این آجیل را به آجیل‌های دیگر ترجیح می‌دهند چون نمک بیش‌ازحد و رنگ‌های افزودنی ندارد پس سالم‌تر و طبیعی‌تر است. مزیت دیگر آجیل خام این است که می‌توانید به سلیقه خودتان آن را طعم‌دار کنید. برای خرید انواع آجیل خام به صفحۀ این محصول در وبسایت حاجی بادومی مراجعه کنید.

آجیل شیرین

آجیل شیرین یکی از معروف‌ترین انواع آجیل مخلوط است و در مناسبت‌هایی مثل شب یلدا و چهارشنبه‌سوری مصرف می‌شود. مغز پسته، مغز بادام، بادام هندی، مغز فندق، مغز گردو، کشمش سبز، برگه زردآلو، انجیر خشک، چیپس میوه و باسلوق ترکیبات آجیل شیرین را تشکیل می‌دهند.

آجیل شور

یکی از انواع آجیل مخلوط محبوب و پرطرفدار آجیل شور است. آجیل تفت‌داده و نمک‌زده را آجیل شور می‌نامند. انواع آجیل‌های مخلوط که با نمک برشته می‌شوند در دستۀ آجیل شور قرار می‌گیرند. آجیل شور اعلا را از فروشگاه آجیل خشکبار حاجی بادومی تهیه کنید.

آجیل تخمه‌دار

آجیل تخمه‌دار مخلوطی از مغزها با تخمه‌های مفید و خوشمزه است. اگر دوست دارید آجیل مخلوط تخمه هم داشته باشد می‌توانید به سلیقۀ خودتان یکی از انواع تخمۀ جابانی، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، تخمه هندوانه یا محبوبی را به آن اضافه کنید. حاجی بادومی آجیل تخمه‌دار شور درجه یک برای تدارک دیده است، برای اطلاع از قیمت انواع آجیل تخمه‌دار و خرید انواع تخمه به وبسایت حاجی بادومی مراجعه کنید.

آجیل طعم‌دار

آجیل طعم‌دار یکی از انواع پرفروش آجیل مخلوط است که با زعفران، آبلیمو، گلپر، و طعم‌دهنده‌های جدیدتری مثل کچاپ، پیاز و جعفری، باربیکیو و غیره تفت داده می‌شوند. در قدیم به آجیل طعم‌دار «آچارده» می‌‌گفتند. اگر به این نوع آجیل‌ها علاقه دارید بد نیست از تنوع آجیل‌های طعم‌دار حاجی بادومی دیدن کنید.

آجیل تبریز

ترکیب آجیل مخلوط تبریز شامل پسته احمدآقایی بوداده، بادام هندی بوداده، فندق با پوست بوداده، مغز بادام ایرانی، بادام منقا با پوست بوداده، تخمه جابانی، تخمه کدو مرمری زرد بوداده است.  وجه تمایز آجیل تبریز از باقی انواع آجیل در ترکیب، طعم و شیوۀ تفت‌دادن مغزها و دانه‌های آن است.

آجیل استوایی

از انواع آجیل جدید بازار آجیل استوایی است. این نوع آجیل چیست و چه ترکیبی دارد؟ آجیل استوایی مخلوطی از تکه‌های کوچک و خشک میوه‌های استوایی است که بعضی مغزها نیز به آن اضافه می‌شود. محتویات این نوع آجیل مخلوط در هر آجیل‌فروشی ممکن است متفاوت باشد. به‌طور کلی آجیل استوایی شامل نارگیل خشک حبه‌ای، آناناس خشک حبه‌ای، کشمش سبز، مغز گردو خام، مغز پسته خام و بادام هندی خام، پملو خشک حبه‌ای و کرنبری است.

آجیل عربی

آجیل عربی یکی از انواع آجیل پودری یا آردی است. حتماً دیده‌اید نمکی که به بعضی انواع آجیل می‌زنند مانند آرد روی آجیل پخش شده. این نمک بافت نرمی دارد و برخلاف آجیل‌های دیگر دانه دانه نیست. ترکیب آجیل عربی درجه یک حاجی بادومی شامل پسته، مغز بادام، مغز فندق، و بادام هندی است.

