تشخیص پسته مرغوب: راهنمای کامل تشخیص پسته‌ مرغوب از نوع غیر مرغوب

خشکبار مخصوصا از نوع پسته و بادام، همیشه یک پای مراسمات جشن و شادی‌ ما ایرانی‌ها هستند، از بکار رفتن در خنچه عقد گرفته تا هفت سین و سفره‌های حاجات (آجیل مشکل گشا)، از قدیم‌الایام همراه با ایرانی‌ها بودند. پسته ایرانی سلطان خشکبار است که نبودش در آجیل خیلی به چشم می‌آید و شاید به عبارتی دیگر گفت آجیل به پسته‌اش شناخته می‌شود.بنابراین یافتن پسته مرغوب دغدغه‌ی تمام کسانی است که آجیل خوب و خوشمزه دوست دارند. اگر نحوه‌ی تشخیص پسته مرغوب را با هر نوع ترفندی هم بلد باشیم ولی با وجود بیش از 90 نوع پسته‌ مختلف و جور واجور، خرید پسته مرغوب حتی برای حرفه‌ای‌ها نیز کار چندان راحتی نیست.

اگر به دنبال یک میان‌وعده‌ی مغذی و پر از پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها هستید، پسته انتخاب خوبی برای شما است. پسته فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به کاهش وزن، بهبود سلامت روده و کاهش کلسترول و سطح قند خون اشاره کرد. شیوه‌ی تهیه، عطر و طعم و بسته‌بندی پسته نکات مهمی هستند که در خرید پسته‌ی مرغوب باید به آنها توجه داشته باشید. به این ترتیب برای اینکه پسته‌ای باکیفیت تهیه کنید باید نحوه‌ی تشخیص آنها را بدانید. به شما پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر استفاده از ترفندهایی که در این مطلب برای انتخاب پسته مرغوب خواهیم آورد، همیشه یک فروشگاه خوب مثل آجیل فروشی حاجی بادومی را در نظر داشته باشید، تا با خیال آسوده از آن خرید کنید.

به چه پسته‌ای پسته مرغوب می‌گویند؟

پسته‌‌ها، مغزهای مقوی روغنی، البته بدون اسیدهای چرب مضر هستند. هر چقدر که پسته‌ها چرب‌تر باشند، لذیذتر می‌شوند. اگرچه در حال حاضر در هر گوشه‌ی دنیا در تلاش هستند تا پسته پرورش دهند، اما هیچ کجا پسته‌ای به خوش طعمی پسته ایرانی وجود ندارد. علت اصلی خوشمزه بودن پسته ایرانی نسبت به سایر پسته‌های جهان، نوع خاک و آب و هوا است.

باغ‌های پسته ایرانی در ارتفاعی بیش از 700 تا 2000 متر از سطح دریا قرار دارند، این موقعیت مکانی تفاوت فراوانی در میزان فشار هوا، دما و میزان رطوبت ایجاد کرده است. به این ترتیب با وجود حداقل رطوبت و فشار هوا و همینطور دمای بالا و نوع خاک دقیقا محیطی دلخواه پرورش پسته مرغوب ایجاد می‌شود که در کمتر جای جهان تمامی این شرایط یکجا مهیا است. تحت این شرایط و امکانات است که پسته دامغان به مغز شیرین و چربش مشهور است. پسته قزوین بخاطر ظاهر زیبا و مغز زمردینش زبانزد است و پسته رفسنجان و کرمان هم که نیازی به معرفی ندارند، آن‌ها بخاطر ظاهر و طعم دلچسبشان جهانی هستند.

 

هرچند که درختان پسته، تقریبا گیاهانی سازگاری هستند و در خاک حاصلخیز و دمای پایین رشد می‌کنند اما این شرایط برای کشت پسته‌ی معمولی است نه یک پسته خاص و ویژه مثل پسته ایرانی. همانطور که می‌دانید به تلاش بی‌وقفه‌ی ویلیام وایت هاوس کشاورز حرفه‌ای آمریکایی و بهره‌مندی از بذرهای ایرانی، بساط کشت و پرورش پسته کالیفرنیایی در سطح وسیعی انجام شد، به طوریکه بازار جهان را در دست گرفته است. اما باز به مرغوبیت پسته‌های اصیلی که در خاک ایران رشد می‌کنند، نمی‌رسد. با گذر زمان، همچنان هیچ نژاد پسته‌ای نتوانسته است جایگاه پسته ایرانی را از نظر مرغوبیت در ظاهر و طعم بگیرد. بنابراین نحوه‌ی تشخیص پسته مرغوب ایرانی از خارجی برای پسته خورهای حرفه‌ای باید کار راحتی باشد.

