هسته زردآلو چه خواصی دارد؟ 10 خاصیت درمانی هسته زردآلو + عکس

زردآلو میوۀ خوشمزه و خوشبویی است که فواید زیادی هم برای بدن دارد و محبوب خیلی‌هاست. هستۀ این میوه گوارا هم خوردنی و خوشمزه است و طعمی شبیه به بادام دارد، اما خیلی‌ها از آن غافل می‌شوند. در مطلب تازۀ وبلاگ حاجی بادومی دربارۀ هسته زردآلو و خواص آن صحبت کرده‌ایم. شاید خیلی از شما هسته زردآلو را امتحان کرده باشید اما احتمالاً از خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی بی‌خبر بوده‌اید. در مطلب پیش رو خواص هسته زردآلو برای بدن را معرفی کرده‌ایم. می‌بینیم که از هسته زردآلو برای درمان فشارخون بالا، التهابات مزمن، سرطان، و درمان میگرن استفاده می‌کنند. همچنین هسته زردآلو باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و برای سلامت قلب، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی مفید است. از دیگر فواید هسته زردآلو می‌توانیم به خواصش برای سلامتی کبد، کلیه و پوست هم اشاره کنیم. پس تا انتهای این مقاله با حاجی بادومی همراه باشید. قبل از اینکه ادامه دهیم، یادآوری می‌‌کنیم که برای خرید آجیل اینترنتی و آنلاین می‌توانید روی فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی حساب کنید.

آیا می‌توانیم هر روز هسته زردآلو بخوریم؟ آیا هسته زردآلو مفید است؟ بله هسته زردآلو برایتان خوب است و، به‌شرطی که به اندازه مصرف کنید، مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. علاوه‌براین، هسته زردآلو کم‌کالری است و آنتی‌اکسیدان‌هایی فراوانی مانند بتاکاروتن، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین C دارد.

هسته زردآلو دو نوع تلخ و شیرین دارد. خوردن هسته زردآلوی تلخ توصیه نمی‌شود چون درصد آمیگدالین در آن زیاد است و مسموم‌کنندگی بیشتری دارد. هسته زردآلو شیرین بیشتر مصرف خوراکی دارد و در دسرها و شیرینی‌ها به کار می‌رود. مقدار آمیگدالین در هسته زردآلو شیرین بسیار کم است و می‌توان میزان سمیت آن را نادیده گرفت.

ارزش غذایی هسته زردآلو

هسته زردآلو صدها سال است که به‌خاطر مواد مغذی و اهمیت دارویی‌اش مصرف می‌شود. این هسته‌ها حاوی مواد مغذی زیر هستند:

  • آمیگدالین (ویتامین B17)
  • ویتامین‌های A و C
  • ویتامین E
  • پانگامیک اسید (ویتامین B15)
  • اسیدهای چرب ضروری (اولئیک، لینولئیک، امگا 6 و امگا 3)
  • کربوهیدارت‌ها
  • فیبر گیاهی
  • پروتئین
  • کلسیم
  • آهن

هسته زردآلو با داشتن چنین ترکیباتی به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. از بروز بیماری قلبی جلوگیری می‌کند و سلامت روان را بهبود می‌دهد و کلی مزایای دیگر هم برای بدن دارد که در ادامه بیشتر درباره‌شن صحبت می‌کنیم.

ارزش غذایی هسته زردآلو

 

هسته زردآلو در طب سنتی

مردم قدیم هسته زردآلو را دارای طبع گرم و تر می‌دانستند و از آن برای درمان خلط و مشکلات تنفسی، سوءهاضمه، تقویت قوای جنسی، عفونت‌ها و ورم مفاصل استفاده می‌کردند. بر اساس آموزه‌های طب سنتی طبع میوه زردآلو سرد است، پس اگر بعد از خوردن میوۀ زردآلو، هستۀ آن هم مصرف شود می‌تواند سردی بدن را بگیرد.

هسته زردآلو در طب سنتی

خواص هسته زردآلو برای سرطان

یکی از مهم‌ترین فواید هسته زردآلو خواص آن برای سرطان است. هسته زردآلو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. هسته زردآلو خواص ضدالتهابی دارد. یکی از مواد مغذی‌ای که به برای پیشگیری از سرطان ضروری شمرده می‌شود ویتامین B17 است، ویتامینی که در هسته زردآلو به‌وفور یافت می‌شود. بااین‌همه آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این ترکیبات همان‌قدر که قادرند سلول‌های بدخیم را از بین ببرند می‌توانند به سلول‌های سالم بدن نیز صدمه بزنند، بنابراین به‌هیچ‌وجه بدون مشورت با پزشک از هسته زردآلو برای درمان سرطان استفاده نکنید و فریب تبلیغات بی‌پایه و اساس دربارۀ درمان سرطان را نخورید.

