بهترین آجیل برای کبد چرب: 10 آجیل مفید برای درمان کبد چرب + عکس

از کبد چرب چه می‌دانید؟ فکر می‌کنید چه خوراکی‌های برای کبد چرب مفید است؟ به نظرتان آجیل و مغزها برای کبد، و به‌طور ویژه برای کبد چرب، خوب‌اند؟ در مطلب تازۀ بلاگ حاجی بادومی می‌خواهیم دربارۀ بهترین آجیل برای کبد چرب صحبت کنیم. خواص آجیل برای کبد بسیارند. مغزها و دانه‌های خوراکی به دلیل داشتن ویتامین E و چربی‌های سالم برای حفظ سلامت کبد و درمان کبد چرب مفید هستند. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و به یاد داشته باشید که برای خرید آجیل و انواع مغزها و خشکبار مرغوب می‌توانید به آجیل‌فروشی آنلاین حاجی بادومی سر بزنید. اما در این مقاله قرار است از چی صحبت کنیم؟ آیا مصرف آجیل برای درمان کبد چرب مفید است؟ مصرف کدام مغزها و آجیل‌ها در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب موثر است؟

کبد بزرگ‌ترین غدۀ بدن با بافتی اسفنجی است که وظایف حیاتی فراوانی را در بدن انسان به عهده دارد. عملکرد کبد در بدن در سوخت‌وساز، ایمنی، گوارش، سم‌زدایی و پاکسازی، دخیرۀ گلیکوژن و ویتامین‌ها نقش اساسی دارد. یکی از وظایف مهم کبد ترشح صفرا است. صفرا ترکیبی قلیایی است که به هضم چربی‌ها در بدن کمک می‌کند. کارکردهای دیگر این عضو حیاتی سنتز عوامل لخته‌کنندۀ خون، دفع مواد زائد و سم‌زدایی، از بین بردن گلبول‌های قرمز فرسوده است. کبد در حقیقت در فعالیت تمام اندام‌های بدن دخالت دارد. همین مسئله نشان از اهمیت فراوان این عضو برای سلامت عمومی و فعالیت‌های حیاتی بدن دارد. متأسفانه سبک زندگی نامتعادل و بعضی بیماری‌ها به کبد آسیب می‌رسانند. کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است که تغذیه و سبک زندگی نادرست نقش پررنگی در بروز آن دارد.

کبد چرب چیست؟

کبد چرب بر اثر تجمع بیش‌ازحد ذرات چربی در کبد بروز می‌کند. این بیماری بر اثر علل مختلفی مثل عوامل ژنتیکی، سندرم متابولیک، بارداری، تغدیۀ نامناسب، مصرف الکل و مواد مخدر، سموم و داروها، چاقی و حتی کاهش وزن سریع و غیره ایجاد می‌شود. کبد چرب غیر الکلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن کبدی است که به نوعی از کبد چرب اطلاق می‌شود که مصرف الکل علت آن نباشد. بیماران دیابتی و افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر مستعد ابتلا به کبد چرب غیرالکلی هستند.

کبد چرب چیست؟

کبد چرب چه علائمی دارد؟

گاهی مقدار تجمع چربی در کبد محدود است و سبب التهاب یا آسیبی در بافت کبد نمی‌شود و علائم جدی ندارد. اما در موارد حاد، این بیماری در صورت که درمان نشود ممکن است به سیروز کبدی یا سرطان کبد بینجامد. مهم‌ترین علائم کبد چرب در زنان و مردان در موارد جدی‌تر عبارت‌اند از خستگی و بی‌حالی، زردی پوست و چشم، ادرار و مدفوع تیره‌رنگ، ورم شکم و پاها، خارش و کبودی پوست.

