خواص ماکادمیا: 10 خاصیت باوردنکردنی ماکادمیا برای سلامتی + عکس

ماکادمیا مغزی درختی است که طعمی کره‌ای و بافتی نرم و چرب دارد. درخت ماکادمیا که نخست بومیِ استرالیا بوده است امروز در نقاط مختلف دنیا کشت می‌شود. ماکادمیا هم مانند اغلب آجیل و مغزها مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفیدی دارد. این مغز خوش‌خوراک با مزایای بسیاری برای سلامتی دارد که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم، در این مطلب به صورت مفصل درباره خواص ماکادمیا برای سلامت قلب، فواید مصرف ماکادمیا در کنترل وزن، خاصیت فندق استرالیایی در کنترل قند خون و دیابت،  فواید مصرف ماکادمیا در پیشگیری از ابتلا به سرطان، خواص ماکادمیا برای افزایش میل جنسی در زنان و مردان، خاصیت ماکادمیا برای بهبود عملکرد مغز و دستگاه گوارش، و در نهایت خواص ماکادمیا برای کاهش وزن و چربی‌های اضافی صحبت خواهیم کرد.

مغز خوشمزه و مغذی را امتحان کنید، حتماً سری به فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار حاجی بادومی بزنید و با تنوع محصولات مرغوب آن آشنا شوید.

فواید مصرف ماکادمیا: فندق استرالیایی با سایر فندق‌ها چه تفاوتی دارد؟

ماکادمیا و فندق علاوه بر تفاوت ظاهری، در خواص هم با هم فرق دارند. فندق ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین بیشتری دارد. ویتامین E موجود در فندق 27 برابر مقدار این ویتامین در ماکادمیا است. فندق 2 برابر بیشتر از ماکادمیا پتاسیم دارد. برای آشنایی بیشتر با خواص فندق به مطلبی که در این باره در بلاگ حاجی بادومی نوشته‌ایم مراجعه کنید. از آن سو، ماکادمیا شاخص گلیسمی پایین‌تری دارد و کربوهیدرات‌هایش کمتر است. (برای مشاهده قیمت فندق به فروشگاه حاجی بادومی مراجعه کنید).

چرا ماکادمیا گران است؟

خواص ماکادمیا برای سلامتی: از ارزش غذایی فندق استرالیایی چه می‌دانید؟

هر 10 تا 12 دانه ماکادمیا حاوی 204 کالری و مواد مغذی زیر است:

پروتئین: 2.24 گرم

چربی: 21.5 گرم

کربوهیدرات: 3.9 گرم

فیبر: 2.44 گرم

سدیم: 1.42 گرم

قند: 1.3 گرم

ماکادمیا منبعی غنی از ویتامین E، چربی‌های تک غیراشباع، منگنز، تیامین و مس نیز هست. همچنین سرشاز آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا 3 است.

از ارزش غذایی ماکادمیا چه می‌دانید؟

خواص ماکادمیا: روزانه چقدر مغز ماکادمیا مصرف کنیم؟

مقدار مجاز مصرف ماکادمیا حدود 30 گرم یا 15 عدد در روز است. بر اساس مطالعات، مصرف این مقدار ماکادمیا در روز می‌تواند بدون آنکه به کاهش وزن منجر شود، برای سلامتی قلب مفید باشد. با خوردن این مقدار ماکادمیا در روز از خواص متعددی برای سلامتی بهره‌مند می‌شویم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

چقدر مغز ماکادمیا مصرف کنیم؟

1. خواص ماکادمیا برای زنان و مردان: درمان نارسایی‌های جنسی و افزایش باروری در مردان!

یکی از خواص ماکادمیا این است که اسیدهای چرب مفید در ماکادمیا به رشد مغز و دستگاه عصبی جنین کمک می‌کند.

از مزایای ماکادمیا می‌توان به افزایش میل جنسی در زنان و مردان اشاره کرد. ماکادمیا برای افزایش باروری و میل جنسی زنان مفید است. همچنین با افزایش تستوسترون در مردان به افزایش میل جنسی آن‌ها نیز کمک می‌کند.