آجیل هندی

آجیل هندی یکی از انواع آجیل مخلوط است که از نخود سبز، نخودچی، باقالا، ذرت، بادام زمینی و رشته‌های ریز سرخ‌شده تشکیل شده و با چاشنی‌های تند و معطر هندی از قبیل گشنیز، خردل، زردچوبه، فلفل قرمز و ادویه کاری، طعم‌دار شده است. باید این نکته را گوشزد کنیم که آجیل هندی فرآوری‌شده و پرچرب است و مصرف زیاد آن خوب نیست. اگر به طعم تند و خوراکی‌های ادویه‌دار علاقه دارید بد نیست آجیل هندی مرغوب فروشگاه آنلاین حاجی بادومی را امتحان کنید.

آجیل مشکل‌گشا

انواع آجیل برای سلامتی:

به نظر شما مغذی‌ترین یا پرخاصت‌ترین نوعِ آجیل چیست؟ حتماً می‌دانید که مغزها و خشکبار با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و چربی‌های مفید برای پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد. مردمان گذشته هم از خواص انواع آجیل و خشکبار برای سلامتی آگاه بودند و از این خوردنی‌های مقوی در طب سنتی بهره می‌بردند. در ادامۀ این مطلب کلی آجیل مفید برای بدن را  معرفی کرده‌ایم که می‌توانید برای پیشگیری یا رهایی از انواع ناخوشی‌ها و بیماری‌ها از فوایدشان کمک بگیرید. در ادامۀ این مطلب حاجی بادومی برای بسیاری از بیماری‌ها و عوارض مختلف- از مشکلات گوارشی و بیماری‌های قلبی و دیابت گرفته تا آلزایمر- انواع آجیل و مغزهای مفید را معرفی می‌کنیم و کاربردشان را در رژیم غذایی مادران باردار و شیرده، کودکان، ورزشکاران و غیره بررسی می‌کنیم.

انواع آجیل برای سلامتی

انواع آجیل برای دیابت

مغزها یکی از مواد مغذایی متعددی هستند که برای افراد مبتلا به دیابت مفیدند. بادام، بادام زمینی، بادام هندی، گردو، کشمش، پسته از مهم‌ترین آجیل برای دیابت هستند. قبلاً در بلاگ حاجی بادومی به معرفی بهترین آجیل ها و مغزها برای مبتلایان به دیابت نوشته‌ایم؛ برای خرید آجیل دیابتی ها روی لینک کلیک کنید!

آجیل برای دیابت

 

انواع آجیل برای کم‌خونی

آهن ماده‌ای مغذی است که برای بسیاری از فعالیت‌های بدنی ضروری است. بخشی از کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن را می‌توان با مصرف انواع آجیل و مغزهای گوناگون جبران نمود. بادام، دانۀ کاج، تخمۀ کدو، کنجد، تخم کتان، بادام هندی و ماکادمیا مغزهایی هستند که بیشترین مقدار آهن را دارند و بهترین آجیل برای کم‌خونی هستند. کشمش و برگۀ زردآلو هم از جمله میوه‌های خشکی هستند که برای کم‌خونی مفیدند. در بلاگ حاجی بادومی مطلبی را به بهترین آجیل برای کم‌خونی اختصاص داده‌ایم که شاید به کارتان بیاید. (برای خرید آجیل خون ساز روی لینک کلیک کنید.)

آجیل برای کم‌خونی

 

انواع آجیل برای تقویت قوای جنسی

آجیل و خشکبار از جمله گردو، تخمۀ کدو، تخمۀ آفتاب‌گردان، پکان، فندق و بادام زمینی در زمرۀ آجیل‌های مفید برای تقویت میل جنسی هستند. بادام هندی و بادام هم سرشار از روی و ال-آرژینین هستند که جریان خون را افزایش می‌دهند. تأثیر گردو در تقویت قوای جنسی دوبرابر بقیه است چون حاوی مقدار زیادی امگا-3 هم هست. در مطلب جداگانه‌ای می‌توانید با 9 آجیل مفید برای تقویت قوای جنسی آشنا شوید. (برای خرید آجیل تقویت قوای جنسی روی لینک کلیک کنید.)