بهترین راه‌های درمان کبد چرب

بهبود کبد چرب غیر از درمان‌های دارویی، نیاز به اقداماتی دیگری هم دارد. مهم‌ترین اقدام برای درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی است. کاهش وزن، پرهیز از مصرف الکل، پرهیز از مصرف خودسرانۀ داروهای مسکن، مصرف دارو برای کنترل دیابت، کلسترول و تری‌گلیسرید و رژیم‌ غذایی سالم نقش مهمی در رفع کبد چرب دارند. درمان خانگی کبد چرب ورزش و اصلاح تغذیه است. بیمار مبتلا به کبد چرب چه غذاهایی باید و چه غذاهایی نباید بخورد؟ خوراکی‌های دوستدار کبد کدام‌اند؟ در بخش بعد به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

بهترین راه‌های درمان کبد چرب

بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب

اگر دچار کبد چرب هستید، سعی کنید به توصیه‌های زیر را عمل کنید:

  • آب زیاد بنوشید. از شربت‌ها و آبمیوه‌های شیرین پرهیز کنید و در عوض آب، چای و قهوه‌ی بدون شکر بنوشید.
  • نیمی از بشقاب غذای شما باید میوه و سبزیجات باشد.
  • پروتئین را از ماهی، مرغ، لوبیا و انواع مغزها تأمین کنید. مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید.
  • برای آشپزی و روی سالادها از روغن زیتون و روغن کانولا استفاده کنید. کره و روغن‌های ترانس را کنار بگذارید.
  • از غلات کامل استفاده کنیدف مثل برنج قهوه‌ای و اوتمیل
  • روزی حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب

برای کبد چرب چه چیزهایی بخوریم؟

  • مواد غذایی حاوی چربی خوب مثل ماهی سالمون، آووکادو، گردو، روغن زیتون و غیره.
  • مواد غذایی حاوی فیبر زیاد مثل حبوبات و غلات کامل.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین E مثل بادام زمینی و انواع مغزها.
  • قهوه، چای سبز، سیر، زردچوبه، انواع کلم، روغن زیتون و توت خشک و آب مرکبات می‌توانند صبحانه مناسب برای کبد چرب باشند و مصرفشان به‌صورت ناشتا برای کبد چرب خوب است. ( از خواص قهوه و خواص چای قبلاً نوشته‌ایم.)

متخصصان تغذیه رژیم غذایی مدیترانه‌ای را بهترین رژیم برای درمان کبد چرب می‌دانند؛ رژیمی که بر مصرف غذاهای گیاهی و چربی‌های سالم تأکید دارد. در اینجا باید این نکته را گوشزد کنیم که قبل از اقدام برای درمان خانگی کبد چرب هرگونه سؤال دربارۀ نحوه تغذیۀ بیماران کبد چرب را با متخصص تغذیه و پزشک معالج خود در میان بگذارید تا شما را تخصصی‌تر راهنمایی کنند. 

سریع‌ترین راه درمان کبد چرب: بهبودی کبد چرب یک‌شبه حاصل نمی‌شود. کاهش وزن اولین قدمی است که در این راه باید بردارید.

برای کبد چرب چه چیزهایی بخوریم؟

برای کبد چرب چه چیزهایی نخوریم؟

  • مواد غذایی شیرین مثل انواع شربت و آبمیوه‌های غیرطبیعی، شیرینی‌جات، بستنی و مانند این‌ها.
  • میوه‌هایی که قند زیادی دارند، مثل موز، انبه، انگور، انجیر، کشمش و میوه‌های خشک
  • مواد غذایی فرآوری‌شده مثل، انواع سوسیس و کالباس، گوشت‌های فرآوری‌شده
  • غذاهای شور و سرخ‌شده

آیا آجیل برای کبد چرب ضرر دارد؟ باید بگوییم خیر. اگرچه آجیل‌ها چرب هستند و چربی برای این بیماری خوب نیست، اما چربی موجود در مغزها سالم و مفید است و ضرری برای این بیماران ندارد. پس لازم نیست نگران ارتباط آجیل و کبد باشید و اگر دچار ناراحتی کبد هستید با آن‌ها آشتی کنید. در ادامه بیشتر راجع به خواص آجیل برای درمان کبد چرب صحبت می‌کنیم.

