بهترین آجیل برای حیوانات خانگی: فواید و مضرات مصرف آجیل برای حیوانات خانگی + عکس

شاید برای شما هم دیدن عنوان جدیدترین مطلب بلاگ حاجی بادومی تعجب‌آور باشد! “مگه حیوانات خانگی هم باید آجیل بخورند؟” امروز با بررسی چندین منبع معتبر به بررسی و معرفی بهترین آجیل برای حیوانات خانگی پرداختیم! شما از خواص و فواید مصرف آجیل برای حیوانات خانگی چه می‌دانید؟ آیا مصرف تمام مغزها و آجیل برای رشد و سلامتی حیوانات خانگی مثل سگ، گربه، همستر و … توصیه می‌شود؟ آیا لیست بهترین آجیل ها برای سلامتی و رشد حیوانات خانگی از یک گونه جانوری به گونه دیگر تفاوت فاحش می‌کند؟ در این مطلب به صورت تفکیکی به معرفی بهترین آجیل و مغزها برای حیوانات خانگی مختلف پرداختیم! از همه عجیب‌تر آنکه مصرف آجیل‌ها برای حیوانات خانگی قالبا توصیه نمی‌شود و تجویز آن برای رشد حیوانات باید به شدت کنترل شده باشد. 

 

 

بدترین و بهترین آجیل ها و مغزها برای حیوانات خانگی: چرا باید نگران این موضوع باشیم؟

کسانی که حیوانات خانگی دارند به خوبی متوجه نقش تغذیه در سلامتی حیوانات خانگی هستند و بسیاری از افراد از تقسیم کردن خوراک خود با حیوان خانگیشان لذت میبرند. یکی از منابع غذایی بسیار مقوی آجیل است که مصرف آن برای سلامتی و رشد حیوانات خانگی، درست مانند انسان‌‌‌ها، بی تاثیر نیست! اما مصرف آجیل برای حیوانات خانگی چه نکاتی دارد؟ آیا می‌دانید کدام آجیل برای حیوانات خانگی مفید است و کدام مضر؟ از آجیل های سمی برای حیوانات خانگی چه می‌دانید؟ اگرچه در لزوم مشورت با دامپزشک قبل از انتخاب خوراکی برای حیوانات خانگی شکی نیست، اما در ادامه تصمیم داریم به معرفی بهترین مغزها برای سلامتی و رشد حیوانات خانگی می‌پردازیم!

بدترین و بهترین آجیل ها و مغزها برای حیوانات خانگی

انتخاب بهترین آجیل برای حیوانات: آیا آجیل برای آنها مفید است؟

باز هم تاکید می‌شود قبل از اضافه کردن آجیل و مغزها در وعده های غذایی پرندگان و سایر حیوانات خانگی حتما با دامپزشک مشورت شود.

فواید و خواص مصرف آجیل و خشکبار به علت مواد مغذی فراوانی که دارد بر کسی پوشیده نیست. مغزهای آجیل سرشار از پروتئین، آمینواسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، فیبر، پتاسیم، آهن، انواع ویتامین و چربی های مفید هستند پس پاسخ قطعی ما به این سوال که آجیل برای حیوانات خانگی مفید است، بله است!

(برای مطالعه ی بیشتر درباره ی خواص آجیل به مطلب خواص آجیل مراجعه فرمایید.)

 آیا آجیل برای حیوانات خانگی مفید است؟

مضرات آجیل برای حیوانات خانگی چیست؟

از آنجایی که هر چیزی در کنار فوایدش مضراتی هم دارد، نمی‌توان از مضرات مصرف آجیل برای حیوانات خانگی چشم‌پوشی کرد! جدای از آن که بعضی از مغزهای آجیل برای حیوانات خانگی سمی هستند، موارد دیگری هم وجود دارد که مصرف آجیل برای حیوانات خانگی را مضر می‌کند. آجیل دارای کالری متراکم است و این موضوع موجب اضافه وزن در حیوانات خانگی می‌شود. همچنین مصرف زیاد آجیل به علت چربی زیاد موجود در آن ممکن است موجب بروز پانکراتیت در حیوانات خانگی شود. پوسته ی روی آجیل هایی مانند گردو در صورت بلعیده شدن توسط حیوانات خانگی ممکن است به دستگاه گوارشی آسیب های جدی وارد کند. همچنین بعضی از آجیل ها دارای روکش نمکی هستند و این می‌تواند موجب بروز مسمومیت حیوانات خانگی با یون سدیم شود!

(جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خواص آجیل برای پوکی استخوان به مطلب آجیل برای پوکی استخوان مراجعه نمایید.)