جز این، بسیاری از خانم‌ها این روزها از مزایای مغز و روغن ماکادمیا برای زیبایی و سلامت پوست و موی خود بهره می‌برند. خواص ماکادمیا برای زنان باردار هم جالب توجه است. اسیدهای چرب مفید در این مغز به رشد مغز و دستگاه عصبی جنین کمک می‌کند. همچنین مادران در دوران شیردهی نیز می‌توانند مصرف این مغز مقوی را ادامه دهند و از خواص ماکادمیا برای سلامتی خود و نوزادشان بهره‌مند شوند. برای آشنایی بیشتر با بهترین آجیل‌ها برای وزن‌گیری جنین و سلامت خانم‌های باردار به مطلبی که در بلاگ حاجی بادومی نوشته‌ایم مراجعه کنید. (اگر جویای بهترین آجیل‌ برای کودکان هم هستید به این لینک مراجعه کنید.)

خواص ماکادمیا برای زنان و مردان

2. خواص ماکادمیا برای سلامت قلب: کمک به حفظ سلامت رگ‌ها

کلسترول خونتان بالاست و می‌ترسید ماکادمیا برایتان مضر باشد؟ خیالتان راحت باشد، اگر به اندازه مصرف کنید هیچ ضرری ندارد. ماکادمیا برای سلامتی قلب و عروق مفید است زیرا میزان کلسترول بد خون (LDL) را کاهش می‌دهد. خواص ماکادمیا برای سلامت قلب و کاهش کلسترول آن را به آجیلی عالی برای بیماران قلبی و مبتلا به کلسترول بدل کرده است. همچنین آرژنین موجود در این مغز پرخاصیت به حفظ سلامت رگ‌های قلب کمک می‌کند (پیش‌تر دربارۀ بهترین آجیل برای قلب در این مطلب نوشته‌ایم.)

خواص ماکادمیا برای سلامت قلب

3. خواص ماکادمیا برای پیشگیری از ابتلا به دیابت: کنترل و کاهش سطح قند خون

فواید مصرف ماکادمیا به کنترل قند خون و کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند!

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از عوامل خطرزا شامل قند و کلسترول خون بالا است که خطر ابتلا به سکته، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. مغز ماکادمیا شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد، زیرا حاوی کربوهیدرات‌های اندک، چربی‌های تک غیراشباع، پروتئین و فیبر است. می‌پرسید شاخص گلیسمی چیست؟ شاخصی است که نشان می‌دهد قند موجود در هر مادۀ غذایی با چه سرعتی در خون آزاد می‌شود. با این تعریف حتماً متوجه فواید ماکادمیا برای بیماران دیابتی شده‌اید. بنا به پژوهش‌ها، مصرف ماکادمیا به کنترل قند خون و کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. (دربارۀ بهترین آجیل‌ها برای دیابت در وبلاگ حاجی بادومی نوشته‌ایم.)

خواص ماکادمیا برای کاهش خطر سندرم متابولیک

4. فواید ماکادمیا برای کمک به کنترل وزن: سرشار از فیبر و عامل ایجاد احساس سیری

آیا ماکادمیا چاق‌کننده است؟ خیر. افرادی که از انواع مغزها در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند وزن کمتری دارند و در در درازمدت کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند. پژوهش‌گران دریافته‌اند که مغزهایی مانند ماکادمیا به این علل سبب اضافه وزن نمی‌شوند:

  • به علت برخورداری از پروتئین و فیبر، سبب احساس سیری و کاهش اشتها می‌شوند.
  • شاخص گلیسمی پایینی دارند و میزان گلوکز و انسولین خون را زیاد نمی‌کنند.
  • حاوی فیبرهای خوراکی هستند و بر میکروب‌های مفید دستگاه گوارش و بنابراین سوخت‌وساز بدن تأثیر مثبت می‌گذارند.
  • کالری آن‌ها کامل جذب نمی‌شود.

