خواص قهوه: از فواید مصرف قهوه بیشتر بدانید + مقایسه 16 ویژگی برجسته!

در جدیدترین مطلب وبلاگ حاجی بادومی به بررسی خواص قهوه و فواید مصرف قهوه برای گروه‌های سنی مختلف پرداختیم. اگر شما هم به نوشیدن قهوه عادت یا علاقه دارید، حتما برای شما این سوال پیش آمده که عوارض قهوه چیست؟ خواص مصرف قهوه چیست؟ قهوه چه فواید برای بدن دارد؟ امروز قصد داریم طبق عادت همیشگی مطلب مفصلی دراینباره ارائه کنیم. در این مطلب ما درباره فواید مصرف قهوه ناشتا –  خواص قهوه برای چاقی و لاغری، فواید مصرف قهوه برای درمان بیماری‌ها مثل دیابت، آلزایمر، فواید قهوه برای پوست و مو، خواص قهوه برای مردان (از اختلالات نعوظ و سایر مشکلات جنسی تا چالش‌های فیزیکی برای بدنسازی و ورزش) تا فواید مصرف قهوه برای زنان (از چالش‌های دوران قاعدگی تا بیماری‌هایی مثل تنبلی تخمدان) و به طور کلی فواید و خواص مصرف قهوه برای سالمندان، نوجوانان، کودکان، برای مشکلات عمومی مثل فشار خون، بیماری‌های گوارشی، افسردگی، و … بپردازیم.

خواص مصرف قهوه: قهوه چیست؟

شاید شما هم مانند بسیاری از مردم جهان روزتان را با قهوه آغاز می‌کنید. به‌گفتۀ کارشناسان، مردم جهان روزانه حدود 2.25میلیارد فنجان قهوه می‌نوشند. این مایۀ خوشحالی است چون خواص قهوه برای سلامتی بسیارند. خاصیت‌های بی‌نظیر قهوه به‌سبب وجود مواد مغذی مفیدی نظیر ریبوفلاوین (ویتامین B2)، نیاسین (ویتامین B3)، منیزیم، پتاسیم و ترکیبات فنولی یا همان آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است. متخصصان معتقدند که وجود چنین ترکیباتی در قهوه فایده‌های بسیاری برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها دارند. امروز در وبلاگ حاجی‌بادومی شما را با همین فواید قهوه آشنا می‌کنیم. اول، به خواص قهوه برای افزایش طول عمر و پیشگیری از عوارضی مانند دیابت می‌پردازیم. سپس، خواص قهوه برای پیشگیری از آلزایمر و کاهش عوارض پارکینسون و افسردگی را بررسی می‌کنیم. در ادامه، با فواید قهوه برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و پیشگیری از بیماری‌های کبدی آشنا می‌‌شویم. بعد دربارۀ خواص مصرف قهوه برای  کاهش وزن و بهبود عملکرد ورزشکاران صحبت می‌کنیم. پس از آن هم به خواص قهوه برای جلوگیری از سرطان و فواید مصرف قهوه در محل کار اشاره می‌کنیم.

خواص مصرف قهوه: قهوه چیست؟

 فواید مصرف قهوه: قهوه چند نوع دارد؟

دانه‌های قهوه را به پنج دسته تقسیم کرده‌اند:

عربیکا: قهوۀ عربیکا رایج‌ترین نوع قهوه در بازار است. کافئین کمتری دارد و طعم شیرین آن باب میل خیلی‌هاست. رشد کند این دانه‌ها باعث شده گران‌تر از انواع دیگر قهوه باشد. از عربیکا برای تهیه‌ی قهوه‌ی فرانسه، قهوه‌ی ترک موکا استفاده می‌شود. در مورد خواص قهوه‌ی عربیکا برای بدن باید به نقش آن در کاهش خطر دیابت نوع 2 اشاره کنیم.

ربوستا: قهوۀ ربوستا ارزان‌تر و پرکافئین‌تر است. این نوع قهوه طعم تلخ‌تر و قوی‌تری دارد و در تهیۀ اسپرسو و قهوۀ فوری به کار می‌رود. اگر خسته و خواب‌آلود هستید یا شغلی دارید که باید شب‌ها بیدار بمانید ما به شما قهوۀ روبوستا را پیشنهاد می‌کنیم.

لیبریکا: لیبریکا هم برای قهوۀ فوری مناسب است. طعمی برجسته و دودی و چوب‌مانند دارد. لیبریکا نادرترین نوع قهوه است.