مضرات آجیل برای حیوانات خانگی چیست؟

بهترین آجیل برای حیوانات: کدام مغزها برای مصرف حیوانات ایمن تر هستند؟

انتخاب آجیل ایمن برای حیوانات خانگی با توجه به نیاز‌ها و محدودیت‌هایی که هرکدام از آن‌ها دارند، اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی زیادی بر سلامت این مخلوقات زیبای خداوند داشته باشد

مصرف آجیل برای حیوانات در کنار همه ی خواصش ممکن است خطر آفرین نیز باشد. و تنها راه حل نظارت دقیق ما هنگام مصرف آجیل توسط حیوانات خانگی است. گاهی ممکن است مصرف آجیل موجب خفگی حیوانات خانگی شود و میزان زیاد مصرف آجیل هم برای سلامت حیوانات خانگی اصلا خوب نیست.

در اینجا به تعدادی از روش های ایمن مصرف آجیل برای حیوانات می‌پردازیم.

  1. بادام زمینی بدون نمک و بدون پوسته
  2. فندق بدون نمک
  3. بادام هندی بو داده خام و بدون پوست (بادام هندی خام مصرف نشود).
  4. آجیل کاج یا چلغوز ( به مقدار خیلی کم به علت چربی بالا)
  5. تخمه ی آفتابگردان: تخمه ی آفتابگردان در صورت خام و بدون پوست بودن، خوراکی خوب و مطمئنی برای حیوانات خانگی به شمار می‌رود ولی به علت داشتن  چربی بالا باید به اندازه و باملاحظه مصرف شود.
  6. دانه ی چیا: دانه ی چیا برای حیوانات خانگی جزو آجیل های ایمن به شمار می‌رود ولی بهتر است قبل از مصرف در آب خیسانده شود.
  7. تخمه کدو: تخمه ی کدو علاوه بر مقوی بودن یک مغز آجیل ایمن برای حیوانات خانگی به شمار میرود، به شرطی که بدون پوست و نمک باشد.

(برای آگاهی از فواید آجیل برای افراد دیابتی به مطلب بهترین آجیل برای دیابت مراجعه فرمایید.)

کدام آجیل ها برای مصرف حیوانات ایمن تر هستند؟

بهترین آجیل برای حیوانات خانگی:‌ کدام مغزها در لیست نبایدها قرار دارند؟

آجیل‌های مضر برای سلامتی حیوانات خانگی، می‌توانند خطرات جدی برای سلامتی آن‌ها ایجاد کرده و باعث مسمومیت و بیماری های سخت در حیوانات خانگی شوند.

1. ماکادمیا:

ماکادمیا برای سگ ها بسیار مسموم کننده است و موجب بروز ضعف، ناتوانی در راه رفتن، استفراغ، لرز و گرمازدگی می‌شود. علائم مسمومیت معمولا پس از 12 ساعت پدیدار می‌شوند.

2. گردوی سیاه:

گردوی سیاه برای سگ ها مسمومیت ایجاد می‌کند و استفراغ و علائم عصبی در صورت مصرف آن به وجود می‌آید.

3. گردوی کهنه و کپک زده:

برای سگ ها و گربه ها به شدت مسمومیت زاست و عامل بروز لرز و تشنج است.

4. بادام هندی خام:

بادام هندی خام برای سگ ها منع شده است و برای گربه ها هم سمی است. بادام هندی خام به علت داشتن ترکیباتی که هضم آن نسبت به بادام هندی بو داده برای حیوانات خانگی سخت است موجب ناراحتی معده و مسمومیت می‌شود.

5. پسته:

پسته برای سگ ها و گربه ها ممنوع است. پسته سرشار از چربی است که می‌تواند باعث التهاب لوزالمعده و ناراحتی معده شود. پسته به دلیل اندازه و اینکه اغلب پوسته دارد، احتمال خفگی را ایجاد می‌کند، هضم پوست پسته سخت است و می تواند باعث انسداد روده، به خصوص در سگ های کوچک و گربه ها شود.

6. بادام:

بادام به خودی خود مغزی سمی به شمار نمی‌رود، اما از آنجایی که حیوانات خانگی معمولا غذای خود را به خوبی نمی‌جوند و بادام هم دارای بافت سختی برای جویدن است، ممکن است حیوانات خانگی  این مغز را داخل نای خود استنشاق کنند. بادام به علت چربی بالا ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برساند یا موجب پانکراتیت در حیوانات خانگی شود.

7. بادام برزیلی:

بادام برزیلی هم برای حیوانات خانگی سمی نیست اما به سختی آن را هضم می‌کنند و چون چربی بالایی دارد برای حیواناتی که چربی خون بالا یا سابقه ی ابتلا به پانکراتیت دارند، می‌تواند مشکل ساز شود.

برای آشنایی با خواص آجیل برای ورزشکاران به مطلب بهترین آجیل برای بدنسازی مراجعه نمایید.)