(برای اطلاع از قیمت پک سازمانی مناسبتی جهت پذیرایی از انواع مراسمات خود به فروشگاه حاجی بادومی مراجعه نمایید)

لینک صفحه آجیل

بهترین طعم پسته مربوط به کدام خانواده پسته است؟

پسته‌ها انواع مختلفی دارند، اگر بخواهیم خوشمزه‌ترین آن‌ها را براساس دسته‌بندی پسته‌های صادراتی:‌ پسته اوحدی (پسته فندقیپسته کله قوچی، پسته احمدآقایی، پسته اکبری معرفی کنیم، باید خدمتتان عرض شود که پسته اکبری همه جوره بی‌نظیرترین آن‌ها است. نحوه‌ی تشخیص پسته اکبری مرغوب تقریبا کار ساده‌ای است چون این نوع پسته از نظر ظاهری بسیار شاخص است.

پسته احمد آقایی هم از لحاظ ظاهری، بادامی شکل و کشیده و به قولی کاملا مجلسی است، مغز خوشرنگ (به رنگ قرمز ارغوانی) دارد و از لحاظ طعم و عطر نیز با داشتن چربی زیاد، با روح و روان انسان بازی می‌کند. در کل، پسته‌های ایرانی حتی اگر جزو این دسته‌های اصلی و صادراتی قرار نگیرند، آنقدر خوش‌مزه هستند که جایگاهشان تا‌کنون در جهان محفوظ مانده و حتی پسته کالیفرنیایی نیز نتوانسته به مقام پسته رفسنجان ایرانی دست پیدا کند. (خدا رو شکر هنوز چینی‌ها وارد کار نشده‌اند!)

High quality pistachio

مهمترین ویژگی و نحوه تشخیص پسته مرغوب

از مهم‌ترین ویژگی پسته مرغوب، ظاهر آن‌ است. خوشبختانه هنوز پسته تراریخته در بازار نیست بنابراین با خیالی آسوده می‌توان آن‌ها ‌را از لحاظ ظاهر تشخیص داد. خب، در بررسی ظاهری البته در پسته خام، دقت داشته باشید که پوسته رویی پسته به رنگ استخوانی و بدون لکه باشد. همینطور میزان شکاف پسته باید در حد معمولی باشد، نه بیش از حد بسته که نشان دهنده‌ی نارس بودن آن است و نه بیش از حد باز که مغز پسته در آن لق بخورد و نشان دهد که پسته آبخندان است. (جلوتر در رابطه با پسته آبخندان صحبت می‌شود).

مغز پسته هر چقدر به رنگ زرد یا به رنگ سبز تیره نزدیک‌تر باشد خوشمزه‌تر است. البته برخی از گونه‌های پسته مثل پسته احمد آقایی پوسته نرم رویی مغز، به رنگ ارغوانی است که در زیر آن سبز زمردی می‌درخشد. دقت کنید که مغز پسته سرحال باشد یعنی نه چروکیده و رنگ پریده و نه نرم و کپک زده. اگر نرم باشد یعنی زیاد رطوبت دیده است.

بادام هندی

نحوه‌ی تشخیص پسته مرغوب

احتمالا اولین روشی که برای تشخیص خوردنی‌‌ها به ذهن هر کسی می‌رسد تست کردن آن است. خوب تست کردن آجیل هم روش خوبی است اما کار ساز نیست. اول اینکه آن‌ها دانه‌های فراوانی هستند که امکان تست کردن تک تک‌شان شدنی نیست و مورد بعدی این است که معمولا فروشنده‌ها اجازه تست پسته را به خریدار نمی‌دهند. اما حالا اگر خوش شانس بودید و چنین شرایط برایتان فراهم شد، دقت کنید که پسته زیادی از حد طعم دار نشده باشد. مثلا خیلی شور یا خیلی تند نباشد که طعم اصلی را نتوان تشخیص داد.

به دلایل کاملا واضح بیشتر توصیه می‌شود که پسته خام تهیه کنید و اگر خیلی پسته‌شور و برشته دوست دارید در منزل آنها را طعم دار کنید. معمولا طعم‌دار کردن پسته‌ها راه خوبی برای پنهان کردن ظاهر و طعم پسته‌های کهنه‌ای است که بوی نا گرفته‌اند. مثلا با کمی زعفران، آبلیمو، نمک، فلفل و یکسری ادویه‌های خوش عطر به راحتی پسته کهنه را بجای پسته تازه جا می‌زنند.