آجیل تقویت قوای جنسی

انواع آجیل برای مادران باردار و شیرده

برخورداری از رژیم غذایی سالم و متعادل که همۀ مواد مغذی ضروری برای رشد جنین و نوزاد را در بر بگیرد برای مادران باردار و شیرده اهمیت فراوانی دارد. این مواد مغذی را می‌توان با مصرف مغزها و میوه خشک‌های مقوی تأمین کرد. بهترین آجیل‌ها برای مادران باردار و شیرده خرما، گردو، فندق، بادام، بادام هندی، پسته و کشمش هستند. مادران باردار با مصرف این خوراکی‌های سالم فولیک اسید، آهن، ویتامین A، ویتامین C و D، امگا-3، فیبر، کلسیم و منیزیم بدنشان را فراهم می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه لینک مطلب را مطالعه کنید: بهترین آجیل برای وزن‌گیری جنین و سلامت خانم‌های باردار. همچنین می‌توانید برای خرید آجیل مادران باردار روی این لینک کلیک کنید.

آجیل برای مادران باردار و شیرده

انواع آجیل مفید برای کودکان

انواع آجیل و خشکبار بهترین جایگزین برای تنقلات و میان‌وعده‌های پرکالری و مضر برای کودکان هستند. مغزها و خشکبار یکی از در دسترس‌ترین منابع مواد مغدی هستند که می‌توان در اختیار کودکان قرار داد. بهترین آجیل برای کودکان بادام هندی، بادام، گردو، بادام زمینی، پسته است. در مطلب دیگری مفصل‌تر دربارۀ بهترین آجیل برای کودکان صحبت کرده‌ایم  که می‌توانید سری به آن بزنید. برای خرید آجیل مخصوص کودکان روی این لینک کلیک کنید.

آجیل برای کودکان

انواع آجیل برای آلزایمر

بهترین آجیل‌ها برای پیشگیری از آلزایمر و سلامت مغز خشکبار و مغزهایی هستند که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌، امگا 3، و همچنین مواد مغدی نظیر ویتامین‌های E و B، منیزیم و روی باشند. مصرف مداوم انواع آجیل سبب ارتقای سلامت مغز و کاهش زوال شناختیِ ناشی از افزایش سن می‌شود. اگر می‌خواهید از  آلزایمر و زوال عقل در امان بمانید یا حافظۀ قوی داشته باشید از مصرف مغزهایی مانند گردو، بادام، سویا، بذر کتان و تخمۀ کدو غافل نشویددر یکی از مطالب بی‌شماری که دربارۀ خواص انواع آجیل برای سلامتی در بلاگ حاجی بادومی نوشته‌ایم به تأثیر مصرف آجیل در پیشگیری از آلزایمر و در مطلب دیگری به بهترین آجیل برای حافظه هم پرداخته‌ایم. برای خرید آجیل تقویت حافظه روی لینک کلیک کنید.

آجیل برای آلزایمر

انواع آجیل برای تناسب اندام

اگر دنبال بهترین آجیل برای لاغری می‌گردید باید سراغ انواع مغزها و خشکباری بروید که در عین تأمین انرژی لازم بدنتان، به شما احساس سیری هم بدهند. بادام، گردو، پسته، فندف، ماکادمیا و پکان بهترین آجیل برای کاهش وزن و تناسب اندام هستند. در بلاگ حاجی بادومی مطلبی دربارۀ  آجیل‌های چاق‌کننده نوشته‌ایم که اگر قصد افزایش یا کاهش‌دادن وزنتان را دارید حتماً برای مفید است. برای خرید آجیل بدنسازی روی لینک کلیک کنید.

انواع آجیل کم‌کالری

درست است که آجیل و مغزها بسیار مفید و سالم هستند اما می‌توانند چرب و پرکالری هم باشند و سبب چاقی و اضافه وزن شوند. پس اگر دنبال آجیل کم کالری می‌گردید و نمی‌دانید باید سراغ کدام انواع آجیل بروید، ما راهنمایی‌تان می‌کنیم. بادام، بادام زمینی، پسته و پکان از سالم‌ترین و  کم‌کالری‌ترین انواع آجیل هستند. برای خرید آجیل رژیمی روی لینک کلیک کنید.

آجیل برای تناسب اندام

انواع آجیل برای بدن‌سازی

اگر خواهان افزایش قدرت جسمی و افزایش حجم عضلات خود هستید، نمی‌توانید از اهمیت پروتئین در رژیم غذایی‌تان بگذرید. انواع آجیل و خشکبار سرشار از پروتئین‌های مفید برای سلامتی و به‌ویژه برای بدن‌سازی هستند. گردو، بادام، پسته، بادام زمینی و چلغوز بیش از سایر مغزها پروتئین دارند و بهترین آجیل برای بدن‌سازی به شمار می‌روند.

