خواص کرنبری: 11 خاصیت عجیب کرنبری برای سلامتی!

کرنبری میوه‌ای کوچک و سرخ است، با ظاهری شبیه به زغال اخته و بلوبری، که طعمی ترش و شیرین دارد. این میوه سرشار از خاصیت است. خواص کرنبری باعث شده در بسیاری از خوراک‌ها، نوشیدنی‌ها و حتی محصولات آرایشی و بهداشتی و داروها از آن استفاده شود. خواص پرشمار کرنبری موضوعی است که امروز می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم. در واقع در این مطلب مطابق با آنچه در درختواره موضوعی مطلب بلاگ هم منعکس شده، قصد داریم به صورت مفصل درباره خواص کرنبری برای درمان عفونت اداری و مثانه، فواید مصرف کرنبری برای تقویت معده، خاصیت کرنبری برای سلامت پوست و مو، فواید درمانی کرنبری برای سلامت قلب و عروق و رگ‌ها، خواص مصرف کرنبری برای رفع کم خونی مینور، خاصیت کرنبری برای مبتلایان به دیابت، خواص کرنبری برای تقویت سیستم ایمنی بدن و به طور کلی به بررسی فواید مصرف کرنبری برای سلامتی بپردازیم. کرنبری خشک در کنار انواع مغزها و خشکبار دیگر ترکیب جذابی می‌سازد. این میوه خشک مفید را می‌توانید از آجیل‌ فروشی اینترنتی حاجی‌ بادومی تهیه کنید و خیلی زود در منزل تحویل بگیرید. (برای خرید کرنبری خشک اینجا کلیک کنید)

آشنایی با خواص کرنبری: بررسی مواد مغذی کرنبری

اگر بخواهیم از فواید مصرف و خواص کرنبری در یک خط بنویسیم باید بگوییم: کرنبری خشک پرکالری‌تر از میوه تازه آن است. کرنبری خشک غلظت قند بیشتری دارد و شیرین‌تر است. کرنبری خشک هم مانند باقی میوه‌های خشک فیبر بیشتری دارد و 9% از فیبر موردنیاز روزانه را تأمین می‌کند.
کرنبری میوه‌ای بومی آمریکای شمالی است. این میوۀ خوشرنگ و خوشمزه غنی از فیبرها، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون است. از همین روست که بسیاری از متخصصان آن را یک ابرغذا می‌دانند. این میوه به‌صورت تازه، خشک و آب‌میوه مصرف می‌شود.

شاید بپرسید کرنبری تازه و خشک چه فرقی با هم دارند؟ کرنبری خیلی دیر می‌رسد به همین دلیل دسترسی به میوه تازه آن در همۀ فصول ساده نیست. خوشبختانه خشک‌کردن کرنبری راه مؤثری برای لذت‌بردن از طعم و بهره‌مندی از خواص آن است. کرنبری در حالت خشک‌شده تمام خواص و مواد مغذی‌اش را حفظ می‌کند. اما کرنبری خشک پرکالری‌تر از میوه تازه آن است. کرنبری خشک حجم و رطوبت خود را از دست داده پس غلظت قند بیشتری دارد و شیرین‌تر است. کرنبری خشک، مانند باقی میوه‌های خشک، فیبر بیشتری دارد و 9% از فیبر موردنیاز روزانه را تأمین می‌کند.

آشنایی با خواص کرنبری: بررسی مواد مغذی کرنبری

فواید کرنبری از کجا می‌آیند؟

مزایایی که کرنبری برای سلامتی دارد از نرکیبات سازندۀ آن می‌آید. نصف فنجان کرنبری حاوی ترکیبات زیر است:

25 کالری

2 گرم فیبر

0.25 گرم پروتئین

4.4 میلی‌گرم کلسیم

0.12 میلی‌گرم آهن

3.3 میلی‌گرم منیزیم

6 میلی‌گرم فسفر

44 میلی‌گرم پتاسیم

1.1 میلی‌گرم سدیم

0.05 میلی‌گرم روی

35 واحد ویتامین A

0.72 میلی‌گرم ویتامینE

6.6 گرم کربوهیدارت (2.35گرم از آن قند طبیعی است)

کرنبری حاوی انواع مختلفی ویتامین B، از جمله B1 ،B2 ،B3 و B6 است. همچنین کرنبری منبع عالی ویتامین C است و 25% نیاز روزانۀ بدن را فراهم می‌کند.

