خواص مویز برای مردان: 10 خاصیت جادویی مویز برای آقایان + عکس

مویز یکی از اعضای خانواده میوه‌ خشک با خواص شگفت‌انگیز برای سلامتی است که از خشک‌کردن انگور سیاه شانی یا شاهانی تهیه می‌شود. این میوۀ خشکِ مغذی علاوه بر طعم شیرین و دلچسبش، فواید بسیاری برای سلامتی مردان و زنان دارد. از همین روست که از قدیم در فرهنگ غذایی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است و جایگزینی عالی و طبیعی برای میان‌وعده‌های کارخانه‌ای به شمار می‌رود. مویز کالری زیادی دارد و انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره‌مان را تأمین می‌کند. مویز همچنین در درمان و کاهش ناتوانی‌ها و بیماری‌های جسمی و روحی مردان و زنان نقش مؤثری دارد. مویز به تقویت قوای جنسی مردان کمک می‌کند. سبب عضله‌سازی در مردان می‌شود. مویز برای سلامتی پوست، مو و استخوان آقایان مفید است. همچنین در پیشگیری از دیابت، کبد چرب، سرطان و افسردگی نیز تأثیر دارد. مویز سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. خاصیت ضدالتهابی دارد و برای کمک به درمان گاستریت معده مفید است.

قبل از ادامه مطلب شما را دعوت می‌کنیم که سری به ویترین محصولات فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی بزنید. حاجی بادومی اولین فروشگاه آنلاین مدرن آجیل و خشکبار در ایران است و تنوع بسیاری در ارائه انواع آجیل دارد.

طب سنتی دربارۀ خواص مویز برای مردان چه می‌گوید؟

بنابر اصول طب سنتی، مویز طبع گرم و تر دارد که برای بهبود سردردهای ناشی از سردی بدن، افزایش شیر مادران، گرم‌شدن بدن در پاییز و زمستان و رفع ضعف و بی‌حالی و غیره مفید است. طب سنتی مصرف مویز را به مردان گرم‌مزاج توصیه نمی‌کند!

خواص مصرف مویز در مردان و پسرها

روش و میزان مصرف مویز: مردان چقدر باید مویز مصرف کنند؟

اگر می‌خواهید مویز را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید، توجه کنید که مصرف بیش‌ازحد مویز، مانند هر خوراکی دیگری، ممکن است با عوارضی همراه باشد. مقدار مجاز برای مصرف مویز برای آقایان روزانه 40 تا 50 گرم توصیه می‌شود. بهترین روش مصرف مویز این است که آن را یک شب خیس کنید و هر روز صبح به‌صورت ناشتا میل کنید. خواص مویز خیسانده برای آقایانی که فشار خون بالا دارند مفید است. با افزودن چند عدد مویز یا کشمش به جو دوسر همراه با شیر یا ماست هم می‌توانید صبحانه‌ یا میان‌وعده‌ای لذیذ فراهم کنید.

ارزش غذایی مویز: مویز به این دلایل برای آقایان مفید است!

هر 100گرم مویز حاوی موادی مغذی است که تعدادی از آن‌ها را همراه با مقدار هر یک در جدول زیر می‌بینید. مواردی که در ادامه به تفصیل آنها را شرح می‌دهیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که چرا آقایان باید مویز مصرف کنند و خواص مصرف برای مردان چیست! 

 

  • انرژی 299 کیلوکالری
  • کربوهیدرات 3/79 گرم
  • قند 2/65 گرم
  • پروتئین 3/3 گرم
  • چربی 25/0 گرم
  • فیبر 5/4 گرم
  • کلسیم 62 میلی‌گرم
  • آهن 79/1 گرم
  • فسفر 98 میلی‌گرم
  • پتاسیم 744 میلی‌گرم
  • منیزیم 36 میلی‌گرم
  • روی 36/0 میلی‌گرم
  • سدیم 26 میلی‌گرم

با توجه به جدولی که در بالا دیدیم، می‌توانیم حدس بزنیم که خواص مویز برای سلامتی بسیار زیاد است. در ادامه به‌طور ویژه به برخی از خواص مویز برای مردان اشاره می‌کنیم.

خواص مویز خارجی چه تفاوتی با مویز داخلی دارد؟

حتماً در بازار یا در آجیل‌فروشی اینترنتی حاجی‌بادومی دیده‌اید که مویز در دو نوعِ خارجی و ایرانی به فروش می‌رسد. شاید ندانید که این دو چه تفاوتی با هم دارند. مویز ایرانی هسته‌دار و قرمزرنگ است، ولی مویزهای بدون هسته معمولاً خارجی هستند. مویز بدون هسته کیفیت بیشتری دارد و به همین دلیل معمولاً گران‌تر از مویز داخلی است. اما باید توجه داشته باشید که خودِ هستۀ مویز هم فواید زیادی دارد، چون سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند فنول‌ها، توکوفرول‎‌ها، و نیز ویتامین C و E بتاکاروتن است. برای اطلاع از قیمت مویز می‌توانید به فروشگاه حاجی‌بادومی مراجعه کنید.