آجیل برای بدن‌سازی

انواع آجیل برای کبد چرب

بنا به پژوهشی در سال 2015، گردو یکی از مفیدترین انواع آجیل برای کبد چرب است. گردو در مقایسه با سایر مغزها آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب بیشتری دارد و مقدار امگا 3 و امگا 6 آن از همه بیشتر است. از میان دیگر انواع آجیل برای کبد چرب باید به بادام، پسته و بذر کتان هم اشاره کنیم که می‌تواند از ابتلا به کبد چرب پیشگیری کند. برای خرید آجیل کبد چرب روی لینک کلیک کنید.

آجیل برای کبد چرب

انواع آجیل برای یبوست

آجیل‌ها و میوه‌‌های خشک مختلف با داشتن فیبر زیاد می‌توانند در رفع یبوست مفید باشند. بادام، پکان و گردو بیش از سایر مغزها فیبر دارند و بهترین آجیل برای رفع یبوست به شمار می‌روند. همچنین مویز و کرنبری خشک هم فیبر فراوانی دارند و می‌توانند عملکرد دستگاه گوارش را تسهیل کنند. مصرف انجیر خشک خیسانده هم در رفع یبوست بسیار مؤثر است.

انواع آجیل برای یبوست

انواع آجیل برای سرماخوردگی

برای پیشگیری از سرماخوردگی یا به‌طور کلی تقویت سیستم ایمنی می‌توان از انواع آجیل و خشکبار بهره برد. اگر بخواهیم بهترین آجیل‌ برای سرماخوردگی را معرفی کنیم باید به بادام، گردو، و پسته اشاره کنیم. بادام درختی با داشتن پروتئین، منیزیم، فسفر، ویتامین B2، ویتامینE و آهن به بدن قدرت مقابله با سرفه و سرماخوردگی را می‌دهد. برای این منظور توصیه می‌شود روزی 5 یا 6 بادام خیس‌خورده و پوست‌کنده را ناشتا میل کنید تا از خواص آن برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن بهره‌مند شوید. گردو نیز علاوه بر خواص ضدالتهابی، به‌علت داشتن ویتامین‌های E و B6، مس و فولات برای تقویت سیستم ایمنی نیز بسیار مفید است. در وبلاگ حاجی بادومی مطلبی با عنوان بهترین آجیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم نوشته‌ایم که خواندنش خالی از لطف نیست. همچنین برای خرید آجیل سرماخوردگی روی لینک زیر کلیک کنید.

انواع آجیل برای سرماخوردگی

انواع آجیل برای معده

شاید فکر کنید که مصرف انواع آجیل برای معده مضر باشد. برخلاف این تصور، مصرف متعادل انواع آجیل و مغزها، مخصوصاً به‌صورت ساده و طعم‌دارنشده، نه‌تنها برای معده مضر نیست، بلکه می‌تواند به تسکین و درمان بعضی مشکلات معده هم کمک کند. بهترین انواع آجیل برای معده، آن‌هایی هستند  که آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بیشتری داشته باشند. به‌این‌ترتیب، از میان انواع مغزهای مفید برای معده می‌توان به گردو، پسته، بادام و بادام زمینی اشاره کرد که با داشتن آنتی‌اکسیدان می‌توانند از زخم معده و ورم معده جلوگیری کنند. بادام یکی از مفیدترین مغزها برای درمان رفلاکس معده است. مویز و کرنبری هم در زمرۀ میوه‌های خشک مفید برای سلامتی معده، به‌ویژه ورم معده، هستند. برای خرید آجیل برای رفلاکس معده روی لینک زیر کلیک کنید.

انواع آجیل برای معده

انواع آجیل برای قلب

فواید انواع آجیل برای سلامت قلب موضوعی است که کمتر کسی از آن بی‌اطلاع است. تقریباً همۀ مغزها حاوی چربی‌های سالم هستند و برای قلب مفیدند ولی خاصیت بعضی از آن‌ها بیشتر است. در اینجا مؤثرترین آجیل‌ها برای  سلامت قلب و عروق را معرفی می‌کنیم:

گردو: این مغز می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد، LDL یا چربی بد خون و مسزان تری‌گلیسیرید را کم می‌کند.