اکسلسا: این نوع از قهوه عطر و طعمی ترش و میوه‌ای دارد و بیشتر در آسیای جنوب شرقی یافت می‌شود. کافئین موجود در این دانه‌ها از هر سه نوع قبلی کمتر است.

قهوۀ سبز: قهوۀ سبز در واقع همان دانۀ قهوۀ خام و برشته‌نشده است. این روزها از آن به‌عنوان راه‌حلی عالی برای کاهش وزن یاد می‌کنند. از خواص آن می‌توان به افزایش متابولیسم بدن، رفع اشتهای کاذب و جلوگیری از پرخوری اشاره کرد.

(برای خرید انواع قهوه به فروشگاه حاجی‌بادومی مراجعه کنید).

خواص قهوه: قهوه چیست و چند نوع دارد؟

 

خواص مصرف قهوه: کدام نوع کافئین بیشتری دارد؟

همان‌طور که در بالا گفتیم، قهوۀ ربوستا از کافئین بیشتری دارد. پس اگر مشکلی دارید و برای رفع آن می‌خواهید از خواص کافئین قهوه کمک بگیرید، بهتر است به سراغ قهوۀ ربوستا و در درجۀ دوم قهوۀ عربیکا بروید.

خواص قهوه: کدام نوع قهوه کافئین بیشتری دارد؟

 

روش مصرف قهوه: چقدر قهوه مصرف کنیم؟

نوشیدن قهوه به میزان متعادل، یعنی حدود سه تا چهار فنجان در روز، خواص منحصربه‌فردی برای سلامتی بدن دارد.

نوشیدن قهوه به میزان متعادل، یعنی حدود سه تا چهار فنجان در روز، خواص منحصربه‌فردی برای سلامتی بدن دارد. به‌طور کلی مصرف این مقدار قهوه برای اکثر بزرگسالان مجاز شمرده می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف بیش از 400 میلی‌گرم قهوه در روز را توصیه نمی‌کند.

مقدار مجاز قهوه به مقدار کافئین موجود در قهوه و میزان اثرگذاری کافئین بر بدن هر فرد بستگی دارد. بعضی افراد به کافئین حساس‌ترند و باید در مصرف آن بیشتر احتیاط کنند. توجه داشته باشید که بعضی قهوه‌ها، به‌خصوص قهوه‌های فوری، دارای محتویات شیرین‌کننده و غلظت‌دهنده‌ مثل شکر و خامه هستند. بنابراین هر فنجان از این قهوه‌ها ممکن است حدود 500 کالری داشته باشد. پس  برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از خواص قهوه بهتر است آن را ساده یا با شیرهای کم چرب و شیرین‌کننده‌های طبیعی مصرف کنید.

اگر زیاد قهوه مصرف می‌کنید، از نوشیدن آب کافی غافل نشوید. زیرا قهوه مُدر است و می‌تواند سبب کم‌آبی بدن شود.

چقدر قهوه مصرف کنیم؟

 

قهوه را با شکر بنوشیم یا بدون شکر؟

یک پیشنهاد برایتان داریم؛ می‌خواهید خواص قهوه‌تان را به حداکثر برسانید؟ خب، چطور است به جای شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی، از شیرین‌کننده‌های طبیعی و کم‌کالری مثل عسل استفاده کنید، یا با کمی دارچین به آن طعم بدهید. ما در اینجا از فواید نوشیدن قهوه با شیر، عسل و دارچین برایتان گفته‌ایم:

قهوه را با شکر بنوشیم یا بدون شکر؟

 

فواید قهوه و عسل

عسل همراه بی‌نظیری برای قهوه است. افزودن عسل به قهوه جز اینکه آن را خوشمزه‌تر می‌کند، جایگزین بهتری برای قندهای فرآوری‌شده است. شاخص گلیسمی عسل کمتر است و کمتر از شکر کالری دارد. عسل با خواص فوق‌العاده‌اش، مثل داشتن آنتی‌اکسیدان و خاصیت ضدمیکروبی، به فنجان قهوه‌تان فواید بیشتری می‌بخشد. با ترکیب قهوه و عسل می‌توانید برای پوستتان هم یک ماسک لایه‌بردار و آب‌رسان عالی آماده کنید. (برای خرید عسل به فروشگاه اینترنتی حاجی‌بادومی مراجعه کنید.)