برای کبد چرب چه چیزهایی نخوریم؟

بهترین آجیل و مغزها برای کبد چرب

مغزها، خشکبار و دانه‌ها منبع انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و چربی‌های سالم هستند و خواص بی‌شماری برای بدن دارند. یکی از این خواص مزایایی است که آجیل‌ها برای کبد دارند. آجیل و مغزها سرشار از فیبر، منیزیم، سلنیوم، مس، ویتامین E و امگا 3 و پروتئین هستند که برای سلامت کبد بسیار مفیدند. با خوردن آجیل پروتئین زیادی به بدن می‌رسد که در بازسازی بافت کبد و سم‌زدایی از آن سهم زیادی دارد. همچنین اسیدهای چرب غیراشباع موجود در انواع مغزها کلسترول بد خون را پایین می‌آورند و از شدت بیماری کبد چرب می‌کاهند. بنابراین برای رهایی از این بیماری می‌توان با خیال راحت از مزایای مصرف آجیل برای درمان کبد چرب بهره برد. مغزها، دانه‌ها و خشکباری مانند گردو، فندق، بادام درختی، بادام زمینی، دانۀ چیا و توت خشک و چند مورد دیگر بیش از همه در درمان کبد چرب مؤثرند. در ادامه راجع به تک‌تک این‌ها آجیل‌های پرخاصیت بیشتر توضیح می‌دهیم (در وبلاگ حاجی بادومی مطلب جامعی با عنوان «آجیل چیست؟» دربارۀ انواع آجیل و خواص آجیل منتشر کرده‌ایم که بد نیست سر فرصت نگاهی به آن بیندازید.)

رژیم سرشار از مغزها و دانه‌های خوراکی در کاهش تورم، مقاومت به انسولین، تنش اکسیداتیو، و کبد چرب غیرالکلی در ارتباط است.

بهترین آجیل و مغزها برای کبد چرب

بهترین آجیل برای کبد چرب: 1. گردو

اگرچه همۀ مغزها از اجزای فوق‌العادۀ هر رژیم غذایی هستند، گردو بیشترین مقدار اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را دارد و آنتی‌اکسیدان‌های آن بیشتر از سایر مغزهاست. بنابراین گردو از معروف‌ترین و بهترین مغز برای درمان کبد چرب غیر الکلی به شمار می‌رود. این مغز پرخاصیت بسیار درسترس است و به‌سادگی می‌شود آن را در رژیم روزانه گنجاند. این آجیل مغذی از بهترین آجیل‌ها برای دیابت هم هست و می‌تواند از بروز دیابت نوع 2 و چاقی که از علل اصلی کبد چرب هستند جلوگیری کند. یکی دیگر از خواص گردو برای کبد نقش آن در سم‌زدایی است. این مغز به‌واسطۀ آرژنینی که دارد قادر است کبد را از سم آمونیاک پاکسازی کند. در پژوهشی معلوم شد، در مقایسه با کسانی که به‌ندرت گردو می‌خورند، چربی کبد افرادی که دست‌کم 5 یا 6بار در هفته گردو مصرف کرده‌اند به‌شکل قابل‌توجهی بیشتر کاهش یافته است.

بهترین آجیل برای کبد چرب: 1. گردو

بهترین آجیل برای کبد چرب: 2. بادام

یکی از فواید بادام درختی برای درمان کبد چرب کمک به کاهش اشتها و لاغرشدن است. بادام فیبر زیادی دارد و مصرف آن هنگام صبحانه یا به‌عنوان میان‌وعده به فرد احساس سیری می‌دهد. به‌این‌ترتیب بادام با کمک به لاغری و کاهش چربی‌های اضافۀ بدن نقش مؤثری در درمان کبد چرب دارد. همچنین بادام درختی منبعی غنی از ویتامین E هم هست که در رفع کبد چرب اهمیت زیادی دارد. از دیگر خواص بادام برای کبد می‌توان به شیر بادام اشاره کرد که جایگزین خوبی برای شیر لبنی در رژیم غذایی کبد چرب است. (به مطلبی که درباره خواص مصرف بادام درختی نوشتیم مراجعه کنید!)

بهترین آجیل برای کبد چرب: 2. بادام

بهترین آجیل برای کبد چرب: 3. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی ویتامین E است، آنتی‌اکسیدانی که پزشکان اغلب به‌صورت قرص مکمل برای درمان کبد چرب غیرالکلی تجویز می‌کنند. هر 100گرم تخمه آفتابگردان حدود 20 میلی‌گرم ویتامین E دارد که مقدار بسیار چشمگیری است. اگر می‌خواهید ویتامین E طبیعی به بدن خود برسانید، تخمه‌ی آفتابگردان گزینه خوبی است. اگر با خواص تخمه آفتابگردان آشنا شوید در مصرف آن شک نمی‌کنید.