پسته: پسته سرشار از پروتئین و مواد مغذی است و درعین‌حال کم‌کالری و کم‌چربی است. این مسئله سبب می‌شود گزینۀ خوبی برای پیشگیری از چاقی باشد که خود یکی از دلایل اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی است. مغز پسته از گرفتگی عروق و افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند.

بادام: بنا به مطالعات، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E، مانند بادام، نقش مهمی در کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در مردان و زنان میان‌سال دارد.

فندق: این مغز پرطرفدار و پرکاربرد  سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضدالتهابی داشته و به بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند. فندق LDL خون را هم کم می‌کند.

بادام زمینی: در پژوهشی در سال 2017 مشخص شده است که 2 بار مصرف بادام زمینی در هفته می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را 15% کاهش دهد.

اگر می‌خواهید دربارۀ بهترین آجیل برای قلب بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم به مطلبی با همین عنوان در بلاگ حاجی بادومی مراجعه کنید.

انواع آجیل برای قلب

انواع آجیل برای چاقی صورت

آیا صورتتان لاغر است و دنبال راهی برای پرشدن صورتتان هستید؟ ما آجیل چهارمغز، شامل پسته، گردو، فندق و بادام، را به‌عنوان بهترین آجیل برای چاقی صورت به شما توصیه می‌کنیم. این مغزها حاوی پروتئین‌، چربی‌ مفید، مس و روی هستند که برای شادابی و لطافت پوست و پرشدن صورت خاصیت دارند.

انواع آجیل برای چاقی صورت

انواع آجیل برای افزایش وزن

برای افزایش وزن خود می‌توانید انواع آجیل و میوه خشک را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. خرما، بادام، پسته، گردو، بادام هندی، انجیر خشک، مویز و بادام زمینی آجیل‌های خوبی برای این هدف هستند. این‌ها خشکباری هستند که هم مواد غذایی لازم برای افزایش وزن سالم را در خود دارند و هم در دسترس هستند و مصرفشان آسان است.انواع آجیل برای افزایش وزن

انواع آجیل برای عادت ماهانه

مصرف برخی مواد غذایی در دوران عادت ماهانه می‌تواند عوارض و دردهای شایع این دوره را کاهش دهد. انواع آجیل و مغزها یکی از همین خوراکی‌های مفید دوران قاعدگی هستند. مغزها و دانه‌ها نظیر دانۀ چیا و تخم کتان سرشار از منیزیم هستند منیزیم در کاهش گرفتگی عضلات مؤثر است بنابراین می‌تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد. وجود این مادۀ معدنی در دانۀ چیا و بذر کتان به تنظیم دستگاه عصبی نیز کمک می‌کند و با کاهش سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول می‌تواند از بروز تغییرات خلقی شایع در این دوره جلوگیری کند. گردو نیز حاوی امگا 3 است و نقش پررنگی در تسکین درد دارد. همچنین مغزها و دانه‌های حاوی ویتامین E نظیر تخمۀ آفتابگردان، بادام، فندق و بادام زمینی هم بهترین آجیل برای عادت ماهانه هستند.

انواع آجیل برای عادت ماهانه

انواع آجیل برای پوکی استخوان و آرتروز

برای پیشگیری از پوکی استخوان باید انواع آجیل و خشکباری را به شما معرفی کنیم که سرشار از کلسیم باشند. مصرف مغزها و دانه‌های مختلف مانند بادام، تخمۀ آفتاب‌گردان، پسته، بادام زمینی و گردو به دلیل برخورداری از کلسیم و پروتئین فراوان بهترین آجیل‌ها برای کاهش خطر پوکی استخوان و آرتروز هستند. اگر مایل هستید در این زمینه بیشتر بدانید مطلب بهترین آجیل برای پوکی استخوان را در وبلاگ حاجی بادومی بخوانید.