آجیل های مضر برای حیوانات خانگی:

بهترین آجیل برای حیوانات خانگی: 1. سگ ها

انتخاب آجیل سلامت برای سگ در کنار تضمین سلامتی این حیوان باوفا، نشان دهنده ی اهمیتی است که شما برای دوست کوچکتان قائل هستید.

آجیل جدا از خواص و فوایدی که می‌تواند برای رشد و سلامتی سگ داشته باشد، یک خوراکی خوشمزه برای سگ به حساب می‌آید. در این قسمت تعدادی از آجیل هایی که برای سگ ضرری ندارد، در کنار نکاتی قابل توجه قبل از مصرف هرکدام آورده شده است.

آجیل های مفید برای سگ:

بهترین آجیل برای سگ: 1. بادام زمینی

بادام زمینی جزو مغزهاییست که بسیار مورد توجه سرپرستان حیوانات خانگی قرار دارد و مورد علاقه ی سگ ها نیز هست  بادام زمینی برای سگ شما بی خطر هستند. اما در نظر داشته باشید که بادام زمینی چربی بالایی دارد و می‌تواند برای سیستم گوارشی سگ شما مشکل ایجاد کند. دادن یک یا دو بادام زمینی برشته یا آب پز بدون مزه به سگ به احتمال زیاد مشکلی ایجاد نمی کند، اما مقادیر زیادی از این دانه ی خوشمزه ممکن است برای سگ ها مشکل ساز شود.  مانند همه ی آجیل ها، بادام زمینی نیز می تواند باعث خفگی یا انسداد نای در سگ ها شود. از آنجایی که سگ ها غذای خود را می بلعند و به خوبی نمی‌جوند، آجیل می تواند در مری یا نای آنها گیر کند یا حتی باعث انسداد روده شود. این مورد به ویژه برای نژادهای کوچک سگ بیشتر صدق می‌کند. بهترین روش خوراندن بادام زمینی به سگ این است که آن را همراه با غذا و به صورت تکه های کوچک به حیوان خانگی خوراند.

(برای پذیرایی مناسب و بی دغدغه از مهمان های خود در مجالس مختلف می توانید از پک سازمانی مناسبتی فروشگاه حاجی بادومی استفاده نمایید )

خواص آجیل برای سگ: 1. بادام زمینی

بهترین آجیل برای سگ: 2. بادام هندی بو داده

یکی از آجیل های سمی برای سگ بادام هندی خام است و مصرف آن می‌تواند باعث واکنش سمی شود و حتما باید از بادام هندی بوداده استفاده شود. بادام هندی همچنین حاوی مقادیر زیادی چربی و کالری است. به همین سگ ها باید آن را به میزان کم مصرف کنند. تعداد زیاد بادام هندی می تواند باعث پانکراتیت یا شکم درد در سگ ها شود. مثل همیشه، مراقب نحوه سرو این میان وعده برای سگ خود باشید. از آنجایی که بادام هندی دانه ی آجیل بزرگی است، می تواند خطر خفگی یا انسداد روده را حتی برای نژادهای بزرگ ایجاد کند اما این امر به ویژه برای نژادهای کوچک صادق تر است. بهتر است بادام هندی را در قطعات کوچکتر برای سگ خود سرو کنید.

فایده آجیل برای سگ: 2. بادام هندی بو داده

بهترین آجیل برای سگ: 3. شاه بلوط بو داده

شاه بلوط آمریکایی یک آجیل بی خطر برای سگ به شمار می‌رود. با این حال، این آجیل بسیار بزرگ است و می تواند خطر خفگی ایجاد کند. سگ شما فقط باید بخش های کوچکی از این آجیل بزرگ را فقط در صورتی که برشته شده باشد بخورد.

خاصیت آجیل برای سگ: 3. شاه بلوط بو داده

بهترین آجیل برای سگ: 4. چلغوز

آجیل کاج برای سگ ها سمی نیست. با این حال، این آجیل حاوی سطوح بالایی از چربی و فسفر است، بنابراین باید به مقدار کم مصرف شوند. تعداد زیاد آنها می تواند باعث ناراحتی های گوارشی یا حتی پانکراتیت شود. سطوح بالای فسفر همچنین می‌تواند برای سگ‌هایی که مستعد مشکلات دستگاه ادراری هستند، دردسر ساز شود.

جهت کسب اطلاعات درباره ی تاثیر مصرف آجیل برای تقویت قوای جنسی به مطلب بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی مراجعه کنید.)