فواید کرنبری از کجا می‌آیند؟

خواص کرنبری برای سلامتی

کرنبری فواید زیادی برای حفظ تندرستی دارد که در ادامه به تفکیک درباره‌شان می‌گوییم. در زیر به‌اختصار به مزیت‌های اختصاصی مصرف کرنبری برای خانم‌ها، آقایان و کودکان اشاره کرده‌ایم:

1. خاصیت‌های کرنبری برای مردان: کرنبری ابزاری بالقوه برای بهبود مشکلات خوش‌خیم پروستات و بهبود انسداد مجاری ادراری در مردان به شمار می‌رود.

2. خاصیت‌های کرنبری برای زنان: زنان با مصرف کرنبری از عفونت ادراری در امان می‌مانند. مصرف کرنبری در دوران بارداری و شیردهی نه‌تنها مجاز است و حتی به علت خواص ضدباکتری‌اش به خانم‌ها توصیه هم می‌شود.

3. خاصیت‌های کرنبری برای کودکان: کرنبری با داشتن فیبر فراوان از بروز یبوست و عفونت مجاری ادرار در کودکان جلوگیری می‌کند.

خواص کرنبری برای سلامتی

دیگر خواص بی‌نظیر کرنبری برای سلامتی بدن:

در ادامه به بررسی دقیق‌تر فواید مصرف این میوه خشک برای بدن و گروه‌های سنی مختلف، و احیانا مبتلایان به بیماری‌ها را پرداختیم:

خواص کرنبری برای سلامتی

1. خواص کرنبری برای عفونت ادراری و عفونت مثانه

خواص کرنبری در درمان عفونت ادراری تأثیری ندارد اما در پیشگیری از آن مؤثر است.

این میوۀ مغذی آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که از چسبیدن برخی باکتری‌ها به دیوارۀ مثانه جلوگیری می‌کنند. کرنبری خشک به علت داشتن ویتامین C خاصیت ضدالتهابی دارد. این ویژگی ورم مثانه را، که بیشتر در زنان شایع است، کاهش می‌دهد. همین خاصیت کرنبری باعث می‌شود که در صورت ابتلا به عفونت مجاری ادرار، پزشک مصرف مکمل‌ کرنبری یا آب کرنبری را به شما توصیه کند.

خواص کرنبری برای عفونت ادراری و عفونت مثانه

2. خواص کرنبری برای معده

فواید مصرف کرنبری از زخم معده و سرطان معده پیشگیری می‌کند؛ زیرا کرنبری قادر است با باکتری‌های شایعی مثل هلیکوباکتر پیلوری مبارزه کند. این باکتری مسبب اصلی سرطان معده، ورم معده و زخم معده است. یکی از خواص کرنبری برای معده داشتن ترکیباتی به نام پروآنتوسیانیدین است. این ترکیبات خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهند چرا که جلوی چسبیدن این باکتری به دیوارۀ معده را می‌گیرند.

خواص کرنبری برای معده

3. خواص کرنبری برای پوست و مو

فواید کرنبری از ریزش مو جلوگیری و به رویش مجدد موها کمک می‌کند!

یکی از مزایای موردتوجه کرنبری نقش آن در سلامت پوست و مو است. کرنبری حاوی آمینواسیدهای ضروری و فلاونویدها است. به همین دلیل می‌تواند از التهاب و قرمزی پوست، آکنه، جای زخم و لکه‌های پوستی بکاهد. مزیت دیگر کرنبری جلوگیری از پیری پوست است زیرا مصرف این میوه خشک تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.
کرنبری برای رشد و ضخامت مو هم مفید است. محتوای آنتی‌اکسیدانی این میوه مغذی فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. با این کار به موها استحکام و درخشندگی می‌بخشد.  (با بهترین آجیل برای پوست و مو آشنا شوید.)