البته از حق نگذریم که پسته‌های شور و طعم‌دار حسابی چشمگیر هستند، که اگر کهنه هم باشند باز هم دل را نمی‌توان راضی کرد که از خیر آن‌ها بگذرد. اما حواستان باشد که پسته‌ها بخاطر وجود پوسته استخوانی که دارند بهترین مکان جمع شدن قارچ به حساب می‌آیند و شاید به این بهانه بتوانید یک دله شده و از خِیر خرید پسته‌های خوش‌رنگ و لعابی که طعم اصلی‌شان در زیر این همه افزاینده مخفی شده‌اند، بگذرید.

پسته مرغوب چه طعمی دارد

فروشگاه معتبر، مطمئن‌ترین روش برای خرید پسته مرغوب

اما قطعا فروشگاه‌های معتبری که پسته‌های خام مرغوبی ارائه می‌دهند، پسته‌های بوداده‌ی خوبی هم دارند. بنابراین برای خرید پسته‌ اگر فروشنده اجازه داد، ابتدا مزه‌ی آن را تست کنید و اگر نه، خوب ظاهر آن‌ها را ورانداز کنید تا لک و پیسی نداشته نباشد و به صورت امتحانی، می‌توان با یک دستمال مرطوب متوجه رنگ مصنوعی پسته شد. بعد از آن دیگر، به فروشگاه اعتماد کنید. برای خرید پسته، دقت کنید که کدام نوع پسته را انتخاب می‌کنید که به تناسب مدل آن، پسته‌ها یک دست و اندازه باشند. البته که پسته‌ها ارگانیک هستند و امکان دارد کوچک و بزرگ باشند، اما نه در حد تفاوت پسته احمد آقایی مجلسی با پسته فندوقی‌.

چگونه پسته خندان واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهیم

پسته‌ها اگرچه خیلی خوشمزه و ناب هستند، اما همانطور که می‌دانید و خیلی از ما در بچگی برای رسیدن به آن مغز خوشمزه دندان‌هایمان را از دست داده‌ایم،چون همه‌ی پسته‌ها خندان نیستند. برخی از تولید کنندگان آن‌ پسته‌های دهن بسته را به طرز کاملا زورکی به پسته‌های خندان تبدیل می‌کنند. در اینجا باید ابتدا خدمتتان عرض کنیم که پسته آبخندان اصلا چیست بعد تفاوت پسته خندان واقعی و غیر واقعی را شرح می‌دهیم.

تشخیص پسته خندان واقعی را از غیرواقعی

نحوه‌ی تشخیص پسته مرغوب خندان از آب خندان چیست؟

آن پسته‌های دهنه بسته که به صورت زورکی خندان شده‌اند را پسته آبخندان می‌گویند. یعنی ابتدا پسته‌های دهن از پسته‌های خندان جدا می‌شوند، بعد پسته‌های سر بسته را در مخزنی از آب خیس می‌دهند تا تقریبا نرم شوند. سپس با چکش کمی دهانه‌ی آنها را باز می‌کنند تا برای مرحله‌ی بعدی یعنی قرار گرفتن در آب و یخ آماده شوند. بعد از این مرحله وقتی حسابی پسته‌ها خنک شده‌اند به سرعت آن‌ها را داخل کوره‌ی گرم می‌کنند. با چنین شوکی که به آن‌ها وارد می‌شود دهانه پسته، از همان جایی که قبلا توسط چکش بازشده، ترک بر می‌دارد و مثل پسته‌های خندان واقعی با شوک وارده، خندان می‌شوند.

خوب توجه داشته باشید یک دنیا فرق است بین لبخند از ته دل با یک لبخند مصنوعی، مخصوصا در پسته. خودتان تصور کنید که پسته‌ای که مدت‌ها در آب خیس بخورد، بعد داخل آب یخ شود و سپس وارد کوره شود چقدر تحت فعل و انفعالات مختلف بوده، بنابراین نمی‌توان از پسته آبخندان توقع داشت که همانند یک پسته خندان واقعی طعم و عطر داشته باشد. شاید بد نباشد سری به صفحه‌ی محصول ما در سایت حاجی بادومی بزنید و ظاهر محصولاتمان را با توصیفات فوق مقایسه کنید. برای خرید پسته به صورت فله یا بسته‌بندی سری به این صفحه بزنید.