بهترین آجیل برای کبد چرب: 3. تخمه آفتابگردان

بهترین آجیل برای کبد چرب: 4. فندق

فندق هم مانند انواع دیگر آجیل غنی از مواد مغذی، پروتئین، چربی‌های سالم، ویتامین و مواد معدنی است. این مغز چربی کبد را کم می‌کند و روند پیشرفت این بیماری را کند می‌کند. آزمایش‌هایی نشان داده‌اند که فندق می‌تواند برای درمان سرطان کبد مفید باشد. منیزیم موجود در فندق برای عملکرد صحیح برخی آنزیم‌های کبدی مفید است. فندق هم در جلوگیری از دیابت، کنترل وزن و کاهش کلسترول دخالت دارد و به این ترتیب می‌تواند در پیشگیری و درمان کبد چرب هم سهیم باشد. با خواندن مطلب خواص فندق در وبلاگ ما بیشتر با خوبی‌های این آجیل لذیذ آشنا می‌شوید. همچنین فندق یکی از بهترین آجیل‌ها برای قلب هم هست.

بهترین آجیل برای کبد چرب: 4. فندق

بهترین آجیل برای کبد چرب: 5: بادام زمینی

بادام زمینی هم ویتامین E دارد پس به جمع بهترین آجیل‌ها برای درمان کبد چرب غیر الکلی راه می‌یابد. یکی از جنبه‌های درمان کبد چرب پایین آوردن کلسترول خون است، و بادام زمینی به علت داشتن چربی‌های غیراشباع می‌تواند در این زمینه کمک کند. مهمترین خاصیت بادام زمینی برای کبد چرب اسید اولئیکِ آن است. اسید اولئیک قادر است از بیماری‌های متابولیک پیشگیری کند یا آن را به تعویق بیندازد. بادام زمینی مقاومت بدن به انسولین را کاهش می‌دهد و از میزان چربی بد خون می‌کاهد. بادام زمینی و کرۀ بادام زمینی در کنار پایبندی به رژیم لاغری وزن بدن را به‌طور درازمدت ثابت نگاه می‌دارند. از خواص بادام زمینی و خواص کره بادام زمینی پیش‌تر در وبلاگ حاجی بادومی نوشته‌ایم که شاید برایتان مفید باشد.

بهترین آجیل برای کبد چرب: 5: بادام زمینی

بهترین آجیل برای کبد چرب: 6. پکان

پکان یا گردو آمریکایی یکی دیگر از انواع آجیل مفید برای کبد چرب است. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که مصرف منظم پکان در کاهش اضافه‌وزن و سایر بیماری‌های مرتبط با چاقی مثل کبد چرب نقش دارد. مصرف خوراکی‌هایی که خواص ضدالتهابی داشته باشند برای درمان کبد چرب یا پیشگیری از آن مفیدند. پکان یکی از بهترین مغزهای ضد التهاب است. اسیدهای چرب غیراشباع این مغز سبب کاهش التهابات در بدن می‌شود. دیگر فواید پکان برای کبد چرب کمک به کاهش وزن، به دلیل برخورداری از اسیداولئیک، است. این فایدۀ مهمی است چرا که کبد به‌شدت از چاقی صدمه می‌بیند. (اگر از تفاوت گردو پکان چیزی نمی‌دانید خواندن مطلبی با همین عنوان در وبلاگ حاجی بادومی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

بهترین آجیل برای کبد چرب: 6. پکان

بهترین آجیل برای کبد چرب: 7. دانۀ چیا

غیر از مغزهای آجیلی، دانه‌های خوراکی هم مزایای بسیاری برای سلامتی دارند. یکی از این دانه‌ها دانه چیا است که بنا بر تحقیقات خواص بسیاری برای کبد دارد. خواص چیا برای کبد چرب از وجود آنتی‌اکسیدانی به نام آلفا-لینولنیک اسید و فیبر نشئت می‌گیرد، بنابراین دانۀ چیا برای درمان کبد چرب غیرالکلی مفید است.