خواص مویز برای تقویت قوای جنسی مردان: درمان اختلالات نعوظ و ناتوانی جنسی در آقایان

این خشکبار پرطرفدار در سلامت جنسی آقایان نقش مهمی دارد. مویز کیفیت اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد و به درمان مشکلاتی نظیر اختلال نعوظ و انزال زودرس کمک می‌کند. مویز دارای اسیدآمینه‌ای به آرژنین است که با کمک به حرکت اسپرم‌ها شانس باروری مردان را زیاد می‌کند. همچنین منیزیم موجود در مویز سطح تستوسترون را در بدن مردان بالا می‌برد.

توصیه می‌شود که آقایان برای غلبه بر ناتوانی‌های جنسی هرشب پیش از خواب ترکیبی از عسل و مویز میل کنند. این ترکیب علاوه بر بالا بردن انرژی مردان، تعداد اسپرم‌ها را هم افزایش می‌دهد. (در اینباره مطلب کاملی با عنوان بهترین آجیل برای درمان ناتوانی جنسی نوشته‌ایم که می‌توانید آنرا مطالعه کنید.)

خواص مویز در تقویت قوای جنسی و درمان ناتوانی های جنسی مردان

خواص مویز برای لاغری مردان: مویز سبب احساس سیری می‌شود

حتماً می‌دانید که گنجاندن خوراکی‌های حاوی فیبر برای کاهش وزن بسیار مؤثر است. فیبر سبب احساس سیری می‌شود. دیدیم که مویز نیز حاوی مقدار زیادی فیبر است، پس فواید زیادی برای لاغری و تناسب اندام آقایان داشته باشد. مردانی که علاقۀ زیادی به خوردن تنقلات دارند می‌توانند این خشکبار پرفایده را جایگزین کنند.

خواص مویز برای ورزش و عضله‌سازی مردان: مویز انرژی‌زا و ماهیچه‌ساز است
یکی از کاربردی‌ترین خواص مویز برای مردان خاصیت عضله‌سازی آن است. مویز یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که آقایان می‌توانند پیش از ورزش همراه با مغزها و خشکبار دیگری مانند بادام درختی و گردو میل کنند. مویز به‌سرعت انرژی بدن را بالا می‌برد و حاوی ریزمغذی‌هایی است که متابولیسم انرژی را تسهیل می‌کنند. (به مطلب خواص بادام درختی برای مردان مراجعه کنید.)

آهن و پتاسیم موجود در این خشکبار از جلوی گرفتگی عضلات در مردان را می‌گیرند و میزان الکترولیت‌ها را در بدنشان تنظیم می‌کنند. همچنین مصرف مدام مویز به علت برخورداری از پروتئین در عضله‌سازی در بدن مردان سهم به‌سزایی دارد.

مردان ورزشکار برای بهره‌گیری از خواص مویز برای عضله‌سازی‌ می‌توانند هر روز صبح از مویز خیسانده یا ترکیب مویز با جو یا غلات دیگر همراه با شیر یا ماست استفاده کنند.

(برای اطلاع از قیمت پک سازمانی جهت پذیرایی از انواع مراسمات خود به فروشگاه حاجی بادومی مراجعه نمایید)

خواص مویز برای کاهش وزن در مردان

خواص مویز برای پوست و موی آقایان: مویز از ریزش مو جلوگیری می‌کند

مصرف غذاهای حاوی روی، آهن و آنتی‌اکسیدان‌ همواره به افراد مبتلا به ریزش مو توصیه می‌شود. خبر خوب اینکه مویز سرشار از این مواد است. پس می‌تواند با تحریک فولیکول‌های موی آقایان، از ریزش موی آن‌ها جلوگیری کرده و به رشد موهای جدید کمک کند.
ویتامین C، ویتامین E و مسِ موجود در مویز هم در سنتز کلاژن در بدن آقایان سهم دارند و سلامتی پوست، بهبود زخم‌ها، و محافظت از پوست در برابر آفتاب کمک می‌کند. پس آقایانی که به ظاهر خود اهمیت می‌دهند، بهتر است حتماً از خواص مویز برای پوست و مو بهره بگیرند.

خواص مویز برای مشکلات گوارشی مردان: مویز برای یبوست و ورم معده مفید است
یکی دیگر از فواید مهم مویز برای آقایان این است که فیبر موجود در آن می‌تواند به رفع یبوست در مردان کمک کند. این خشکبار بسیار مفید خاصیت ضدالتهابی هم دارد و در درمان ورم معده نیز مؤثر است.