فواید قهوه و عسل

 

فواید قهوه با دارچین و زنجبیل

نوشیدن قهوه با دارچین هم لذت‌بخش است و هم مفید. دارچین قند خون را پایین می‌آورد و خواص ضدالتهابی دارد. ترکیب این‌ها با خواص قهوه نوشیدنی بی‌نظیری می‌سازد که می‌تواند سلامتی و انرژی شما را ارتقا دهد. دارچین به سوزاندن سریع‌تر چربی‌ها در بدن کمک می‌کند و می‌توانید برای کاهش وزن کمی از آن را به قهوۀ خود اضافه کنید. از طرف دیگر، زنجبیل طعمی تند و شیرین به قهوه می‌دهد و به‌خاطر خواص ضدالتهابی و سهولت‌بخشیدن به هضم غذا معروف است.

فواید قهوه و دارچین

 

فواید قهوه و شیر

شیر با داشتن پروتئین و کربوهیدارت انرژی بدن را تأمین می‌کند. انرژی‌زایی شیر وقتی با کافئین قهوه همراه شود شدت بیشتری می‌یابد. ترکیب شیر و قهوه به بهبود عملکرد شناختی، تقویت حافظه و بالابردن تمرکز شما هم کمک می‌کند.

فواید قهوه و شیر

 

 خواص قهوه از کجا می‌آیند؟

یکی از خواص مهم قهوه برای بدن انسان مربوط به آنتی‌اکسیدان‌های فراوان آن است. قهوه منبعی عالی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله اسید هیدروسینامیک و پلی فنول‌ها است. حتماً می‌دانید که این ترکیبات می‌توانند در پیشگیری از انواع بیماری‌های حاد و مزمن نقش مهمی ایفا کنند. هر فنجان قهوه حاوی 2 کالری انرژی و کمتر از 1 گرم پروتئین است. قهوه چربی، کربوهیدرات، فیبر و قند ندارد.

قهوه حاوی مقدار کمی ویتامین و مواد معدنی است اما نوشیدن چند فنجان از آن در طول روز برای نیازهای بدن را تأمین می‌کند. مواد مغذی زیر به‌‌طور طبیعی در دانه‌های قهوه یافت می‌شوند:

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین، ویتامین B5 یا پنتوتنیک اسید، ویتامین B1 یا تیامین، ویتامین B3 یا نیاسین، ویتامین B9 یا فولات، منگنر، منیزیم، فسفر و پتاسیم.


فواید‌ قهوه
  • افزایش طول عمر
  • پیشگیری از دیابت نوع 2
  • جلوگیری از بیماری‌های خودایمنی مانند آلزایمر و پارکینسون
  • پیشگیری از افسردگی
  • پیشگیری از بیماری‌های کبدی
  • کمک به سلامت قلب و عروق
  • کمک به کاهش وزن
  • انرژی‌زا
  • جلوگیری از سرطان
  • کمک به سلامت پوست و مو
  • بهبود سلامت جنسی

فواید‌ قهوه

 

مضرات قهوه
  • بدخوابی
  • تپش قلب
  • تشویش و بی‌قراری
  • سردرد
  • ایجاد وابستگی به قهوه
  • رفلاکس معده
  • سقط جنین
  • کم‌وزنی نوزاد
  • زایمان زودرس
  • اسهال

 خواص قهوه از کجا می‌آیند؟

 

خواص قهوه ناشتا

از جمله فواید نوشیدن قهوه به‌صورت ناشتا می‌توان به مزایایی همچون کمک به لاغری، بهبود خلق‌وخو، کاهش خطر دیابت، کمک به سلامت کبد و جلوگیری از افسردگی اشاره کرد.

خواص قهوه ناشتا

 

 

خواص قهوه برای گروه‌های سنی مختلف

خواص قهوه برای کودکان

نتایج اعجاب‌‌آور پژوهش جدیدی خواص مصرف قهوه بدون کافئین برای گوارش کودکان را ثابت کرده است. به عبارت دیگر، نوشیدن مقدار کمی قهوۀ بدون کافئین برای کودکان مفید است. نوشیدن قهوۀ کافئین‌دار و بدون کافئین در رفع یبوست کودکان نیز مؤثر است.

خواص قهوه برای سالمندان

پزشکان معتقدند که حداکثر 4 فنجان کافئین در روز برای سالمندان مناسب است. مصرف قهوه برای بهبود عملکرد شناختی، سلامت روان، کاهش خطر سکته قلبی و مغزی در سالمندان مفید است. بااین‌حال باید به یاد داشت که قهوه در کنار فوایدی که برای سالمندان دارد، ممکن است سبب گرگرفتگی، بی‌آبی بدن، تپش قلب و افزایش فشار خون شود.