خواص هسته زردآلو برای سرطان

 

خواص هسته زردآلو برای بیماری قلبی

یکی دیگر از فواید هسته زردآلو برای سلامتی بدن کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. ویتامین B15 یا پنگامیک اسید یکی از محتویات منحصربه‌فرد هسته زردآلو است که می‌گویند در سلامت قلب مؤثر است. براساس تحقیقات، وجود پانگامیک اسید باعث می‌شود که مصرف مداوم مقدار کمی هسته زردآلو فشار خون را کاهش دهد و با این کار شما را از خطر گرفتگی عروق، حمله قلبی و سکته نجات بدهد. شاید برایتان سؤال شود که دیگر چه خوراکی‌هایی برای کاهش فشار خون مفید است، در این صورت مطلب بهترین آجیل برای کاهش فشار خون را مطالعه کنید.

خواص هسته زردآلو برای بیماری قلبی

خواص هسته زردآلو برای گوارش

هسته‌ی زردآلو دارای چربی‌های مفید، پروتئین و فیبر است، ترکیب این‌ها با هم در فرد احساس سیری ایجاد می‌کند و در کنترل وزن و لاغری نقش دارد. فیبر موجود در این هسته‌ها دستگاه گوارشی را پاکسازی و سم‌زدایی می‌کند. همچنین حرکات منظم روده را افزایش می‌دهد و از عوارضی مثل یبوست، نفخ شکم، دل‌پیچه و اسهال جلوگیری می‌کند. جذب مواد غذایی در روده هم با خوردن هسته زردآلو افزایش می‌یابد.

خواص هسته زردآلو برای گوارش

 

فواید هسته زردآلو برای کبد

هسته زردآلو عملکردی ضدسرطانی دارد و محافظ کبد است که تجویز آن در طب سنتی و قابلیت آن در درمان بیماری‌های کبدی از جمله سرطان کبد را توجیه می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اثرات پیشگیرانۀ هسته زردآلو برای آسیب‌های کبدی یکی از مهم‌ترین فواید درمانی رژیم غذایی حاوی هسته زردآلو است.

فواید هسته زردآلو برای کبد

 

خواص هسته زردآلو برای دستگاه تنفسی

شواهد قابل‌توجهی وجود دارد مبنی بر اینکه هسته زردآلو برای ریه و دستگاه تنفسی مفید است چرا که می‌تواند از رسوب موکوز و خلط در مجاری تنفسی جلوگیری کند. باید به خواص هسته زردآلو برای آسم هم اشاره کنیم. ترکیبات فعال موجود در هسته زردآلو مانند اکسپکتورانت عمل می‌کند و حساسیت بدن نسبت به عوامل آلرژی‌زا کم می‌کند، این مسئله می‌تواند از شدت حملات آسم و التهاب گلو بکاهد.

خواص هسته زردآلو برای دستگاه تنفسی

 

خواص هسته زردآلو برای استخوان‌ها

کلسیم موجود در این هسته‌ها برای استحکام استخوان‌ها عالی است. خوردن چند هسته زردآلو همراه با دیگر خوراکی‌های غنی از کلسیم بهترین تأمین‌کننده‌ی کلسیم بدن است که تراکم استخوان‌ها را زیاد می‌کند. برای آشنایی با انواع آجیل مناسب برای استخوان‌ها، پیشنهاد می‌کنیم مطلب آجیل برای استخوان‌ها را در بلاگ حاجی بادومی بخوانید.

خواص هسته زردآلو برای استخوان‌ها

فواید هسته زردآلو برای پوست

پوست هسته زردآلو خاصیت لایه‌برداری ملایمی دارد و سلول‌های مردۀ پوست را می‌زداید. روغن هسته زردآلو هم مقدار زیادی اسید چربی ضروری به نام اولئیک اسید و ویتامین‌های E و A دارد که باعث رطوبت‌رسانی و تغذیه‌ی پوست خشک می‌شوند. از این روغن معمولاً در مواد بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود. مغزیجات دیگری هم هستند که فواید پوستی دارند. برای آشنایی با آن‌ها مطلب بهترین آجیل برای پوست و مو را مطالعه کنید.