انواع آجیل برای پوکی استخوان و آرتروز

انواع آجیل برای پوست و مو

یکی دیگر از فواید مصرف انواع آجیل خواصی است که برای پوست و مو دارند و تقریباً همه با آن آشنا هستند. مردم از قدیم نسبت به خواص مغزها و دانه‌ها یا روغن به دست آمده از آن‌ها برای سلامت پوست و مو و درمان بیماری‌های پوست و مو آگاه بودند. برای تقویت پوست و مو یه چند مادۀ اساسی نیازمندیم: پروتئین، آهن، روی، ویتامین‌های گروه B و اسیدهای چرب. همۀ این‌ها در مغزها و دانه‌های خوراکی به‌وفور یافت می‌شوند. اگر می‌خواهید بدون نیاز به داروها و مکمل‌های مصنوعی پوست و مویی جوان و شاداب داشته باشید سعی کنید از بهترین آجیل برای پوست و مو مانند گردو، بادام درختی، بادام هندی، پسته، فندق و تخمۀ کدو در رژیم غذایی خود غافل نشوید. در مطلب بهترین آجیل برای پوست و مو در این باره مفصل‌تر برایتان گفته‌ایم.

انواع آجیل برای پوست و مو

انواع آجیل برای تقویت حافظه

همان‌طور که قبلاً هم در مطلب بهترین آجیل برای حافظه گفتیم، انواع آجیل و خشکبار برای تقویت حافظه معجزه می‌کنند. این خوشمزه‌های کوچک نه‌تنها منبع انرژی هستند بلکه سرشار از مواد مغذیِ مفید برای بهبود عملکرد مغز هم هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب موجود در مغزهایی مانند بادام، پسته و ماکادمیا، گردو و فندق آن‌ها را به شش مغز مفید برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد شناختی مغز بدل می‌کند. دانشمندان دریافته‌اند که مصرف 60گرم آجیل در روز حافظۀ کلامی و جریان خون در مغز را افزایش می‌دهد. (شاید مطلب بهترین آجیل برای حافظه هم برایتان جالب باشد.)

انواع آجیل برای تقویت حافظه

انواع آجیل برای تنبلی تخمدان

هیچ رژیم غذایی استانداری برای افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا همان تنبلی تخمدان وجود ندارد. اما بعضی ترفندها- مانند برگزیدن رژیم غذایی ضدالتهابی– می‌تواند کنترل بعض عوارض این سندرم کمک کند. گردو، بادام، بادام زمینی و پسته بهترین آجیل برای تنبلی تخمدان هستند، زیرا این مغزها حاوی پروتئین و آنتی‌اکسیدان هستند و قادرند به تنظیم هورمون‌ها و کلسترول و انسولین در بدن زنان کمک کنند. مویز هم با داشتن آهن و پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ نقش مهمی در تخمک‌گذاری سالم و بهبود عوارض تنبلی تخمدان است.

انواع آجیل برای تنبلی تخمدان

انواع آجیل برای غلظت خون

برای کاهش غلظت خون هیچ رژیم مخصوصی وجود ندارد اما مصرف غذاهایی که وزن، کلسترول و فشار خون فرد را کاهش دهد و همچنین مقدار چربی، سدیم، قند و اکسالات اندکی داشته باشد می‌تواند به کاهش این عارضه کمک کند. می‌شود حدس زد که انواع آجیل هم در همین دسته قرار می‌گیرند. بادام درختی، فندق و پسته مفیدترین انواع آجیل برای کاهش غلظت خون هستند. توجه کنید که مصرف بادام زمینی برای بیماران مبتلا به غلظت خون زیان‌آور است.

انواع آجیل برای غلظت خون

بهترین آجیل برای صبحانه

می‌خواهید روزتان را سالم شروع کنید؟ پس انواع آجیل و مغزها را به صبحانه‌تان اضافه کنید. خوردن بادام، گردو، بادام زمینی، پسته و غیره همراه با صبحانه مزایای متعددی برای سلامتی شما دارد. مصرف مغزها و دانه‌ها مانند دانه چیا و تخم کتان می‌تواند به کاهش وزن و اشتها، سلامتی قلب و بالابردن انرژی بدن کمک کند. هیچ می‌دانستید خوردن همان نان و پنیر و گردوی ساده آن‌قدر آنتی‌اکسیدان دارد که به عملکرد مغزی شما کمک کند، متابولیسم بدنتان را افزایش دهد و قند خونتان را پایین نگه دارد؟ یا می‌دانستید که مصرف بادام خیسانده در وعدۀ صبحانه برای گوارش مفید است؟