خواص قهوه عربی

قهوۀ عربی فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد چرا که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی و ویتامین‌هاست. کمک به هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس، سلامت پوست، تسهیل متابولیسم و جلوگیری از پارکینسون و انرژی‌زایی تعدادی از فواید قهوۀ عربی هستند.

خواص قهوه ترک

قهوۀ ترک صاف‌نشده است و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارد. بنابراین قهوۀ ترک برای کاهش التهاب، قند خون، کلسترول، و فشار خون بالا مفید است.

خواص قهوه از کجا می‌آیند؟

 

خواص بی‌شمار قهوه برای سلامتی

پیش از آنکه به‌تفصیل به خواص قهوه برای بدن بپردازیم، بگذارید به چند سؤال کلی پاسخ بدهیم:

خواص بی‌شمار قهوه برای سلامتی

 

قهوه برای زنان چه خواصی دارد؟

قهوه به‌علت برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌های فراوان از بروز سرطان رحم در زنان جلوگیری می‌کند. از دیگران اثرات مصرف قهوه بر زنان می‌تواند به خواص قهوه برای دوران قاعدگی اشاره کرد، مصرف قهوه دردها و گرفتگی‌های عضلانی این دوره را کاهش می‌دهد. قهوه برای خانم‌های باردار هم مفید است. بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مقدار اندکی قهوه در دوران بارداری می‌تواند از بروز دیابت بارداری جلوگیری کند.

کافئین قهوه برای بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان مناسب نیست و می‌تواند سبب تشدید عوارض آن شود. به این ترتیب مصرف قهوه برای باروری و بچه‌دار شدن این بیماران نیز مضر باشد. همچنین مصرف بیش‌ازاندازۀ قهوه خطر سقط جنین، کم‌وزنی نوزاد و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

قهوه برای زنان چه خواصی دارد؟

 

آیا قهوه برای مردان هم مفید است؟

بله. مطالعات نشان می‌دهند مردانی که مداوم قهوه می‌نوشند کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند. همچنین مردانی که قهوه می‌نوشند کمتر دچار پارکینسون می‌شوند.

آیا قهوه برای مردان هم مفید است؟

 

کودکان هم می‌توانند قهوه بنوشند؟

انجمن اطفال آمریکا هیچ‌‌یک از نوشیدنی‌های کافئین‌دار، از جمله قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و غیره، را برای کودکان زیر 12سال توصیه نمی‌کند. نوجوانان بین 12 تا 18 سال نیز باید بسیار محدود و کمتر از 100میلی‌گرم در روز قهوه بنوشند، یعنی تقریباً روزی یک فنجان کوچک.

شاید در باور عمومی تصور چندان خوبی از قهوه وجود نداشته باشد و به عبارتی اسم قهوه بد دررفته باشد، اما باید بگوییم که این نوشیدنی محبوب برای سلامتی شما بسیار مفید است. مصرف روزانۀ قهوه خواص بی‌نظیری دارد که حالا بیشتر درباره‌شان می‌خوانیم:

کودکان هم می‌توانند قهوه بنوشند

 

1. خواص قهوه برای افرایش طول عمر: با قهوه بیشتر عمر کنید!

تحقیقات نشان می‌دهند که قهوه، به‌لطف خواص فراوانش برای سلامتی، می‌تواند به افزایش طول عمر انسان کمک کند. نتایج پژوهشی در سال 2017 حاکی از این است که، در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشند، نرخ مرگ‌ومیر در میان افرادی که قهوه می‌نوشند کمتر است. 

خواص قهوه برای افرایش طول عمر: با قهوه بیشتر عمر کنید

 

2. خواص قهوه برای دیابت: قهوه با دیابت نوع 2 مقابله می‌کند

در سال 2017، پژوهشی دربارۀ فواید مصرف قهوه بر مشکلات متابولیسمی انجام شد. محققان این پژوهش دریافتند افرادی که روزانه چهار تا شش فنجان قهوۀ کافئین‌دار یا بدون کافئین می‌نوشند کمتر از دیگران به مشکلات متابولیک، از جمله دیابت نوع 2، مبتلا می‌شوند. خوشبختانه کافئینِ قهوه تأثیر چندانی بر افزایش قند خون ندارد. پس افراد دیابتی و افرادی که مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 هستند خوب است از این خاصیت قهوه برای کاهش قند خون و پیشگیری از دیابت غافل نشوند. در مطلب دیگری بهترین آجیل‌ها برای افراد مبتلا به دیابت را معرفی کرده‌ایم.