خواص کرنبری برای پوست و مو

4. خواص کرنبری برای سلامت قلب و کاهش چربی بد خون 

یکی از خواص مهم کرنبری مربوط به عضو حیاتی بدن، یعنی قلب، است. این میوه خشک با داشتن پتاسیم فراوان فشار خون را متعادل نگه می‌دارد. فایدۀ دیگر کرنبری برای قلب این است که کلسترول بد خون (LDL) را کاهش می‌دهد و کلسترول خوب (HDL) را بالا می‌برد. کرنبری خشک فعالیت عضلة قلب را بهبود می‌بخشد و برای جلوگیری از حمله قلبی مفید است. (از بهترین آجیل برای بیماران قلبی بیشتر بدانید)

خواص کرنبری برای سلامت قلب و کاهش چربی بد خون 

5. خواص کرنبری برای گوارش آسان و رفع یبوست 

کرنبری سرشار از فیبر غذایی است، پس به تسریع حرکات روده بعد از خوردن غذای سنگین کمک می‌کند. بنابراین یکی از خاصیت‌های کرنبری نقش آن در رفع مشکلات روده‌ای مانند سوءهاضمه و یبوست است. اگر گوشت، لبنیات و قند زیاد مصرف می‌کنید، کرنبری می‌تواند باکتری‌های مفید را به دستگاه گوارش شما برگرداند. پس از فواید کرنبری برای دستگاه گوارش و رفع مشکل یبوست غافل نشوید.

خواص کرنبری برای گوارش آسان و رفع یبوست

6. خواص کرنبری برای درمان کم‌خونی

خوردن این میوه خشک ، به دلیل داشتن ویتامین C، جذب آهن فراوان از غذاها را در بدن تضمین می‌کند و به شکل‌گیری گلبول‌های قرمز و جریان خون کمک می‌کند. پس یکی دیگر از فواید بی‌نظیر کرنبری نقش آن در خون‌سازی و درمان کم‌خونی است. (به مطلبی که درباره بهترین انواع آجیل برای مبتلایان به کم خونی نوشته‌ایم مراجعه کنید!)

خواص کرنبری برای درمان کم‌خونی

7. خواص کرنبری برای دیابت و کاهش میزان مقاومت به انسولین 

کرنبری برای کاهش قند خون مفید است زیرا فیبر فراوانی به بدن می‌رساند و مقاومت بدن به انسولین را کم می‌کند. پژوهش‌ها فواید مصرف کرنبری برای جلوگیری از دیابت نوع 2 را اثبات کرده‌اند. (به مطلبی که درباره بهترین انواع آجیل برای مبتلایان به دیابت نوشته‌ایم مراجعه کنید!)

خواص کرنبری برای دیابت و کاهش میزان مقاومت به انسولین 

8. خواص کرنبری برای بهداشت دهان و دندان

کرنبری برایجلوگیری از تجمع جرم و باکتریدر دهان وپوسیدگی دندانوبیماری‌های لثه نیز مفید است. این میوۀ پرفایده میزان اسید دهان را کاهش می‌دهد و جلوی تماس آن با دندان‌ها را می‌گیرد.

خواص کرنبری برای بهداشت دهان و دندان

9. خواص کرنبری برای کاهش وزن و افزایش سوخت‌وساز بدن 

کرنبری با داشتن فیبر فرد را مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. پلی‌فنول‌های موجود در کرنبری خشک با افزایش سوخت‌وساز بدن برای کاهش وزن و لاغری مفید است. پس برای کاهش اضافه وزن می‌توانید از خواص کرنبری تازه و کرنبری خشکِ شیرین‌نشده کمک بگیرید.

خواص کرنبری برای کاهش وزن و افزایش سوخت‌وساز بدن 

10. خواص کرنبری برای چشم و تقویت بینایی 

با گنجاندن این میوه در رژیم غذایی خود از خواص کرنبری برای تقویت بینایی بهره‌مند می‌شوید. مقادیر زیاد ویتامین و آنتی‌اکسیدان در کرنبری برای تقویت بینایی و حفظ سلامت چشم مفید است.

خواص کرنبری برای چشم و تقویت بینایی

11. خواص کرنبری برای تقویت دستگاه ایمنی

مصرف چند دانه کرنبری می‌تواند مقدار زیادی از ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین کند. این ویتامین نه‌تنها جذب آهن خون را بالا می‌برد، بلکه به کمک گلبول‌های سفید خون، ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند.