بهترین آجیل برای صبحانه

انواع آجیل برای نقرس

می‌دانستید که مصرف مغزها و دانه‌های مختلف نه‌تنها برای بیماران نقرسی مضر نیست بلکه به تسکین دردشان هم کمک می‌کند؟ انواع آجیل و مغزیجات منبع بسیار عالی پروتئین برای بیماران مبتلا به نقرس هستند. همچنین اسیدهای چرب مفیدی دارند که به کاهش التهاب و درد ناشی از نقرس کمک می‌کند. در اینجا هفت آجیل مفید برای بیماران نقرسی را معرفی می‌کنیم: تخمۀ آفتاب‌گردان، پکان، تخم کتان، گردو، بادام برزیلی، بادام و بادام زمینی.

انواع آجیل برای نقرس

انواع آجیل برای رودۀ تحریک‌پذیر

برای تسکین علائم سندرم رودۀ تحریک‌پذیر باید خوراکی‌هایی را انتخاب کرد که مقدار کربوهیدارت اندک باشد. مواد غذایی حاوی اسیدهای اشباع‌شدۀ اندک نیز برای بیماران مبتلا به این سندرم مفید است. از این رو، باید بگوییم که تقریباً مصرف انواع آجیل برای سندرم رودۀ تحریک‌پذیر بسیار مفید است. بیماران مبتلا به این سندرم بهتر است مغزها را به‌صورت خام و بدون چاشنی و افزودنی مصرف کنند. این مغزها می‌توانند غذا یا میان‌وعده‌ای ایدئال برای بیماران مبتلا به سندرم رودۀ تحریک‌پذیر باشند: بادام، فندق، ماکادمیا، چلغوز، گردو، و بادام برزیلی.

انواع آجیل برای رودۀ تحریک‌پذیر

بهترین آجیل سازگار با رژیم کتوژنیک

مناسب‌ترین برای کسانی که رژیم کتوژنیک دارند آجیل چیست؟ مغزهایی که کمتر از مغزهای دیگر کربوهیدارت داشته باشند برای این افراد مناسب است. از نظر متخصصان تغذیه بهترین آجیل برای رژیم کتوژنیک پکان، ماکادمیا، بادام برزیلی، و گردو هستند. باید بگوییم که در این میان پکان مناسب‌ترین گزینه است چون هر 28گرم پکان تنها یک 1 گرم کربوهیدارت دارد.

بهترین آجیل سازگار با رژیم کتوژنیک

بهترین آجیل برای حیوانات خانگی

بادام زمینی، فندق، بادام هندی بوداده، چلغوز، دانۀ چیا، تخمۀ آفتابگردان و تخمۀ کدو از آجیل‌های مناسب برای حیوانات خانگی هستند. توجه داشته باشید که پیش از اضافه‌کردن آجیل و مغزها به غذای حیوانات خانگی، حتماً با دامپزشک مشورت کنید. باید تأکید کنیم که ماکادمیا، گردوی سیاه، بادام هندی خام، پسته و بادام برای اغلب حیوانات خانگی مضر است. برای اطلاعات بیشتر بهتر است مطلبی را که با عنوان بهترین آجیل برای حیوانات خانگی در وبلاگ حاجی بادومی منتشر کرده‌ایم مطالعه کنید.

آجیل برای یبوست

آنچه از آجیل خواندیم:

در این مطلب با تعریف آجیل آشنا شدیم. با انواع آجیل و ترکیباتشان آشنا شدیم و دیدیم که آجیل همیشه در لحظات شاد، سرگرمی‌ها و حتی در آیین‌های مذهبی ما حضور دارد. از مغزها و خشکبار مختلف مشخصات و انواعشان خواندیم. روش‌های تشخیص و خرید آجیل مرغوب را مطالعه کردیم و با خواص انواع آجیل برای سلامتی آشنا شدیم. فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی در تلاش برای برآوردن سلیقه‌های مختلف انواع آجیل و خشکبار و تنقلات را در طعم‌های مختلف و با کیفیت عالی عرضه می‌کند. برای خرید هر نوع آجیل و تنقلات می‌توانید با خیال آسوده به آجیل‌فروشی آنلاین ما مراجعه کنید.

آنچه از آجیل خواندیم:

منابع:
مجله برخط سلامتی

آجیل در فرهنگ ایرانی

مقالات مرتبط

نظرات