خواص قهوه برای دیابت: قهوه با دیابت نوع 2 مقابله می‌کند

 

3. خواص قهوه برای بیماری‌های خودایمنی: قهوه از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‌کند

نوشیدن قهوه دفعات بروز رعشه را در مبتلایان به پارکینسون کاهش می‌دهد و روند پیشرفت بیماری را کندتر می‌کند.

مطالعات زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که خواص بی‌شمار قهوه می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر مؤثر باشد. فواید قهوه برای تقویت حافظه نیز امری اثبات‌شده است. در پژوهشی مشخص شد مردانی که هر روز 4 فنجان قهوه می‌نوشند 5برابر کمتر از دیگران دچار پارکینسون می‌شوند. نوشیدن قهوه دفعات بروز رعشه را در مبتلایان به پارکینسون کاهش می‌دهد و روند پیشرفت بیماری را کندتر می‌کند. یک گروه تحقیقاتی در سال 2017 دریافته است که نوشیدن قهوه احتمال ابتلا به  آلزایمر را هم کاهش می‌دهد. قهوه برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل هم مفید است. علاوه بر قهوه، آجیل و مغزها هم برای پیشگیری از آلزایمر مؤثرند. برای اطلاع بیشتر در این باره می‌توانید مطلب تأثیر مصرف آجیل بر پیشگیری از آلزایمر را مطالعه کنید.

خواص قهوه برای بیماری‌های خودایمنی: قهوه از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‌کند

 

4. خواص قهوه برای پیشگیری از افسردگی: قهوه دشمن افسردگی است!

مطالعات فراوانی نشان داده‌اند که فواید قهوه می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به افسردگی مرتبط باشد. نوشیدن قهوه حتی می‌تواند در کاهش خطر اقدام به خودکشی نیز نقش داشته باشد. بنا بر نتایج یک تحقیق علمی، نوشیدن 4 فنجان قهوه در روز خطر افسردگی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. 

خواص قهوه برای پیشگیری از افسردگی: قهوه دشمن افسردگی است

 

5. خواص قهوه برای کبد: با قهوه از خطر بیماری‌های کبدی در امان باشید

پژوهشی که در سال 2015 در آمریکا انجام شد یکی دیگر از فواید قهوه را آشکار کرد. بررسی‌های این پژوهش نشان داد که مصرف دو تا سه فنجان قهوه تلخ در روز خطر ابتلا به سرطان کبد و بیماری‌های مزمن کبدی را، به‌ترتیب، 38% و 46% کاهش می‌دهد. نوشیدن هر یک از انواع قهوه خطر ابتلا به کبد چرب و سیروز کبدی را نیز کمتر می‌کند.

دیگر اینکه بنا بر یافته‌های علمی، خواص قهوه تأثیر قابل‌توجهی هم بر کاهش خطر ابتلا به سرطان کیسۀ صفرا دارد.

خواص قهوه برای کبد: با قهوه از خطر بیماری‌های کبدی در امان باشید

 

6. خواص قهوه برای سلامت قلب و عروق: قهوه دوستدار قلب شما

نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را تا 15% کاهش دهد.

خواص قهوه برای سلامتی قلب و عروق اثبات‌شده است. محققان در سال 2017 اعلام کردند که نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را تا 15% کاهش دهد. مطالعۀ دیگری هم فواید قهوه را برای پیشگیری از سکتۀ قلبی ثابت کرده است.

مصرف بیش‌ازحد قهوه ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. پس اگر دچار پرفشاریِ خون هستید بهتر است در مصرف قهوه احتیاط کنید. (بهترین آجیل برای با قلب آشنا شوید.)

خواص قهوه برای سلامت قلب و عروق: قهوه دوستدار قلب شما

 

7. خواص قهوه برای کاهش وزن: با قهوه به تناسب اندام برسید

نوشیدن قهوه می‌تواند به کاهش وزن، کاهش شاخص تودۀ بدنی و کاهش تودۀ چربی بدن کمک کند. بنا بر تحقیقات، مصرف قهوه برای کاهش چاقی مردان مؤثرتر است و برای لاغری زنان تأثیر کمتری دارد. در پژوهشی مشخص شده است افرادی که روزانه یکی دو فنجان قهوه می‌نوشند فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند. توجه کنید که اگرچه قهوه برای لاغ مفید است، نمی‌تواند جای رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را بگیرد.