پس به‌جای تنقلات و خوراکی‌های بی‌خاصیت، به اندازۀ یک مشت ماکادمیا در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. با این کار، هم از خواص ماکادمیا برای کاهش وزن استفاده کرده‌اید و هم انواع مواد مغذی برای سلامتی را به رژیم روزانه‌تان افزوده‌اید. (از فواید مصرف آجیل برای لاغری بیشتر بدانید.)

خواص ماکادمیا برای کمک به کنترل وزن

5. خواص ماکادمیا برای پیشگیری از سرطان: کاهش صدمات ناشی از تنش اکسیداتیو

آیا خوردن ماکادمیا می‌تواند خطر سرطان را کم کند؟ هیچ مادۀ غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند از سرطان پیشگیری کند یا آن را درمان کند. بااین‌حال، داشتن سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل و متنوعی که مغزها از جمله ماکادمیا در آن گنجانده شده باشند می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. می‌دانیم که هرچه بیشتر از محصولات گیاهی مصرف کنیم آنتی‌اکسیدان بیشتری به بدنمان می‌رسانیم. این کار به کاهش صدمات ناشی از تنش اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد که در بروز سرطان نقش دارند کمک می‌کند. مغز ماکادمیا هم سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و برای پیشگیری از سرطان خاصیت دارد. 

خواص ماکادمیا برای پیشگیری از سرطان

6. فواید ماکادمیا برای سلامت استخوان‌ها: سرشار از کلسیم و پتاسیم!

مغز ماکادمیا منبعی عالی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. این مواد معدنی برای داشتن استخوان‌های سالم مهم هستند. فسفر نیز مادۀ معدنی دیگری است که در ماکادمیا به‌وفور یافت می‌شود. این ماده در بازیابی مواد معدنی حیاتی دندان‌ها و استخوان‌ها نقش اساسی دارد. پس باید گفت که ماکادمیا دارای خواص مهمی برای سلامت استخوان‌هاست. شاید مطلبی که قبلاً دربارۀ بهترین آجیل برای پوکی استخوان نوشته‌ایم هم برایتان جالب باشد.
خواص ماکادمیا برای سلامت استخوان‌ها

7. خواص ماکادمیا برای سلامت پوست و مو: مرطوب‌کننده و نرم‌کننده طبیعی

برویم سراغ یکی از دیگر از مزایای ماکادمیا برای سلامتی که این روزها بسیار موردتوجه است. خواص ماکادمیا برای پوست و مو از وجود نوعی ویتامین E و برخی چربی‌ها گیاهی در این مغز نشئت می‌گیرد. ویتامین E و روغن‌های گیاهی موجود در این مغز استرالیایی آسیب‌های پوستی ناشی از افزایش سن را می‌کاهند و رطوبت پوست را تأمین می‌کنند. همچنین افراد بسیاری از روغن ماکادمیا برای تقویت مژه و ابرو و افزایش رشد موها استفاده می‌کنند. همچنین روغن ماکادمیا برای نرمی و لطافت بخشیدن به موها نیز مفید است. برای داشتن پوست و موی سالم بد نیست سری هم به مطلب بهترین آجیل برای پوست و مو بزنید.

خواص ماکادمیا برای سلامت پوست و مو: مرطوب‌کننده و نرم‌کنندۀ طبیعی

8. فواید ماکادمیا برای بهبود عملکرد مغز: جلوگیری از زوال مغز و آلزایمر

یکی از خواص ماکادمیا کمک به سلامت مغز است. ماکادمیا حاوی ویتامین B1 است که برای عملکرد صحیح دستگاه عصبی ضروری است. مزیت دیگر ماکادمیا برخورداری از آنتی‌اکسیدان است که از زوال مغز در طول عمر پشیگیری می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف انواع مغزیجات از جمله ماکادمیا خطر سکتۀ مغزی را کم می‌کند. مصرف منظم ماکادمیا با خواصی که دارد برای بهبود عملکرد شناختی در سنین بالا مفید است. حالا که با خواص ماکادمیا برای بهبود عملکرد مغز آشنا شدیم به این نکته هم اشاره کنیم که ماکادمیا در پیشگیری از افسردگی نیز نقش دارد. (از بهترین آجیل‌ها برای پیشگیری از آلزایمر بیشتر بدانید.)