میوه خشک

تنها روش تشخیص پسته آب خندان

تنها روش تشخیص پسته آبخندان تکان دادن آن‌ها است. بله، آن‌ها را دم گوشتان تکان دهید. چون بر اثر شوک وارد شده، در روش آبخندان کردن پسته، مغز از پوست تا حدی جدا می‌شود و به عبارتی دیگر پوسته برای مغز گشاد شده، بنابراین مغز در پوسته اصطلاحا لق لق می‌خورد و صدا می‌دهد. قطعا این روش را هم نمی‌توان برای تمامی پسته‌ها اعمال کرد. درضمن فروشنده‌ها نیز بیکار نمی‌نشینند تا خریدار به راحتی روی جنس‌های آن‌ها عیب بگذارد، چون در خیلی موارد، پسته‌های آبخندان با نشاسته و آب نمک طعم‌دار می‌شوند، درنتیجه مغز خیلی قشنگ به پوسته می‌چسبد و تکان نمی‌خورد.

آیا می‌توان بوی نای پسته‌های کهنه را با طعم‌دار کردن از بین برد؟

حالا اگر پسته‌ مرغوب خریداری کردیم و به هر دلیلی بوی نا و کهنگی گرفتند، برای رفع آن، چه کنیم؟ راه چاره چیست؟ خب، آجیل‌ها کلا مغزهای گران‌قیمتی هستند، مخصوصا اگر پسته باشند. بنابراین به هر چنگ و دندانی هست، باید آن‌ها را حفظ کرد. در واقع، تا وقتی‌که آجیل‌ها کپک نزده باشند، هنوز راه حلی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد.

اول اینکه اگر تازه متوجه‌ی بوی بد آنها شده‌اید سریع آنها را در ظرفی که درب آن محکم بسته می‌شود و امکان عبور هوا وجود ندارد گذاشته و داخل یخچال نگه دارید. اما اگر بوی نا فراتر از این حرف‌ها است باید خیلی حرفه‌ای‌تر عمل کرد. به این صورت که مغز‌ها را برای طعم‌دار کردن آماده کنید. ابتدا آن آجیل‌هایی که فکر می‌کنید بیشتر آسیب دیده‌اند را جدا کنید.

بعد پسته‌ها را (فرقی نمی‌کند با پوست باشند یا بدون پوست) بر روی اجاق بگذارید و به آرامی حرارت دهید. دقت کنید خوب ‌آن‌ها را مرتب هم بزنید تا نسوزند، یا می‌توانید آنها را درون فر با دما 200 درجه سانتی‌گراد به مدت 15 دقیقه قرار دهید. البته هر 5 دقیقه یکبار پسته‌ها را چک کنید، مبادا بسوزند. البته می‌توانید برای خوش عطر شدن آن‌ها کمی زعفران، آب نمک و آبلیمو یا آبغوره به پسته‌ها اضافه کنید. اگر زیاد حساسیت به خرج ندهید احتمالا از شر بوی نا و کهنگی آن خلاص شده‌اید.

تشخیص پسته مرغوب

مرغوب‌ترین نوع ‌پسته در ایران کدام است؟

ایران شهرهای پرورش پسته زیاد دارد. روایت‌های مختلفی در رابطه با قدمت پسته در ایران نقل شده است. مثل اینکه اولین بار در هزار سال پیش در شهرستان فسا فارس کنده‌ی درخت پسته یافت شد، یا اولین درخت پسته مربوط به 5000 سال پیش در شهر قم است؛ یا که موضوع بر می‌گردد به 6000 سال پیش در زمان هخامنشیان و استان خراسان. در حال حاضر نیز پسته کرمان، پسته دامغان، پسته رفسنجان، پسته مه ولات خراسان، پسته قزوین، پسته قم بسیار مشهور هستند.

از اسم پسته به راحتی می‌توان فهمید که این دانه خوراکی خوشمزه، ایرانی‌الاصل است. در روایات باستانی ایران، پار‌س‌ها را به نام پسته خواران پیروزمند مورد خطاب قرار می‌دادند، چون از کودکی پسته می‌خوردند و استخوان بندی قوی داشتند. نمونه‌اش همین داستان‌های شاعر پر آوازه ما حکیم ابولقاسم فردوسی است، که آورده‌اند پسته‌ها در زمان جنگ در انبارها ذخیره می‌شدند تا در هنگام هجوم دشمن سربازان بتوانند با خوردن آن‌ها دوام بیاورند.