مویز خاصیت سم‌زدایی نیز دارد و به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند و روده و کلیه‌ها را پاک‌سازی می‌کند. بنابراین آقایانی که دچار مشکلات گوارشی هستند نباید از خواص مویز غافل شوند.
خواص مویز برای سلامت دندان و استخوان مردان: مویز از پوکی استخوان مردان جلوگیری می‌کند
هر 100 گرم مویز حدود 62 میلی‌گرم کلسیم دارد. کلسیم برای سلامتی و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها ضروری است. همچنین مویز حاوی مقداری مادۀ معدنیِ بور است. بور همراه با ویتامین D و کلسیم استخوان‌ها و مفاصل را سالم نگه می‌دارد. پس جلوگیری از پوکی استخوان و حفظ سلامت دندان‌ها یکی دیگر از خواص شگفت‌انگیز مویز برای مردان است.

(می‌توانید بهترین آجیل برای پوکی استخوان را از حاجی‌بادومی بخرید.)

فواید مصرف مویز در تقویت ریشه های مو در مردان و جلوگیری از ریزش

خواص مویز برای تقویت حافظۀ مردان: دشمن آلزایمر و پیری مغز!

شاید از خاصیت مویز و کشمش برای تقویت هوش و حافظه زیاد شنیده باشید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مویز از پیری حافظه و بروز آلزایمر در مردان جلوگیری می‌کنند. پس شاید بد نباشد که آقایان برای داشتن حافظۀ قوی، مویز و فوایدش را در رژیم غذایی خود بگنجانند. دربارۀ بهترین آجیل‌ها برای آلزایمر بیشتر بخوانید.

خواص مویز برای مردان: پیشگیری از سرطان پروستات،مشکلات عصبی و دیابت!

همان‌طور که تا اینجا دیدیم خواص مویز بی‌شمارند. حالا برخی دیگر از خواص شگفت‌انگیز این میوۀ خشک برای مردان را به‌طور مختصر معرفی می‌کنیم:

• خواص مویز در پیشگیری از سرطان پروستات در مردان:

مویز به سبب داشتن کاتچین و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان از رشد سلول‌های سرطانی در اندام‌ها، از جمله پروستات مردان، جلوگیری می‌کند.

• فواید مصرف مویز در کمک به تقویت بینایی در آقایان:

مویز با داشتن ویتامین C، ویتامین A و فلاوونوئیدها به رفع خستگی و بهبود عملکرد چشم دارد و خطر ابتلای مردان به آب‌مروارید و آب سیاه را کاهش می‌دهد.

• خواص مویز در کمک به سلامت و عملکرد مغز مردان:

دیگر اینکه مویز با داشتن منیزیم فراوان به پیشگیری از بروز میگرن، اضطراب، و سکتۀ مغزی در مردان کمک می‌کند و عملکرد مغز و سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد.

• فواید مصرف مویز در  کنترل قند خون مردان:

شاید تعجب کنید اما مویز بااینکه شیرین است و قند زیادی دارد، می‌تواند سطح قند خون در مردان مبتلا به دیابت را کاهش دهد. باید یادآوری کنیم که مویز جای دارو را نمی‌گیرد و می‌بایست از مصرف زیاد آن پرهیز کرد. آقایان مبتلا به دیابت در کنار داروهای خود و با توصیۀ پزشک می‌توانند از خواص مویز برای کنترل قند خون بهره‌مند شوند.

(بهترین آجیل‌ها برای دیابت را در این مطلب بشناسید.)

خواص مویز در پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی در مردان:

مویز از سرشار از آهن است بنابراین به تولید گلبول‌های قرمز خون در بدن مردان کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب راه‌حلی طبیعی و کارآمد برای پیشگیری از کم‌خونی به شمار می‌رود. با بهترین آجیل‌ها برای رفع کم‌خونی در مطلبی با همین عنوان در بلاگ حاجی‌بادومی آشنا شوید.

خواص مصرف مویز برای سلامت مردان

جمع بندی: مصرف مویز در مردان در دراز مدت عامل پیشگیری از بیماری‌‌ها است!

در این مطلب با خواص مویز برای مردان آشنا شدیم. آقایان باید به یاد داشته باشند که مویز هم مانند هر خوراکی دیگری باید در حد متعادل مصرف شود. مصرف بیش‌ازحد مویز سبب عوارضی از قبیل افزایش قند خون و غلظت خون، اسهال و استفراغ، آلرژی می‌شود.
مویز برای کودکان هم خاصیت دارد. خوب است آن را با آجیل‌های دیگر ترکیب کنید و به کودک خود بدهید. (بهترین آجیل‌ها برای کودکان را از حاجی‌بادومی تهیه کنید.)

منبع
خرید مویز

مقالات مرتبط

نظرات