خواص ماکادمیا برای بهبود عملکرد مغز

9. خواص ماکادمیا برای بهبود عملکرد جنسی: افزایش میل جنسی در مردان و زنان!

این مغزهای خوشمزه سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند. این اسیدهای چربترشح تستوسترون در بدن مردان را افزایش می‌دهد. خواص ماکادمیا برای افزایش میل جنسی مردان تقریباً منحصربه‌فرد است چون مقدار چربی‌هایی که سطح تستوسترون را پایین می‌آورند در ماکادمیا کمتر از مغزهای دیگر است. (با بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی بیشتر آشنا شوید.)

خواص ماکادمیا برای بهبود عملکرد جنسی

10. فواید ماکادمیا برای دستگاه گوارش: کاهش ریسک ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر!

آیا ماکادمیا برای گوارش سالم مفید است؟ بله، چون مقدار زیادی فیبر دارد. ماکادمیا میان‌وعدۀ مفیدی برای سلامتی دستگاه گوارش است زیرا سرشار از چربی‌های تک غیراشباع است و قند کمی دارد. فیبر محلول در مغز ماکادمیا مانند پروبیوتیک عمل می‌کند یعنی باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را تغذیه می‌کند و هضم مواد غذایی را بهبود می‌بخشد. این خاصیت پروبیوتیکی به کاهش سندرم رودۀ تحریک‌پذیر نیز کمک می‌کند.

خواص ماکادمیا برای دستگاه گوارش

مضرات و عوارض مصرف ماکادمیا: چه کسانی نباید ماکادمیا بخورند؟

ماکادمیا هم مانند هر مادۀ غذایی دیگر ممکن است برای عده‌ای مضر باشد یا عوارض برایشان داشته باشد. آلرژی و اضافه وزن هم از عوارضی هستند که هنگام مصرف ماکادمیا باید به آن‌ها توجه کنیم:

آلرژی: اگر به باقی مغزهای درختی حساسیت دارید باید در مصرف ماکادمیا هم احتیاط کنید.

اضافه وزن: مصرف بیش‌ازحد ماکادمیا میزان دریافت کالری را افزایش می‌دهدو به‌طور بالقوه می‌تواند سبب اضافه وزن شود.

آیا ممکن است مصرف ماکادمیا عوارض جانبی داشته باشد؟

آنچه درباره خواص ماکادمیا خواندیم!

داشتن رژیم غذای متعادل و متنوع یکی از رموز سلامتی است. برای اینکه به خوراکی‌های روزمره‌تان تنوع ببخشید، خوب است انواع آجیل و خشکبار، مغزها و میوه‌های خشک را به هر شیوه‌ای که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. (برای خرید آجیل کلیک کنید) در اینجا دربارۀ یکی از همین مغزهای مفید صحبت کردیم و با خواص ماکادمیا برای سلامتی بدن آشنا شدیم. در وبلاگ حاجی بادومی می‌توانید مطالب بسیار دیگری پیدا کنید که هر یک اطلاعات مفیدی دربارۀ آجیل‌ها و خشکبار دارند. آجیل‌فروشی آنلاین برای شما امکانی فراهم کرده تا قیمت و انواع اجیل‌ها، خشکبار، تنقلات و نوشیدنی‌ها را بررسی کنید و مایحتاج خود را با چند کلیک ساده خیلی زود تحویل بگیرید.

سخن پایانی

منابع:
مجله مدیکال نیوز تودی
مجله سلامتی بر خط

 

مقالات مرتبط

نظرات

امیرحسین
02 تیر 1403

خیلی عالی بود تشکر

  • parssun
    02 تیر 1403

    خواهش میکنم

رضا سرابى
02 تیر 1403

ماكادميا خيلى ترد و خوشمزس! ولى فندق رو بيشتر دوست دارم.

  • parssun
    02 تیر 1403

    موافقم نوش جان

اضافه کردن نظر جدید