صادرات این میوه خوردنی به 2500 سال پیش می‌رسد. اینطور می‌گویند که خاستگاه اصلی این درخت به نواحی روستاهای خراسان یا کرمان می‌رسد که تا زمان هخامنشیان کسی از وجود آن‌ها اطلاع نداشته است. از عصر ساسانی نیز صادارات پسته با ارسال به چین آغاز شد. در کل پسته‌های صادراتی ایرانی از نوع ظاهر و طعم به پسته اوحدی (فندوقی)، پسته کله قوچی، پسته احمدآقایی، پسته بادامی، پسته‌ اکبری دسته‌بندی می‌شوند. البته پسته‌های ایرانی انواع بسیار زیادی هستند مثل پسته ممتاز، پسته شاه پسند دامغان، پسته قزوینی، پسته سفید نوق و خیلی از موارد دیگر؛ آنچه مسلم است با توجه به اینکه در شهر دامغان و شهرهای مختلف استان کرمان نژادهای مشترکی از نوع پسته‌های ایرانی کشت می‌شود، نژاد پسته شاه پسند دامغان و پسته اکبری کرمان از برترین نژاد پسته‌های صادراتی در ایران و جهان هستند.

انواع پسته مرغوب در بازار

اگر بخواهیم پسته‌های ایرانی را با پسته‌های خارجی از لحاظ ظاهری مقایسه کنیم: پسته ایرانی نسبت به پسته‌های کالیفرنیایی و ترک، مغز بزرگتری دارند؛ بطوریکه مغز از پوسته استخوانی‌اش بیرون زده است. اما مغز پسته‌های آمریکایی کاملا در پوسته جای می‌گیرند و مغز پسته‌های ترک نیز بطرز کاملا محسوسی در حصار پوسته است. در بازار نیز پسته‌ها معمولا به دو صورت کلی دسته‌بندی می‌شوند:

پسته خام: پسته‌های خام، پسته‌های صاف و ساده هستند و به قولی هر ‌آنچه در چنته دارند رو می‌کنند. اصلا دیگر نمی‌خواهد که شما آن‌ها را تست کنید. کافی است یک مشت از آنها را بو کنید و کمی ظاهر آنها را وارسی کنید تا لک و پیسی بر روی پوسته استخوانی یا مغز آنها وجود نداشته باشد. چون اگر بوی نا و کهنگی بدهند به راحتی قابل تشخیص هستند. مگر اینکه کرونا گرفته باشید و حس بویایی‌تان از کار افتاده باشد.

پسته شور: پسته‌های شور در واقع همان پسته‌های بوداده یا پسته‌های طعم‌دار خوشمزه هستند. این پسته‌ها تحت عملیات حرارتی توسط برخی مواد افزودنی مثل جوهر لیمو و نمک حرارت می‌بینند. اگرچه خیلی خوش‌رنگ و لعاب هستند، اما خرید این نوع پسته‌ها با ریسک زیادی همراه است. چون امکان دارد که علی‌رغم قیمت بالایی که دارند، آنچنان مرغوب نباشند، یعنی در واقع پسته‌های کهنه و رطوبت گرفته‌ای باشند که در زیر رنگ و طعم‌های افزاینده مخفی شده‌اند.

شناسایی پسته مرغوب

خرید پسته مرغوب از فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی

با تمام این اوصاف، نحوه‌ی تشخیص پسته مرغوب از پسته‌های بی‌کیفیت کار چندان ساده‌ای نیست. فروشگاه‌ اینترنتی حاجی بادومی به جای شما این وظیفه‌ی مهم را به عهده گرفته و با تامین بهترین نوع آجیل از سراسر ایران، امکان خرید اینترنتی انواع آجیل و خشکبار را برای تمام شهرهای ایران فراهم کرده است. اگر در این ایام کرونایی نه ریسک خرید حضوری را به جان می‌خرید و نه می‌توانید با هوس خوردن آجیل مقابله کنید، می‌توانید سری به ویترین فروشگاه ما بزنید. آجیل، خشکبار، انواع میوه خشک، ارده، شکلات‌های پذیرایی از دیگر محصولات ما است که برای هر ذائقه پیشنهادات خوشمزه و هوسناک متنوعی را ارائه کنیم؛ بنابراین منتظر شما هستیم. بزودی سر سفره‌های پر برکت مردم ایران خواهیم بود…

شکلات پذیرایی

مقالات مرتبط

نظرات