خواص کرنبری برای تقویت دستگاه ایمنی

کرنبری برای چه افرادی مضر است؟

  • مبتلایان به سنگ کلیه: کرنبری حاوی مقدار زیادی اکسالات است. مصرف زیاد کرنبری سبب تجمع اکسالات در ادرار و سنگ‌سازی کلیه می‌شود.
  • بیمارانی که داروهای رقیق‌کنندۀ خون مصرف می‌کنند: بنا بر برخی مطالعات، کرنبری ممکن است با اثرات داروهای رقیق‌کنندۀ خون، مانند وارفارین، تداخل داشته باشد.
  • افرادی که به آسپیرین آلژری دارند: معمولاً چنین افرادی به کرنبری هم حساسیت نشان می‌دهند.

کرنبری برای چه افرادی مضر است؟

کرنبری را چطور و چقدر مصرف کنیم؟

مطالعات نشان داده‌اند که با مصرف 100 تا 300 گرم کرنبری تازه، یا 7 تا 10 گرم کرنبری خشک در روز می‌توان از فواید عالی آن برای سلامتی بهره‌مند شد.
اگر می‌خواهید خواص کرنبری را به حداکثر برسانید آن را همراه با خوردنی‌هایی میل کنید که پروتئین زیادی داشته باشند. مصرف کرنبری خشک با مواد حاوی پروتئین اثرات مواد مغذیِ کرنبری بر قند خون را متعادل می‌کند.

کرنبری را چطور و چقدر مصرف کنیم؟

می‌پرسید چطور کرنبری را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید؟

می‌توانید کرنبری خشک را با جو دوسر و ماست یا شیر مخلوط کنید. سپس آجیل و مغزها و میوه‌های خشک دلخواهتان را به آن اضافه کنید. با این روش صبحانه یا میان‌وعده‌ای خوشمزه و مقوی فراهم کرده‌اید. می‌توانید آن را با مغزها، دانه‌ها و میوه‌های خشک دیگر مخلوط کنید و آجیلی مقوی بسازید. از آن در تهیۀ اسموتی، بستنی، کیک و سالاد هم می‌توانید استفاده کنید.

می‌پرسید چطور کرنبری را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید؟

آنچه از مقاله خواص کرنبری آموختیم:

مطلبی که خواندید یکی از مقالات فراوانی است که در وبلاگ فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار حاجی بادومی برای آشنایی با انواع مغزها، خشکبار و تنقلات مرغوب و مقوی منتشر کرده‌ایم. در این مطلب از خواص کرنبری برای سلامتی نوشتیم. دیدیم که کرنبری خشک برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ها، کم‌خونی، عفونت ادراری و بسیاری دیگر فواید زیادی دارد. برای دورهمی‌ها و مهمانی‌هایتان دنبال تنقلات سالم و مقوی می‌گردید؟ درنگ نکنید، کرنبری خشک را به‌صورت آنلاین از حاجی بادومی سفارش بدهید. آن را با باقی مغزها و میوه‌های خشک ترکیب کنید و با خوراکی سالم از مهمانان خود پذیرایی کنید.(برای مشاهده ویترین محصولات آجیل حاجی بادومی کلیک کنید!)

آنچه از مقاله خواص کرنبری آموختیم:

منابع:

bbcgoodfood

healthline

خرید تنقلات

مقالات مرتبط

نظرات

سپیده
08 مهر 1403

خواص کرنبری برای مدیریت وزن سالم چیه؟

  • تیم محتوای حاجی بادومی
    08 مهر 1403

    درود. کرنبری کالری کم و فیبر بالایی دارد که می‌تواند به تقویت احساس سیری و کنترل وزن کمک کند. شیرینی طبیعی نیز آن را به یک میان‌وعده سالم یا افزودنی به وعده‌های غذایی بدون افزودن کالری بیش از حد تبدیل می‌کند.

یاسمین
05 مهر 1403

چطور خواص کرنبری برای کاهش کلسترول و چربی های بد خونمون خوبه؟

  • تیم محتوای حاجی بادومی
    05 مهر 1403

    درود بر شما. خواص کرنبری می‌تواند میزان کلسترول LDL یا مضر را در بدنتان کاهش داده و کلسترول مفید یا HDL را در بدنتان افزایش دهد. همچنین، در کرنبری پتاسیم وجود دارد که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند و در کل، برای سلامت قلب خونتان خوب است.

امیر
30 خرداد 1403

ممنونم از مقاله زیباتون تشکر مفید بود

  • parssun
    30 خرداد 1403

    تشکر

اضافه کردن نظر جدید