خواص قهوه برای کاهش وزن: با قهوه به تناسب اندام برسید

 

8. خواص قهوه برای ورزش: قهوه انرژی موردنیاز ورزش را تأمین می‌کند

ورزشکاران معمولاً برای بهبود عملکرد و بالابردن انرژی خود از خاصیت نیروزای قهوه بهره می‌گیرند. پژوهش‌گران می‌گویند نوشیدن قهوه قبل از ورزش و بدنسازی تاب‌آوری افراد را افزایش می‌دهد. همچنین خواص قهوه سبب ارتقای عملکرد ورزشی و افزایش سرعت دویدن افراد می‌شوند. برای کسب نتایج بهتر در ورزش می‌توانید در کنار قهوه از فواید انواع مغزها و خشکبار هم کمک بگیرید. بهترین آجیل‌ها برای بدنسازی را می‌توانید در مطلبی با همین عنوان در وبلاگ حاجی بادومی بشناسید.

خواص قهوه برای ورزش: قهوه انرژی موردنیاز ورزش را تأمین می‌کند

 

9. خواص قهوه برای پیشگیری از سرطان: پیشگیری از سرطان کبد تا سرطان پوست!

یکی دیگر از خواص مهم قهوه نقش آن در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان است. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به‌طور منظم قهوه می‌نوشند کمتر به سرطان پروستات و سرطان کبد مبتلا می‌شوند. همچنین کافئین موجود در قهوه از انواع سرطان‌های دیگر از سرطان پوست گرفته تا سرطان رحم جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین، کارشناسان معتقدند که در موارد سرطان پیشرفتۀ رودۀ بزرگ، نوشیدن قهوه از سرعت پیشرفت بیماری می‌کاهد و مرگ بیمار را عقب می‌اندازد. 

خواص قهوه برای پیشگیری از سرطان: از سرطان کبد گرفته تا سرطان پوست

 

10. خواص قهوه برای پوست و مو

قهوه برای کاهش سلولیت، جلوگیری از پیری پوست و سرطان پوست، پیشگیری‌ از لک‌های پوستی، رفع سیاهی دور چشم و آفتاب‌سوختگی مفید است.

حالا می‌خواهیم از یکی دیگر از خواص قهوه برایتان بگوییم که به‌ویژه برای خانم‌ها بسیار مهم و پرکاربرد است. بیشترِ ما قهوه را به‌عنوان یک نوشیدنی نشاط‌‌آور می‌شناسیم، اما به‌تدریج داریم با خواص درمانی قهوه برای پوست و مو هم آشنا می‌شویم. فواید قهوه برای پوست مرهون آنتی‌اکسیدان‌های فراوان آن است که با رادیکال‌های آزادِ مخرب پوست مبارزه می‌کنند.

نوشیدن یک فنجان قهوه می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌های لازم را درون بدن تأمین کند. اما فواید قهوه برای پوست بیشتر از طریق مصرف موضعی حاصل می‌شود. برای بهره‌گیری از فواید قهوه برای پوست، به‌خصوص اگر پوست چرب دارید، می‌توانید با استفاده از تفالۀ قهوه ماسک، اسکراب یا خمیر درست کنید و آن را مستقیماً روی پوستتان بمالید. این کار از چربی پوست می‌کاهد و از بروز جوش صورت جلوگیری می‌کند. کاربرد قهوه برای ابرو هم جالب‌توجه است، با ترکیب پودر قهوه، پودر کاکائو و روغن نارگیل و عسل می‌توانید ابروی خود را به شیوه‌ای طبیعی و ایمن ابروهای خود را رنگ کنید.

براساس مطالعات علمی، می‌توانید از خواص قهوه و تفالۀ قهوه برای پوست در زمینه‌های زیر بهره بگیرید:

  • کاهش سلولیت
  • جلوگیری از پیری پوست
  • پیشگیری از سرطان پوست
  • درمان آکنه
  • پیشگیری از لک‌های پوستی
  • رفع سیاهی دور چشم
  • کمک به رفع آفتاب‌سوختگی

قهوه برای سلامتی موها نیز مفید است. کافئین موجود در قهوه خاصیت محرک دارد و جریان خون در فولیکول‌های خون را افزایش می‌دهد، بنابراین می‌تواند به افزایش رشد موها و توقف ریزش موی سر کمک کند. پس اگر به آراستگی ظاهر خود اهمیت می‌دهید، فواید قهوه برای پوست و مو را به یاد داشته باشید. (با بهترین آجیل برای پوست و مو آشنا شوید.)