فواید هسته زردآلو برای پوست

 

فواید ضدالتهابی هسته زردآلو

همان‌طور که گفتیم هسته زردآلو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند، مطالعات نشان داده‌اند که هسته زردآلو خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله آرتروز و درد مفاصل جلوگیری کند.

فواید ضدالتهابی هسته زردآلو

خواص هسته زردآلو برای ایمنی بدن

کاروتنوئیدهای گوناگون موجود در هسته زردآلو، به‌ویژه بتاکاروتن، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها فعالانه با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند، فعالیت گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهند و دفاع بدن در برابر عفونت‌ها را تقویت می‌کنند. غیر از خاصیت هسته زردآلو برای ایمنی بدن، آجیل و خشکبار دیگری هم هستند که به دستگاه ایمنی کمک می‌کنند، برای اطلاعات بیشتر مطلب بهترین آجیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن را بخوانید.

خواص هسته زردآلو برای ایمنی بدن

 

فواید هسته زردآلو برای کلیه

اینکه آیا آمیگدالین موجود در هسته زردآلو برای بیماری‌های کلیوی مفید یا خیر هنوز نامعلوم است. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آمیگدالین ممکن است درمان بالقوه‌ای برای بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی باشد.

فواید هسته زردآلو برای کلیه

توصیه‌های احتیاطی برای مصرف هسته زردآلو

حالا که از مزایای این هسته پرخاصیت گفتیم، باید این را هم بگوییم که مصرف این هسته گاهی ممکن است مضراتی هم داشته باشد. عوارض مصرف هسته زردآلو گاهی ممکن است بسیار خطرناک باشد.

  • در خوردن هسته زردآلو زیاده‌روی نکنید. متخصصان می‌گویند بهتر است خوردن هسته زردآلو را از روزی یک عدد شروع کنید و به‌تدریج به حداکثر روزی 5 عدد برسانید. خوردن هسته زردآلو به‌طور ویژه برای کودکان خطرناک است. کارشناسان تغذیه تأکید می‌کنند که هسته زردآلو را نباید خام مصرف کرد. بهتر است هسته‌ها را قبل از مصرف به مدت 30 دقیقه بجوشانید.
  • دربارۀ اثرات هسته زردآلو برای درمان سرطان مناقشه زیاد است. مسئله اینجاست که آمیگدالینِ هسته زردآلو در بدن تبدیل به سیانید می‌شود، و سیانید در مقادیر زیاد ممکن است کشنده باشد. مسمومیت با سیانید با علائمی نظیر سرگیجه، سردرد، استفراغ، مشکل تنفسی، گیجی و بی‌قراری همراه است.
  • حواستان به واکنش‌های آلرژیک و علائم غیرعادی دیگر مقل سرگیجه و سردرد باشد. در صورتی که دچار هرگونه بیماری مزمن هستید از خوردن هسته زردآلو خودداری کنید.
  • خوردن هسته زردآلو در دوران بارداری و شیردهی احتمالاً ایمن نیست. مصرف هسته زردآلو برای زنان بادار و جنین به علت داشتن آمیگدالین ممکن است مضر باشد. مطالعۀ مطلب بهترین آجیل برای وزن‌گیری جنین و سلامت خانم‌های باردار می‌توانند به مادران باردار در انتخاب تغذیۀ مناسب بارداری کمک کند.

توصیه‌های احتیاطی برای مصرف هسته زردآلو

 

آنچه از فواید هسته زردآلو خواندیم

تلاشمان در این مطلب این بود که شما را با خواص مختلف هسته زردآلو برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها آشنا کنیم. دیدیم که این هستۀ پرخاصیت می‌تواند به بدن ما فوایدی زیادی برساند مثلاً  کلسترول و فشار خون را کاهش دهد یا سیستم ایمنی را تقویت کند، یا نفخ و یبوست، آسم و آرتروز را بهبود دهد و مزایای دیگری که درباره‌شان گفتیم. بنابراین بد نیست هسته زردآلو را مانند مغزهای دیگر با آجیل خود ترکیب کنید و طعم جالب و فوایدش لذت ببرید. آجیل‌فروشی اینترنتی حاجی بادومی، به جز انواع آجیل و خشکبار درجه یک، انواع محصولات زردآلو مانند برگه زردآلو، لواشک زردآلو و هسته زردآلو خام و شور را با بهترین کیفیت گرد هم آورده است.

آنچه از فواید هسته زردآلو خواندیم

منبع: medicinenet، healthline

 

مقالات مرتبط

نظرات