بهترین آجیل برای کبد چرب: 7. دانۀ چیا

بهترین آجیل برای کبد چرب: 8. بادام هندی

مصرف غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان زیادی باشند از تخریب و آسیب کبد جلوگیری می‌کند. خواص بادام هندی برای کبد چرب هم از همین جا می‌آید. بادام هندی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از مغذی‌ترین انواع آجیل و بهترین مغزها برای کبد به شمار می‌رود. فیبر بادام هندی هم زیاد است و می‌تواند با پاکسازی دستگاه گوارش از تحمیل بار اضافه به کبد جلوگیری کند. این مغز غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هم هست و در کل مصرفش برای عملکرد صحیح کبد مفید است. پیشنهاد می‌کنیم با خواص بادام هندی بیشتر آشنا شوید. بادام هندی جزو بهترین آجیل‌ها برای کودکان هم هست.

بهترین آجیل برای کبد چرب: 8. بادام هندی

بهترین آجیل برای کبد چرب: 9. تخم کتان

افزودن تخم کتان به رژیم غذایی برای سلامت کبد بسیار مفید است. تخم کتان هم مانند مغزها و دانه‌های دیگر به کمک آنتی‌اکسیدان‌های فراوان خود به سم‌زدایی از کبد کمک می‌کند. فواید تخم کتان برای کبد چرب این است که این دانۀ خوراکی و روغن تخم کتان قادرند سوخت‌وساز قند و چربی را در بدن بهبود ببخشند و از میزان التهاب بکاهند.

بهترین آجیل برای کبد چرب: 9. تخم کتان

بهترین آجیل برای کبد چرب: 10. توت خشک

اگر دنبال بهترین خشکبار برای کبد چرب می‌گردید، جوابش توت خشک است. خواص توت خشک برای کبد، دیابت و لاغری مسئله‌ای اثبات‌شده است. این میوه خشک با تصفیۀ خون و پاکسازی کبد، چربی‌های اضافۀ کبد را از بین می‌برد. توت خشک فیبر زیادی دارد، سیرکننده است و میل شما را به موادغذایی پرکالری کم می‌کند. مصرف قندهای مصنوعی برای بیماران مبتلا به کبد چرب مضر است و توت خشک جایگزینی عالی برای آن‌هاست و از دیابت جلوگیری می‌کند.

بهترین آجیل برای کبد چرب: 10. توت خشک

بهترین آجیل‌ها برای کبد چرب در یک نگاه

خب، دیدیم که بر عکس تصور عموم که آجیل را برای کبد چرب مضر می‌داند، مغزها و خشکبار برای پیشگیری از کبد چرب و حتی درمان آن خواص فراوانی دارند. در این مطلب آجیل‌های مفید برای کبد چرب را برشمردیم و با فواید گردو، بادام درختی، بادام زمینی، بادام هندی، دانۀ چیا، تخم کتان، پکان، توت خشک، فندق و تخمه آفتابگردان برای بیماران کبدی صحبت کردیم. در پایان باید مثل همیشه یادآور شویم که آجیل، در کنار تمام خواصی که برای سلامتی دارد، چنانچه بیش از حد مصرف شود کالری زیادی دارد و ممکن است با عوارض منفی همراه باشد. نکته دیگر اینکه آجیل و مغزهایی که برای کبد چرب مصرف می‌کنید بهتر است خام و بدون شکر، نمک و سایر افزودنی‌ها باشد.

آنچه خواندید از مطالب پرشماری است که در وبلاگ فروشگاه آجیل خشکبار حاجی بادومی برای شما تدارک دیده‌ایم. حاجی بادومی در کار انواع شکلات و تنقلات فراوان، تمام آجیل‌های مفید برای درمان کبد چرب را نیز با تنوع و کیفیت مرغوب برای شما فراهم کرده است. پس برای بهره‌بردن از خواص این مغزها و خشکبار مفید برای سلامت کبد خود آن‌ها را به حاجی بادومی سفارش بدهید و در منزل تحویل بگیرید.

بهترین آجیل‌ها برای کبد چرب در یک نگاه

 منابع: 

Healthline

Webmd

مقالات مرتبط

نظرات