خواص قهوه برای پوست و مو: پوست و موی سال با قهوه

 

11. خواص قهوه برای سلامت جنسی: قهوه به رفع اختلالات جنسی کمک می‌کند

برای اطمینان از خاصیت قهوه برای سلامت جنسی افراد به تحقیقات بیشتری نیاز است. بااین‌حال، برخی مطالعات نشان می‌دهند که قهوه می‌تواند اختلالات نعوظ آقایان را برطرف کرده و تقویت قوای  جنسی کمک کند. خواص قهوه برای اسپرم هم نکته‌ای است که باید به آن اشاره کنیم، نوشیدن مداوم قهوه به تحرک اسپرم‌ مردان کمک می‌کند.

11. خواص قهوه برای سلامت جنسی: قهوه به رفع اختلالات جنسی کمک می‌کند

12. خواص قهوه برای بینایی

یکی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه، به نام کلروژنیک اسید به حفظ سلامت چشم کمک می‌کند. پیشگیری از بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن و کاهش بینایی از فواید قهوه برای چشم هستند.

خواص قهوه برای سلامت جنسی: قهوه به رفع اختلالات جنسی کمک می‌کند

 

13. خواص قهوه در محل کار: با قهوه کارمند بهتری باشید

این نوشیدنی پرطرفدار تمرکز افراد را افزایش می‌دهد، خلق‌وخویشان را بهتر می‌کند و بهره‌وری‌شان را بالا می‌برد. این یعنی خواص قهوه سبب می‌شود که کارکنان بدون اینکه احساس خستگی کنند زمان بیشتری کار کنند. علاوه‌براین، نوشیدن قهوه در محل کار بهانه‌ای می‌شود تا کارمندان تعامل اجتماعی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.  پس اگر صاحب کسب‌وکاری هستید بد نیست از فواید قهوه برای افزایش بهره‌وری کارمندان و ایجاد محیطی شاداب در سازمان خود بهره بگیرید و با قهوه یا قهوۀ فوری از آن‌ها پذیرایی کنید.

(برای طلاع از قیمت قهوه کلیک کنید.)

خواص قهوه در محل کار: با قهوه کارمند بهتری باشید

 

14. خواص قهوه برای کلیه‌ها

در پژوهش تازه‌ای مشخص شده است که نوشیدن چهار فنجان قهوه تلخ و بدون شیرین‌کننده در روز می‌تواند به غملکرد کلیه‌ها کمک کند. علت دقیق خواص قهوه برای کلیه مشخص نیست، اما احتمالاً به ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی موجود در این نوشیدنی مربوط است.

14. خواص قهوه برای کلیه‌ها

15. خواص قهوه برای حساسیت

قهوه آلرژی و حساسیت‌های فصلی شما را درمان نمی‌کند اما می‌تواند از شدت برخی علائم آن بکاهد. خاصیت قهوه برای حساسیت مشابه فواید تئوفیلین عمل می‌کند که نوعی داروی تنگی نفس است.

15. خواص قهوه برای حساسیت

16. خواص قهوه برای اعصاب

خواص قهوه برای تمدد اعصاب زمانی حاصل می‌شود که مصرف آن کم یا متعادل باشد. در این صورت نوشیدن قهوه خلق‌وخوی فرد را بهتر می‌کند. اما مصرف بیش‌ازحد قهوه با عوارض منفی برای سلامتی انسان همراه است.

قهوه سبب رهاسازی هورمون دوپامین در بدن می‌شود. دوپامین هورمون شادی است و سبب کاهش موقتی استرس و اضطراب می‌شود. بنابراین قهوه دارای خواص خوبی برای کاهش استرس است.

16. خواص قهوه برای اعصاب

مضرات قهوه برای معده

با اینکه معمولاً کافئین قهوه را علت مشکلات معده می‌دانند، مطالعات نشان داده‌اند که اسیدهای موجود در کافئین هم در این مشکلات نقش دارند.

مضرات قهوه برای معده

مضرات قهوه برای کم‌خونی

قهوه و کافئین از جذب آهن موجود در برخی مواد غذایی در بدن ممانعت می‌کنند. در نتیجه مصرف قهوه ممکن است سبب کم‌خونی شود. افراد سالم لازم نیست نگران جذب آهن باشند، اما کسانی که دچار فقر آهن و کم‌خونی هستند احتمالاً بهتر است از نوشیدن قهوه همراه با غذا پرهیز کنند.