فواید آجیل برای سگ: 4. چلغوز

بهترین آجیل برای حیوانات خانگی: 2. گربه ها

بیشتر مغزهای آجیل‌ برای گربه‌ها مناسب نیستند و برخی از آن‌ها حتی می‌توانند خطرناک باشند. در اینجا برخی از آجیل‌هایی که باید از تغذیه گربه‌ها با آن‌ها خودداری کنید، آورده‌ایم:

  • گردو: حاوی مواد سمی برای گربه‌ها است و می‌تواند باعث مسمومیت شود.
  • بادام: حاوی چربی‌های بالا است که می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و پانکراتیت در گربه‌ها شود.
  • پسته: می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و حتی انسداد روده در گربه‌ها شود.
  • فندق: می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و افزایش وزن درگربه‌ها شود.
  • بادام زمینی: برخی گربه‌ها ممکن است به بادام زمینی آلرژی داشته باشند و این می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و پوستی شود.

آجیل‌ها به طور کلی حاوی چربی‌های بالا و مواد افزودنی هستند که ممکن است برای گربه‌ها مضر باشند. اگر قصد پیدا کردن یک خوراکی جدید برای گربه خود را دارید، اول از همه بهتر است با دامپزشک مشورت کنید. در عوض، می‌توانید به گربه‌ها تنقلات مخصوص حیوانات خانگی بدهید که به‌طور خاص برای نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها طراحی شده‌اند.

برای آگاهی درباره ی خواص آجیل برای کم خونی به مطلب بهترین آجیل برای کم خونی مراجعه کنید.)

آجیل های مناسب برای گربه

بهترین آجیل برای حیوانات خانگی: 3. پرنده ها

با انتخاب آجیل مناسب برای پرندگان خانگی علاوه بر تامین مواد مغذی برای رشد و سلامتی آن‌ها از مسمومیت و دیگر خطرهای احتمالی جلوگیری کنید.

بر خلاف گونه های دیگر حیوانات خانگی، آجیل‌ها می‌توانند بخشی از رژیم غذایی پرندگان خانگی باشند، اما آجیل برای پرندگان باید با دقت انتخاب و به میزان مناسب تغذیه شوند. علاوه بر آن آجیل پرندگان خانگی باید حتما بی نمک باشد و بهتر است برای استفاده ی راحت تر این موجودات دوست داشتنی، به صورت خردشده سرو شود. برخی از آجیل‌های مفید برای پرنده ها شامل موارد زیر است:

  1. بادام: بادام برای پرندگان منبع خوبی از ویتامین E و چربی‌های سالم برای پرندگان است.
  2. گردو: گردو غنی از اسیدهای چرب امگا-3 است که برای سلامت قلب پرندگان مفید هستند. گردو را باید به صورت خرد شده به پرندگان داد.
  3. فندق: فندق حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است. فندق برای پرندگان باید به صورت خام و بدون نمک سرو شود.
  4. بادام هندی: بادام هندی منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، اما به علت داشتن چربی بالا باید به میزان به پرندگان داده شود.
  5. پسته: پسته حاوی مواد مغذی مختلف است، اما باید به صورت خام و بدون نمک و به میزان کم به پرندگان داده شود.

جهت اطلاع از تاثیر آجیل برای کاهش فشار خون به مطلب بهترین آجیل برای کاهش فشار خون مراجعه نمایید.)

بهترین آجیل برای پرندگان خانگی کدامند؟

نکات انتخاب آجیل برای پرندگان

تازه بودن آجیل‌ها: آجیل‌ها باید تازه و بدون کپک باشند، چون کپک عاملی مهم در مسمومیت پرندگان است.

آجیل بدون نمک و افزودنی‌: آجیل‌ها باید خام و بدون نمک و افزودنی‌های دیگر باشند.

میزان مصرف: به دلیل چربی بالایی که آجیل‌ها دارند باید میزان کمی از آن‌ها را مصرف کرد تا از چاقی و مشکلات گوارشی در پرندگان جلوگیری کرد.

تنوع در رژیم غذایی: بهتر است آجیل‌ها را بخشی از یک رژیم غذایی متنوع برای پرندگان قرار داد و همراه با میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و غذاهای مخصوص پرندگان سرو کرد.

 

نکات انتخاب آجیل برای پرندگان

 

منبع
خرید آجیل

 

مقالات مرتبط

نظرات

شهریار
04 مهر 1403

سلام. خسته نباشین. اگه بادام زمینی یکی از انواع بهترین آجیل برای حویوانات خانگی و برای سک هست چه مقدار باید به سگ بدیم که مسموم نشه؟

  • تیم محتوای حاجی بادومی
    04 مهر 1403

    سلام دوست عزیز. از اونجایی که بادام زمینی چربی زیادی داره، شما نباید اون رو به مقدار زیاد به سگ خود بدهید. برای مثال، شما اگر یک یا دو بادام زمینی را به صورت برشته یا آب پز و بدون مزه به سگ بدهید، معمولا مشکلی به وجود نمی‌آید.

Maryam
20 خرداد 1403

خیلی مقاله خوب و مفیدی بود ممنون از تیم حاجی بادومی 💙

اضافه کردن نظر جدید