مضرات قهوه برای کم‌خونی

اثرات قهوه بر خواب

کافئین موجود در قهوه با مسدودکردن عملکرد ماده‌ای شیمیایی به نام آدِنوزین، که مسئول القای خواب در بدن است، به فرد حس هشیاری می‌دهد. همچنین مصرف قهوه باعث کاهش ترشح سروتونین می‌شود. سروتونین هورمونی است که احساس خواب‌آلودگی و گرسنگی را القا می‌کند. حساسیت به کافئین در افراد مختلف متفاوت است و به دفعاتِ مصرف آن بستگی دارد. برای داشتن خواب راحت حداقل از 8ساعت قبل از خواب نوشیدن قهوه را کنار بگذارید. 

نکتۀ مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر کمی قبل از خواب قهوه بنوشید، حتی اگر خوابتان ببرد هم خواب عمیق و باکیفیتی نخواهید داشت.

اثرات قهوه بر خواب

 

مضرات مصرف قهوه

در کنار تمام خواصی که برای قهوه برشمردیم، مصرف آن برای برخی افراد ممکن است مضر باشد یا عوارض آزاردهنده‌ای داشته باشد. این‌ها تعدادی از عوارض مصرف قهوه هستند:

  • تشویش و بی‌قراری
  • بدخوابی
  • سردرد
  • تپش قلب
  • بی‌آبی بدن
  • بروز وابستگی به قهوه
  • رفلاکس معده
  • سقط جنین، کم‌وزنی نوزاد و زایمان زودرس

مضرات مصرف قهوه

 

چه کسانی نمی‌توانند قهوه مصرف کنند؟

زنان باردار، زنان شیرده و بیماران فشار خونی بالا باید مصرف قهوه را محدود کنند. مصرف قهوه حین سرماخوردگی می‌تواند التهاب گلو، آلرژی و بی‌خوابی را تشدید کند. قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار خصایت مسهل دارند، پس هم سبب اسهال می‌شوند و هم برای بیماران مبتلا به اسهال مضرند.

چه کسانی نمی‌توانند قهوه مصرف کنند؟

 

آنچه از خواص قهوه خواندیم

براساس پژوهش‌های علمی، نوشیدن 3 تا 4 فنجان قهوه در روز برای اکثر افراد «ایمن» است و در مجموع می‌تواند از خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها بکاهد.  اگر دوست دارید از خواص قهوه برای سلامتی خود بهره ببرید سعی کنید از افراط در مصرف آن بپرهیزید و تا حد ممکن از افزودن خامه، شکر و طعم‌دهنده‌های مصنوعی به آن بپرهیزید. در آخر، فواید و مضرات قهوه را به‌طور خلاصه در جدول زیر برایتان فهرست کرده‌ایم. مطلبی که خواندید، یکی از مطالب آموزشی فراوان وبلاگ حاجی‌بادومی دربارۀ خواص انواع آجیل، خشکبار و نوشیدنی‌های گوناگون است. برای خرید آجیل می‌توانید به ویترین محصولات این فروشگاه مراجعه کنید.

حرف آخر

منابع:

مجله مدیکال نیوز تودی

مجله برخط سلامتی

مقالات مرتبط

نظرات

آیدا
08 مهر 1403

این که میگن خواص قهوه شامل بهبود عملکرد فیزیکی هم میشه درسته؟

  • تیم محتوای حاجی بادومی
    08 مهر 1403

    درود. بله، کافئین باعث افزایش سطح آدرنالین در بدن می‌شود که می‌تواند عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد. بعلاوه می‌تواند به حرکت اسیدهای چرب از بافت‌های چربی کمک کرده و، آنها را برای استفاده انرژی در دسترس قرار دهد. به این ترتیب مصرف قهوه استقامت در طول تمرینات ورزشی و فعالیت‌های فیزیکی را نیز افزایش می‌دهد.

ملیکا
07 مهر 1403

سلام. خسته نباشین. من طعم عربیکا رو خیلی دوست دارم. اما میخوام خواص قهوه من کافئینش هم زیاد باشه. برای کافئین بیشتر همون عربیکا خوبه یا باید یک نوع دیگه رو بخرم؟

  • تیم محتوای حاجی بادومی
    07 مهر 1403

    درود. در کل، قهوه روبوستا کافئینش بیشتر است. بنابراین، اگر می‌خواهید قهوه‌تان کافئین زیادی داشته باشد، باید میزان بیشتری روبوستا را در آن بگذارید. شما می‌توانید قهوه‌تان را به صورت ترکیبی تهیه کنید که میزان بیشتر آن روبوستا و کمی هم عربیکا باشد یا می‌توانید نصفی از آن را عربیکا یا ربوستا سفارش دهید.

اضافه کردن نظر جدید